Klassikko: Jaguar XJ220 – oman aikansa nopein

10.10.2024
Kuva Vesa Eskola

1980-luvun Britanniassa ryhdyttiin tosissaan haastamaan italialaisia ja saksalaisia urheiluautoja. Aseena oli kaikkien aikojen kallein ja nopein kissapeto.

Lokakuu 1988. Tämän artikkelin kirjoittaja täyttää 20 vuotta ja on kasvanut jo ulos autopelikorteista, vaikka autot toki kiinnostavat. Muistattehan nuo pelikortit, joilla pelattiin koulussa välitunnilla? Niiden autojen suorituskykyä ilmoittavissa arvoissa kuninkaita olivat Lamborghinit, Ferrarit ja Porschet.

Jaguar on kyllä brändi, jolla on urheilullinen historia, mutta 1980-luvulla ja noissa pelikorteissa se ei ollut kova luu. Jaguarilla voitti ainoastaan, jos kysyi ovien lukumäärää.

Ohjaamo on yllättävän arkinen ilman hienoja yksityiskohtia. Tarjolla on toki myös sporttisempiakin istuimia kuin isot nahkalepotuolit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli kolme miljoonaa markkaa

Olemme aikamatkalla vuoden 1988 Britannian kansainvälisessä autonäyttelyssä Birminghamissa, siis lähes Jaguarin kotikonnuilla. Kissamerkillä pyyhkii taas vaihteeksi hyvin, se on oma ja ylpeä itsenäinen yhtiönsä irtaannuttuaan Margaret Thatcherin avustuksella murheenkryyni British Leylandista neljä vuotta aiemmin.

Voimiensa tunnossa Jaguar esittelee näyttelyssä hätkähdyttävän konseptiauton. Sen voimanlähde on 6,2-litrainen V12. Kaikki neljä tassua raapivat asfalttia. Päät kääntyvät. Italialaisilla menee espresso väärään kurkkuun.

Auton on suunnitellut eteläafrikkalainen Keith Helfet pahvimallin pohjalta, jonka Jaguarin pääinsinööri Jim Randle on tehnyt jouluna 1987 ja tuonut kollegoilleen suunnitteluosastolle uudenvuoden kunniaksi.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.