Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 6.4.2025 Liikenne Teksti Aake Kinnunen Kuva Jari Saarentaus, Aake Kinnunen ja Mikko Autio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalainen maantieverkko kattaa niin ruuhkaväyliä kuin hiljaisia kyläteitäkin. Kävimme liikennemäärien ääripäissä. Kehä I, jossain Helsingin Malmin kulmilla. Tämä on Suomen vilkkain tieosuus. Busseja, tavaroita, takseja, lentokenttäkuljetuksia, muuttokuormia, sairaankuljetuksia sekä lukematon määrä työ- ja koulumatkalaisia.Tieverkostoa verrataan usein verisuoniin, ja jos niin on, Kehä I on luonnollisesti yksi maamme valtimoista. Toinen mielenkiintoinen verrokki tieverkolle olisi muisti. Yksittäisten hermosynapsien väliset yhteydet vahvistuvat käytön myötä. Tiestössä eläinten käyttämästä polusta tulee ensin ihmisten käyttämä polku, sitten reitti, rakennettu tie, päällystetty tie ja lopulta monikaistainen väylä tai moottoritie. Olisiko Kehä I siis tavallaan vastine yleisimmin käytetylle salasanalle, nyt kun puhelinnumeroita ei enää tarvitse muistaa?Tiestön ja muistin yhteydet eivät kuitenkaan pääty vielä tähän. Suomen kielen sanat “tieto” ja “tietää” juontavat juurensa vielä vanhempaan sanaan “tie”. Alussa tieto onkin tarkoittanut juuri tietä ja teitä, siis kulkuväyliä ja suuntaa, koskevaa tietämystä. Keskimääräisenä päivänä tällä Kehä I:n osuudella kulkee yli 97 000 ajoneuvoa, mikä on Suomen mittakaavassa omassa luokassaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTietoa teistäMaamme yhteensä noin 454 000 tiekilometriä jakaantuu maanteiden, yksityisteiden ja kuntien ylläpitämien katujen kesken. Suurimman osan tästä potista muodostavat erilaiset yksityistiet noin 370 000 kilometrillä.Erään merkittävän tietopaketin tiestöstämme muodostaa yleisestä maantieverkosta saatavilla oleva liikennemäärätieto. Se lasketaan koko yleisestä tieverkosta, jonka muodostavat valtion ja ELY-keskusten ylläpitämät maantiet. Tämä yhdysteiden, valtateiden, seututeiden ja kantateiden muodostama 78 000 kilometrin tiekokonaisuus on jaettu yli 15 000 tiejaksoon, jotka on pyritty homogenoimaan liikennemääriltään tasalaatuisiksi, eli kesken tieosuuden ei olisi esimerkiksi merkittäviä risteyksiä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.