Syväsukellus alkulähteille: Porsche 911 SWB ja Porschen “kakkosalbumi” 18.1.2025 Klassikko Teksti Aake Kinnunen Kuva Eetu Kokkonen, Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alkuperäisen akselivälin Porsche 911 jää usein nopeasti ohitetuksi välivaiheeksi historiankirjoituksessa, mutta suvun alkuperäisessä visiossa on vahvuutensa – ja harrastettavuutensa. Porsche esitteli ikonisen takamoottorisen jatkajamallinsa 1963. Porsche 911 muodostui nopeasti automalliksi, jossa on eri aikoina ollut riittävästi “sitä jotain”, että malli on selvinnyt jopa valmistajansa lopetusaikeista entistä vahvempana. Tutustuimme koko mallisarjan siihenastiseen historiaan 2023 julkaistussa 60-vuotisjutussamme. Tällä kertaa suurennuslasin alle joutuu aikakausi, joka usein ohitetaan muutamalla lauseella 911:n historiassa. Sitä varten aloitamme alusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKakkosalbumin synnytystuskaPitkin 1950-lukua ja 1960-luvun taitetta Porsche tuskaili sen kanssa, että sinänsä erinomaisesti menestynyt Porsche 356 tarvitsisi jatkajan. Auto saisi olla hiukan isompi, nelipaikkainen, eikä haittaisi, jos siinä olisi tila kuusisylinteriselle moottorille. Erilaisia teknisiä kehitysprojekteja aloitettiin, lopetettiin ja siirrettiin joko arkistoon tai osaksi 356:n tuotantoa. Eikä aloittelevalla autotehtaalla ollut varaa huteihin, varsinkaan 356:n maineen jäljissä.Uuden auton prototyypeissä kesti aikansa irrottautua 356:n ideoista tarpeeksi sekä yhdistää porschemainen ulkonäkö autolle asetettuihin tilavaatimuksiin. Pelkästään jatkettu 356 ei riittäisi. Muotojen ja tilojen yhdistämisessä tuskailtiin pieni ikuisuus, kunnes suvun vesa Ferdinand “Butzi” Porsche osui naulan kantaan piirrospaperilla. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.