Viimeiset käynnistykset V8 Dodge Hemi

Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone

11.1.2025

Iso kasi, tai miksei pienempikin, on muodostunut yli 100 vuoden historiansa aikana himoituksi harrastemyllyksi ja monipuoliseksi yleiskoneeksi.

Juttusarjan ensimmäisessä osassa käsittelimme 12-sylinterisiä moottoreita, joiden historia kahdeksikkojen kanssa on yhtä pitkä. Ajatus lisäsylintereistä kävi kuumana 1900-luvun alussa ja V12:n tavoin V8 näki päivänvalon 1904 osana kilpailutoimintaa.

Ensimmäisenä V8:n toteutti ranskalainen Antoinette, joka valmisti lentokoneita ja polttomoottoreita myös muuhun ennätyskäyttöön. Moottorin suunnitteli Léon Levavasseur, joka myös patentoi V8-rakenteen. Alle vuoden sisään Euroopan kilpavenepiireissä siirryttiin voittamaan kasikoneilla. Antoinetten taru jäi lyhyeksi, sillä kokeiltuaan jopa 32-sylinteristen moottorien valmistusta yhtiö ajautui talousvaikeuksiin ennen ensimmäistä maailmansotaa.

Viimeiset käynnistykset V8

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.