Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Esittely Teksti Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iso kasi, tai miksei pienempikin, on muodostunut yli 100 vuoden historiansa aikana himoituksi harrastemyllyksi ja monipuoliseksi yleiskoneeksi. Juttusarjan ensimmäisessä osassa käsittelimme 12-sylinterisiä moottoreita, joiden historia kahdeksikkojen kanssa on yhtä pitkä. Ajatus lisäsylintereistä kävi kuumana 1900-luvun alussa ja V12:n tavoin V8 näki päivänvalon 1904 osana kilpailutoimintaa.Ensimmäisenä V8:n toteutti ranskalainen Antoinette, joka valmisti lentokoneita ja polttomoottoreita myös muuhun ennätyskäyttöön. Moottorin suunnitteli Léon Levavasseur, joka myös patentoi V8-rakenteen. Alle vuoden sisään Euroopan kilpavenepiireissä siirryttiin voittamaan kasikoneilla. Antoinetten taru jäi lyhyeksi, sillä kokeiltuaan jopa 32-sylinteristen moottorien valmistusta yhtiö ajautui talousvaikeuksiin ennen ensimmäistä maailmansotaa. Viimeinen käynnistys -juttusarja Juttusarjassa tutustumme erilaisiin markkinoilta löytyviin polttomoottorirakenteisiin vielä, kun se on mahdollista. Lähes kaikki polttomoottorin päävariaatiot ovat vielä myynnissä – nipin napin. Sähköautojen merkitys automarkkinoilla kasvaa vääjäämättä, jopa viime aikojen markkinaväsähdyksestä huolimatta. Päätökset, niin poliittiset kuin liikejohdolliset, tehtiin jo 2020-luvulle saavuttaessa, eikä 2020-2022 voimakkaimmillaan jyllännyt koronapandemia ainakaan hidastanut sähkömurrosta. Päästörajat, polttomoottorien myyntikiellot ja polttomoottorilabrojen sammuvat valot kertovat omaa kieltään. Ennen markkinaheilahdusta on kuitenkin aika juhlistaa polttomoottorin pitkää historiaa, Henkilöauto onkin 1886 (Benz) alkaneen esiinmarssinsa aikana luottanut juuri polttomoottoriin, vaikka itse moottorin juuret yltävät vielä lähes sata vuotta pidemmälle, ja automobiilin ideassakin sitä kokeiltiin 1808! Sarjan muut osat: Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino Haluatko jatkaa lukemista? Liity Autoliiton jäseneksi Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.