1.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Ranger XP 900 High Lifter – hyötykoneesta huvipuistoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun työkäyttöön tarkoitettuun Polaris Rangeriin asennetaan korottavat High Lifter -tukivarret, järeämmät renkaat ja hieman tiuhemmat vaihteiston välitykset, muuttuu pelin henki melko radikaalisti. Hyvää: Maastokelpoisuus, äijämäinen ulkonäkö, hauskuus Huonoa: Saatavilla vain maastomallina, hinta Vaikka perusvarusteisen Polaris Ranger XP 900:en maasto-ominaisuuksia tai ulkonäköä ei käy moittiminen, on mallin High Lifter -versio selkeästi kyvykkäämmän ja maskuliinisemman näköinen. Musta-oranssi väritys, avonainen ohjaamo ja järeällä kuviolla varustetut 28-tuumaiset High Lifter Outlaw 2 -renkaat tekevät työkonemaisesta puurtajasta kilpahenkisemmän hupivälineen. Ranger High Lifter on vakiomallia kolmisen senttiä korkeampi, ja ero näkyy nimenomaan maavarassa. Korotus on toteutettu kaarevilla tukivarsilla ja korkeammilla renkailla, jotka ovat amerikkalaisen High Lifter Productsin valmistamat. High Lifter valmistaa mallikohtaisia aftermarket-viritysosia monille merkeille, mutta Polaris tarjoaa valmiiksi High Lifterin muokkaamia malleja, muun muassa tuhatkuutioinen Sportsman XP ja nyt ajettava Ranger XP 900. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu tekniikka, tiuhempi välitys Korotuksen lisäksi vaihteistoa on tihennetty pyörien suuremman vierintäkehän kompensoimiseksi. Lisäksi moottorin ilmanotto on nostettu snorkkelien avulla ylemmäs. Lavan ja ohjaamon välistä ylös törröttävät putket luovat katu-uskottavuutta ja mahdollistavat syvässäkin lutakossa kahlaamisen. Muuten Rangerin tekniikkaan ei ole koskettu. Moottori on sama 875-kuutioinen kaksisylinterinen, jota käytetään perusmallissakin. Tehoa on muikeat 68 hevosvoimaa, ja se liikuttaa Rangeria varsin iloisesti. Ranger on aiemmissa testeissä todettu yhdeksi luokkansa tehokkaimmista, joten voima ei ihan heti lopu kesken vauhdikkaammassakaan menossa. Vetoa ja vetokykyä Hidasta ryömintää auttaa voimakkaan moottorin lisäksi variaattorivaihteiston hidas puoli, jolla varmistetaan väännön riittävyys. Rangerin neliveto on Polariksen tyyliin automaattisesti kytkeytyvää mallia ja toiminnaltaan moitteeton. Nelivedon ohella valittavana on pelkkä takaveto. Lisäksi Ranger tarjoaa erillisen Turf-toiminnon, jolloin vedosta vastaa vain yksi pyörä. Tämä vetotapa ehkäisee ajoalustan rikkoutumista tiukoissa käännöksissä esimerkiksi golfkentillä ja muilla herkillä pinnoilla ajellessa. Kuormaa Rangerin kippilavalle saa lastata 454 kiloa. Vetokykyä luvataan 907 kiloa. Voisi kuvitella, että kuorma seuraa nätisti Rangerin perässä milteipä maastosta riippumatta, ainakin High Lifterin renkailla. Ohjaamossa on paikat kolmelle, ja tilaa riittää kohtuudella jopa aikuisille. Asfaltilla ajaessa isot traktorikuvioiset renkaat ei toki ole parhaimmillaan, mutta maastossa ja lumessa ne toimivat loistavasti. Asvalttiajoa hillitsee sekin seikka, ettei Ranger High Lifteriä voi rekisteröidä tieliikenteeseen. Hauskaa kuin huvipuistossa High Lifteriin istuessa kaipuu kaulan syvyisiin kuramonttuihin ja läpitunkemattomiin ryteikköihin valtaa kuljettajan mielen. Tällä erää moisia olosuhteita ei koeajon puitteissa ollut tarjolla, mutta ajan sai kulumaan mukavasti loputtomista nelipyöräluisuista sohjoisella merenjäällä nautiskellessakin. Kokemus peittoaa minkä tahansa huvipuistolaitteen mennen tullen, eikä läpimärkä vaatetuskaan saa hymyä hyytymään. Tälläkin kertaa hauskanpidolla on hintansa. Ranger High Lifterin hintalapussa lukee 24 490 euroa, mikä on melkoinen summa – varsinkin pelkästä maastopelistä. Laitteen käyttökelpoisuutta tai varsinkaan hauskuutta se ei kuitenkaan himmennä. Hinta alkaen24 490 eurMoottoriBensiinimoottori, 875 cm³, 2 sylinteriä, nestejäähdytys, 2-alueinen PVT-variaattori, nelivetoTeho68 hvTakuu2 vuotta Teksti: Sami Puskala Kuvat: Jari Saarentaus Katso lisää: Katso lisää Ranger High Lifterista: www.polaris.fi www.highlifter.com https://polaris.com/en-us/ranger-utv/ranger-xp-900-eps-high-lifter Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?