18.6.2021

Maistiainen: DS 9 haluaa olla luokkansa korkeimmalla premiumportaalla

DS 9

Edustussedaneiden aika ei ole ohi, ainakaan jos ranskalaisilta kysytään. DS 9 hyökkää D-segmenttiin lukuisten yksityiskohtien ja varusteiden voimin.

Ranskalaisten autojen parhaista puolista muistetaan aina yksi yli muiden: mukavuus. DS 9 -edustusporrasperä haluaa olla tämän päivän vastine kaikelle sille mistä vanhempia Citroënin edustusautoja muistellaan.

Auto edustaa kooltaan D-segmentin yläpäätä: sen akseliväli on lähes 2 900 millimetriä ja pituutta koko komeudelle kertyy melkein viisi metriä, leveydeksi kerrotaan 1 932 mm. Auto on siis kookkaampi kuin vuosituhannen alun Citroën C6.

DS 9

Pituudella on haluttu etenkin tuoda mukavuutta takapenkkiläisille, joiden oltavuuteen on panostettu muutenkin isosti.

Autossa on paljon yhteneväisyyksiä DS7:n kanssa – etenkin auton sisäpuolella. Takapenkkimaisemaa hallitsee leveä ’’lounge’’-kyynärnoja, josta löytyy (jos niin on lisävarustelistalta ruksittu) painikkeet takaistuinten hierontatoiminnoille. Muuten takamatkustajille ei ole tuotu erillisiä elementtejä, kuten näyttöjä ja tablettimaisia hallintapaneeleita, mutta silti takatilat tuntuvat erittäin viihtyisille.

DS 9

Yksi syy tähän on varmasti DS:lle tyypilliset yksityiskohdat, joita löytyy ympäri sisustusta. Silmä lepää viimeistellyn näköisissä tikkauksissa ja erilaisissa verhoilun kuoseissa. Samat yksityiskohdat jatkuvat myös auton etuosassa, jossa voi ihastella myös perinteistä viisarikelloa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bensaa tai lataushybridiä

DS 9 tulee aluksi tarjolle kolmella eri voimalinjalla: etuvetoisena Puretech 225 -bensiinimoottorilla, niin ikään etuvetoisena E-Tense 225 -lataushybridinä ja nelivetoisena E-Tense 4x4 360 -lataushybridinä. Kaikki vaihtoehdot aina automaattivaihteisia ja tehon hevosvoimina kertoo mallin numerot.

Näistä myydyimmäksi povataan 225-hevosvoimaista lataushybridiä, jollaista kävimme myös koeajamassa. Ensituntumalta auton voimalinja tuntui riittävän tehokkaalta liikuttamaan autoa arkitarpeiden verran, mutta tehokkaampikin malli on tervetullut lisä mallistoon.

DS 9

E-Tense 225 lataa parhaillaan Type 2 -kaapelin kautta 7,4 kilowatin teholla, mutta vain jos käytössä on 32 Ampeerin sähköliittymä – eli auton sisäinen latauslaite osaa hyödyntää harmittavasti vain yhtä vaihetta.

9,3 kilowattitunnin käytettävissä olevalla kapasiteetilla auton WLTP-toimintamatka sähköllä on 48 kilometriä. Sähkömoottori tuottaa 81 kilowatin (110 hevosvoiman) huipputehon, jonka voimin auto liikkuu etenkin taajamassa yllättävän eleetömästi.

Ei edullisesti

Edullisimmillaan DS 9 -edustussedanin voi hankkia itselleen 49 380 eurolla ja silloin voimalinjassa ei ole yhtään sähköä. 225-hevosvoimaisena lataushybridinä hinta nousee tästä noin kymppitonnilla ja paremmalla varustetasolla sekä muutamilla lisävarusteilla auton hinnan saa nousemaan ainakin 76 329 euroon. Nelivetomallin hinnat ovat taas noin kymppitonnin pienempitehoista lataushybridiä enemmän.

Segmentissään auto on siis varsin hinnakas, etenkin hienommilla herkuilla varustettuna. Auto vaikuttaa kuitenkin sen verran lupaavalta, että ainakin osittain tämä hinta saattaa olla perusteltua. Tarkemmin auton ominaisuuksiin palaamme hieman myöhemmin varsinaisen koeajon parissa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat