Honda NT1100 DCT

Ajoneuvot Koeajo Moottoripyörät 27.12.2021

Maistiainen: Honda NT1100 DCT – Taipuuko seikkailupyörä matkaajaksi?

Monelle motoristille seikkailupyörä on sama asia kuin matkamoottoripyörä, mutta Honda haluaa erottaa ne toisistaan.

Uusi NT1100 on lainannut rungon ja moottorin suoraan seikkailupyörä Africa Twinistä. Siinä on lyhyemmät joustomatkat, pyörät on vaihdettu 17-tuumaisiksi ja katteiden muotoilu täysin Africa Twinistä poikkeava. Miten seikkailupyörään perustuva NT1100 taipuu matkapyöräksi, siitä kävimme ottamassa selvää koeajon merkeissä.

Vääntöä korkean huipputehon sijaan

Moottori. Kaksisylinterinen ja noin 1100-kuutioinen rivimoottori vääntää väkevästi 2500 kierrokselta alkaen. Varsinaista tehopiikkiä ei enää yläkierroksilla ole, vaan moottorissa on tasaisen vahvasti voimaa läpi koko kierrosalueen. Tasainen voimantuotto antaa kuljettajalle vapauden käyttää mutkatiellä haluamaansa vaihdetta, ja aina on suorituskykyä tarjolla sopivasti. Kuutosvaihteen pitkä välitys puolestaan tekee matka-ajosta miellyttävää sekä melun että värinöiden puuttuessa ja kulutuksen pysyessä aisoissa.

Honda NT1100 DCT

Jousitus. Perussäädöissään pehmeäksi säädetty jousitus ei ole omimmillaan urheilullisessa mutkatieajossa, mutta matkakäytössä NT1100 lipuu arvokkaasti ja tarjoaa mukavat kyydit. Takajousen esijännityksen etäsäätö mahdollistaa jäykemmän asetuksen, jos kyytiin tulee matkustaja ja matkatavaroita. Etu- ja takajousitus ovat hyvin tasapainossa keskenään.

Varusteet. Vakionopeussäädin, korkeussäädettävä tuulilasi, kahvanlämmittimet ja suojaavat katteet tarjoavat matkakäyttöön mukavuutta ilman lisähankintoja. Vain sivulaukut pitää hankkia lisävarusteina. Tuulilasin korkeussäätö onnistuu vain paikallaan ollessa, mutta muuten varusteissa ei ole huomautettavaa.

Vaikka tankillinen pysähtymättä

Kun vielä ergonomiakin on onnistunut, niin kuljettaja viihtyy Hondan satulassa vaikka tankillisen kerrallaan. Iso japanilaisvalmistaja on odotetusti onnistunut hyvin tavoitteessaan, kyllä NT1100 on puhdasverinen matkapyörä, joka tarjoaa hyvät puitteet niin kuljettajalle, matkustajalle kuin matkatavaroillekin. Koeajossa oli DCT-kaksoiskytkinmalli. Jos haluaa perinteisen manuaalivaihteisen version, on se kymmenen kiloa kevyempi ja 1600 euroa edullisempi.

Honda NT1100 DCT

Moottori: 1084-kuutioinen, nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen rivimoottori
Teho: 75 kW (102 hv) / 7 500 r/min
Vääntö: 104 Nm / 6 250 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Paino tankattuna: 248 kg
Istuinkorkeus: 820 mm
Tankin tilavuus: 20,4 litraa
Hinta: 20 590 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Zep Gori, Ciro Meggiolaro ja Félix Romero

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Honda

Kaikki koeajot

Uusimmat