27.4.2021

Maistiainen: Honda Super Cub 125 – ”Moottoripyörien VW Kupla”

Honda Super Cub 125

Super Cub on yli 100 miljoonan kappaleen tuotantomäärällään maailman eniten valmistettu moottoripyörä.

”Moottoripyörien kupla-Volkkari”. Se kuvaa hyvin Honda Super Cub -moottoripyörää, paitsi että Super Cubia on valmistettu viisinkertainen määrä Kuplaan verrattuna. Ensimmäinen Super Cub valmistui elokuussa 1958, ja siitä lähtien malli on eri variaatioineen ollut keskeytymättä tuotannossa Hondan eri tehtailla. Miljoonan kappaleen valmistusmäärä ylittyi jo vuonna 1961. Kymmenen miljoonaa tuli täyteen vuonna 1974.

Honda Super Cub 125

Kun 100 miljoonan raja ylittyi lokakuussa 2017, ilmoitti Honda että sillä hetkellä Super Cubia valmistetaan 16 eri tehtaassa, jotka sijaitsevat 15 eri maassa. Vertailun vuoksi VW Kuplaa valmistettiin kaikkiaan 21,5 miljoonaa kappaletta vuosina 1938-2003. Super Cub saavuttaa siis valmistusajassa mitattunakin Kuplan kahden vuoden kuluttua.

Honda Super Cub 125

Mallin suosio huomioiden on erikoista, että ensimmäinen Super Cub saatiin maahantuojan kautta Suomeen vasta joulukuussa 2018. Toki yksittäisiä pyöriä oli harrastajien toimesta uitettu maahamme aikaisemminkin. Vuodeksi 2019 niitä tuli maahan pieni koe-erä, jotka myytiin niin ettei niistä ehditty edes rekisteröidä koeajopyörää. Tänä keväänä oli ensimmäinen mahdollisuus koeajaa maahantuojan juuri rekisteröity demo-pyörä, ja Moottori saikin kunnian olla ensimmäinen suomalaismedia, joka Super Cubin kotimaassa koeajaa. Siis vain 63 vuotta mallin ensiesittelyn jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helppo mutta erilainen

Super Cubilla ajaminen on helppoa, mutta erilaista kuin muilla moottoripyörillä, kahdestakin syystä. Ensinnäkin siinä ei ole kytkinkahvaa, vaan automaattikytkin. Vaihde polkaistaan päälle, jonka jälkeen Honda lähtee liikkeelle kun kaasua käännetään. Vastaavasti sillä voi pysähtyä niin, että mikä tahansa neljästä vaihteesta jää päälle, eikä moottori silti sammu. Toinen erikoisuus on vaihdejärjestys. Kun moottoripyörissä normaalisti on ykkösvaihde alimpana, ja sen jälkeen tulevat vapaa ja isommat vaihteet järjestyksessä ylöspäin, niin Hondassa vapaa on ylimpänä ja vaihteet löytyvät pienimmästä suurimpaan järjestyksessä, kun vaihdepoljinta painetaan alaspäin.

Honda Super Cub 125

125-kuutioinen voimanlähde perustuu samaan perusmoottoriin kuin nykyinen Honda Monkey 125. Tehoa siinä on 7,1 kilowattia. Ykkösvaihteella Super Cub kulkee parhaimmillaan 50, kakkosella 80 ja kolmosella noin 105 kilometriä tunnissa. Nämä lukemat nopeusmittarin mukaan, joten niistä pitää vähentää mitttarivirhe pois.

Nelosvaihteella, tasamaalla ja myötätuulessa Super Cubin analoginen nopeusmittari näytti koeajossa parhaimmillaan 112 kilometriä tunnissa. Huippunopeuden voi ilmoittaa niin, että myötätuulen satanen ylittyy mutta vastatuuleen tasaraha jää saavuttamatta. Esimerkiksi kuorma-auton takana ”imussa” Honda kulkee kevyesti noin 90 mittarinopeutta, mutta ohitukseen lähtö on yltiöoptimistista, sillä kuorma-auton rinnalla nopeus hyytyy helpolla ja ohitus jää haaveeksi, tai seuraavaan alamäkeen.

Ulkonäkö säilytetty samana

Satulan alla sijaitsevan tankin tilavuus on vain 3,7 litraa. Koeajon keskikulutukseksi hyvin vaihtelevassa ajossa tuli 1,85 litraa sadalla, joten tankillinen riittää 200 kilometrin matkalle. Sillä matkalla kanssaliikkujilta ehtii saada useita ylöspäin näytettyjä peukaloita, lukemattoman määrän hymyjä ja itsekin hyvän mielen. Mikä hienointa, niin Honda on säilyttänyt Super Cubin ulkonäön yli 60 vuoden ajan lähes samanlaisena. Vuoden 2021 ja 1958 Super Cubit erottaa toisistaan oikeastaan vain uuden mallin valuvanteet ja etupään levyjarrut, kun vanhemmassa on pinnavanteet ja rumpujarru.

Honda Super Cub 125

Honda Super Cub 125

Moottori: yksisylinterinen, ilmajäähdytteinen nelitahtimoottori
Iskutilavuus: 124 cc
Teho: 7,1 kW / 7500 r/min
Vääntö: 10,4 Nm / 5000 r/min
Istuinkorkeus: 780 mm
Tankin tilavuus: 3,7 litraa
Hinta: 4490 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat