11.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai Bayon – arkea koko rahalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jälleen yksi B-segmentin crossover on julkaistu. Hyundai Bayon lupailee hoitavansa arkiaskareet hikoilematta. Korealaismerkeistä Hyundai tarjoaa B-Segmentissä jo kahta autoa – eikä kahta ilman kolmatta. Hyundai i20 on perinteinen viistoperä ja Kona selvästi crossover. Nyt samoille apajille sullotaan kenkälusikalla vielä Hyundai Bayon. Valmistajan mukaan erittäin suosituksi muodostuneeseen luokkaan mahtuu kyllä vielä yksi yrittäjä. Hyundai Bayon tarjoaa korkeampaa maavaraa etuvetoisena sekä automaatti- että manuaalivaihteistolla. Kona sen sijaan vastaa hienostuneimmista voimalinjoista, kuten nelivetoisuudesta ja täyssähköisyydestä. Ensimmäisen koeajon perusteella on pakko nyökytellä hyväksyvästi. Bayon taitaa tarjota järkevän vaihtoehdon tämän luokan crossoveria tahtovalle. Ihmekö siis, että maahantuoja uskoo sen saaattavan nousta Suomessa jopa yhtä kysytyksi kuin Hyundain tämän hetken myydyin malli: i20. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää tilaa Uusi Bayon jakaa tekniikkansa i20-mallin kanssa ja sekä leveys että akseliväli onkin yhtenevä. Bayon on selvästi pidempi (140mm) kuin i20, mutta hieman Konaa lyhyempi. Silti siihen on mahdutettu joukosta selvästi eniten tavaratilaa (411 litraa). Muotoilun sarallakin tuote on selvästi crossover ja kantavana teemana toimii nuoli. Näitä nuolenpäitä löytyykin esimerkiksi molempien päiden valoista sekä takakyljen pokkauksesta. Ulkonäkö tuntui keräävän katseita koeajon aikana. Sisällä vastassa on tuttua Hyundaita. Koeajoon osuneessa huippuvarustellussa mallissa on sekä digimittaristo että suurempi 10,25-tuumainen kosketusnäyttö tietoviihdejärjestelmän käyttöön. Tilaa tuntuu riittävän neljälle ja kaksi keskimittaista aikuista istuu helposti peräkkäin. Takaa löytyy jopa reisitukea. Auton hintaluokan huomaa muoveissa sekä lievästi napakassa jousituksessa, mutta kumpikaan ei pilaa kokemusta. Ohjaus on välitetty mukavan kevyeksi ja auto tuntuukin ketterältä. Ainoastaan takaviistoon on heikko näkyvyys paksun c-pilarin johdosta. Lisää varusteita Avustinjärjestelmien osalta vakiovarustelu on poikkeuksellisen kattava ja koeajettu lähes 30 000 euroa maksava lisävarusteltu kevythybridilippulaiva tarjoaa vieläkin enemmän. Hinnaston aloittaa alle 19 000 euroa maksava etuvetoinen ja manuaalivaihteinen Bayon 1.2 MPi 5MT 84hv Fresh, jonka teholukema löytyy mallinimestäkin. Edullisin automaattivaihteinen on 1.0 T-GDi 100hp 7DCT Fresh (21 390 euroa), mutta myydyimmäksi kohonnee hieman paremmin varusteltu vastaava Comfort (23 390 euroa). Ensimmäiset autot saapuivat Suomeen nyt ja suurempi erä autoja saadaan alkusyksystä, mutta hinnasto julkaistaan 16. kesäkuuta. Bayon on varsin pian Moottorin koeajettavana, jolloin palaamme pidemmin ajotunnelmiin. Kuvat ja teksti: Henri Posa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?