11.6.2021

Maistiainen: Hyundai Bayon – arkea koko rahalla

Hyundai Bayon 48V Hybrid Style 2021

Jälleen yksi B-segmentin crossover on julkaistu. Hyundai Bayon lupailee hoitavansa arkiaskareet hikoilematta.

Korealaismerkeistä Hyundai tarjoaa B-Segmentissä jo kahta autoa – eikä kahta ilman kolmatta. Hyundai i20 on perinteinen viistoperä ja Kona selvästi crossover. Nyt samoille apajille sullotaan kenkälusikalla vielä Hyundai Bayon.

Hyundai Bayon 48V Hybrid Style 2021

Valmistajan mukaan erittäin suosituksi muodostuneeseen luokkaan mahtuu kyllä vielä yksi yrittäjä. Hyundai Bayon tarjoaa korkeampaa maavaraa etuvetoisena sekä automaatti- että manuaalivaihteistolla. Kona sen sijaan vastaa hienostuneimmista voimalinjoista, kuten nelivetoisuudesta ja täyssähköisyydestä. 

Ensimmäisen koeajon perusteella on pakko nyökytellä hyväksyvästi. Bayon taitaa tarjota järkevän vaihtoehdon tämän luokan crossoveria tahtovalle. Ihmekö siis, että maahantuoja uskoo sen saaattavan nousta Suomessa jopa yhtä kysytyksi kuin Hyundain tämän hetken myydyin malli: i20.

Hyundai Bayon 48V Hybrid Style 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää tilaa

Uusi Bayon jakaa tekniikkansa i20-mallin kanssa ja sekä leveys että akseliväli onkin yhtenevä. Bayon on selvästi pidempi (140mm) kuin i20, mutta hieman Konaa lyhyempi. Silti siihen on mahdutettu joukosta selvästi eniten tavaratilaa (411 litraa).

Muotoilun sarallakin tuote on selvästi crossover ja kantavana teemana toimii nuoli. Näitä nuolenpäitä löytyykin esimerkiksi molempien päiden valoista sekä takakyljen pokkauksesta. Ulkonäkö tuntui keräävän katseita koeajon aikana.

Hyundai Bayon 48V Hybrid Style 2021

Sisällä vastassa on tuttua Hyundaita. Koeajoon osuneessa huippuvarustellussa mallissa on sekä digimittaristo että suurempi 10,25-tuumainen kosketusnäyttö tietoviihdejärjestelmän käyttöön. 

Tilaa tuntuu riittävän neljälle ja kaksi keskimittaista aikuista istuu helposti peräkkäin. Takaa löytyy jopa reisitukea. 

Auton hintaluokan huomaa muoveissa sekä lievästi napakassa jousituksessa, mutta kumpikaan ei pilaa kokemusta. Ohjaus on välitetty mukavan kevyeksi ja auto tuntuukin ketterältä. Ainoastaan takaviistoon on heikko näkyvyys paksun c-pilarin johdosta.

Hyundai Bayon 48V Hybrid Style 2021

Lisää varusteita

Avustinjärjestelmien osalta vakiovarustelu on poikkeuksellisen kattava ja koeajettu lähes 30 000 euroa maksava lisävarusteltu kevythybridilippulaiva tarjoaa vieläkin enemmän. 

Hyundai Bayon 48V Hybrid Style 2021

Hinnaston aloittaa alle 19 000 euroa maksava etuvetoinen ja manuaalivaihteinen Bayon 1.2 MPi 5MT 84hv Fresh, jonka teholukema löytyy mallinimestäkin. Edullisin automaattivaihteinen on 1.0 T-GDi 100hp 7DCT Fresh (21 390 euroa), mutta myydyimmäksi kohonnee hieman paremmin varusteltu vastaava Comfort (23 390 euroa).

Ensimmäiset autot saapuivat Suomeen nyt ja suurempi erä autoja saadaan alkusyksystä, mutta hinnasto julkaistaan 16. kesäkuuta. Bayon on varsin pian Moottorin koeajettavana, jolloin palaamme pidemmin ajotunnelmiin. 

Kuvat ja teksti: Henri Posa

Luetuimmat