12.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Ikisuosikin uudet lihakset – Nissan Qashqai 1.3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Qashqai -katumaasturin uusi bensiinimoottori on tervetullut uudistus – tarjolla tulee myös uusi automaattivaihteisto. Suomalaisten ikisuosikin Nissan Qashqain uudistuksissa on nyt aika katsoa konepellin alle. Siellä on aivan uutta elämää. Uudet voimalinjat ovat kiinnostava ja tervetullut uudistus. Nissan korvaa 1,2- ja 1,6-litraiset bensiinimoottorinsa uudella 1,3-litraisella bensiiniä nielevällä voimanlähteellä. Uusi moottori tulee Suomessa tarjolle loka-marraskuun vaihteessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi tehoversiota Valittavana on kaksi tehoversiota, joissa on ruutia 140 tai 160 hevosvoimaa. Tehoa on nyt tarjolla aika lailla aiempaa enemmän, sillä 1,2-litraisessa edeltäjässä hevosvoimia oli 115. Uusi moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa. Jos on moottorien teho kasvanut, niin ovat vääntöarvotkin kohentuneet. Sitä on tarjolla manuaalivaihteisena 240 tai 260 newtonmetriä, automaattivaihteisena 270 newtonmetriä. Säyseää voimaa Moottoreista tehokkaampi on miellyttävä tuttavuus: säyseä-ääninen mutta vaivaton ja riittävän tehokas. Auto kiihtyy kerkeästi ilman, että moottorin elämöinti kuuluisi matkustamoon saakka. Nollasta sataan Qashqai kerkiää 8,9 sekunnissa. Luvattu keskikulutus on 5,3 litraa satasella, joka perustuu NEDC-arvoon ja takaisinaskentaan. Uutta WLTP-lukemaa ei ole vielä tarjolla. Sama kulutus luvataan myös alempitehoiselle 140 hevosvoiman moottorille. Barcelonan ympäristössä toteutetun koeajon perusteella alempitehoisellakin pärjää hyvin arkiajossa. Kiihtyvyysero nollasta sataan (8,9/10,5 sekuntia) kuvaa osaltaan moottorikaksikon kykyeroja: pikkuveli on moottoritieajossa aika ajoin hieman puhditon. Kiihdytyksissä tämän moottoriversion äänimaailma myös kohoaa kierrosten kasvaessa. Harmi kyllä kuusilovisen manuaalivaihteiston vaihdevivun liikeradat ovat omaan makuun turhan laajat. Vaihteisto toimii sinänsä napakasti. Paneutunutta kehittelyä Uusi moottori on käynyt lävitse mittavan kehityskaaren, johon on kuulunut muun muassa 40 000 tuntia käyttötestausta. Valmistajansa mukaan voimanlähde on - kuinkas muuten - pihimpi ja tehokkaampi kuin edeltäjänsä. Kulutuksesta ei kuitenkaan vielä lyhyehkön ensikoeajon perusteella ole paljoa kerrottavaa: WLTP-mittaukseen perustuvia kulutuslukemia ei ole vielä olemassa. Valmistajan mukaan kulutus on laskenut kymmenisen prosenttia edeltäjään eli 1,2-litraiseen moottoriin verrattuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi kaksoiskytkinautomaatti Espanjassa on koeajettavina kummatkin tehoversiot manuaalivaihteisina sekä kaksikon tehokkaampi DCT-kaksoiskytkinautomaatilla jatkettuna. Täysin uusi seitsenlovinen vaihteisto korvaa aiemman CVT-automaatin, jota harva jää kaipaamaan. Suomessa myydyistä Qashqaista valtaosa on automaattivaihteisia suhteessa 60–40 prosenttia. Uusi vaihteisto tulee takuuvarmasti syömään manuaalivaihteisten suosiota, osoittautuuhan se koeajossa kelvolliseksi ja nöyräksi matkakumppaniksi, joka ei turhia nikottele. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lisää: www.nissan.fi/qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?