Ajoneuvot | Esittely | Koeajo | 12.10.2018

Maistiainen: Ikisuosikin uudet lihakset – Nissan Qashqai 1.3

Nissan Qashqai -katumaasturin uusi bensiinimoottori on tervetullut uudistus – tarjolla tulee myös uusi automaattivaihteisto.

Jaa artikkeli

Suomalaisten ikisuosikin Nissan Qashqain uudistuksissa on nyt aika katsoa konepellin alle. Siellä on aivan uutta elämää.

Uudet voimalinjat ovat kiinnostava ja tervetullut uudistus. Nissan korvaa 1,2- ja 1,6-litraiset bensiinimoottorinsa uudella 1,3-litraisella bensiiniä nielevällä voimanlähteellä.

Uusi moottori tulee Suomessa tarjolle loka-marraskuun vaihteessa.

Nissan Qashqai 1.3

Kaksi tehoversiota

Valittavana on kaksi tehoversiota, joissa on ruutia 140 tai 160 hevosvoimaa. Tehoa on nyt tarjolla aika lailla aiempaa enemmän, sillä 1,2-litraisessa edeltäjässä hevosvoimia oli 115.

Uusi moottori on kehitetty yhteistyössä Daimlerin kanssa.

Jos on moottorien teho kasvanut, niin ovat vääntöarvotkin kohentuneet. Sitä on tarjolla manuaalivaihteisena 240 tai 260 newtonmetriä, automaattivaihteisena 270 newtonmetriä.

Säyseää voimaa

Moottoreista tehokkaampi on miellyttävä tuttavuus: säyseä-ääninen mutta vaivaton ja riittävän tehokas. Auto kiihtyy kerkeästi ilman, että moottorin elämöinti kuuluisi matkustamoon saakka.

Nollasta sataan Qashqai kerkiää 8,9 sekunnissa. Luvattu keskikulutus on 5,3 litraa satasella, joka perustuu NEDC-arvoon ja takaisinaskentaan. Uutta WLTP-lukemaa ei ole vielä tarjolla.

Sama kulutus luvataan myös alempitehoiselle 140 hevosvoiman moottorille.

Nissan Qashqai 1.3

Barcelonan ympäristössä toteutetun koeajon perusteella alempitehoisellakin pärjää hyvin arkiajossa.

Kiihtyvyysero nollasta sataan (8,9/10,5 sekuntia) kuvaa osaltaan moottorikaksikon kykyeroja: pikkuveli on moottoritieajossa aika ajoin hieman puhditon. Kiihdytyksissä tämän moottoriversion äänimaailma myös kohoaa kierrosten kasvaessa.

Harmi kyllä kuusilovisen manuaalivaihteiston vaihdevivun liikeradat ovat omaan makuun turhan laajat. Vaihteisto toimii sinänsä napakasti.

Paneutunutta kehittelyä

Uusi moottori on käynyt lävitse mittavan kehityskaaren, johon on kuulunut muun muassa 40 000 tuntia käyttötestausta.

Valmistajansa mukaan voimanlähde on – kuinkas muuten – pihimpi ja tehokkaampi kuin edeltäjänsä.

Kulutuksesta ei kuitenkaan vielä lyhyehkön ensikoeajon perusteella ole paljoa kerrottavaa: WLTP-mittaukseen perustuvia kulutuslukemia ei ole vielä olemassa. Valmistajan mukaan kulutus on laskenut kymmenisen prosenttia edeltäjään eli 1,2-litraiseen moottoriin verrattuna.

Nissan Qashqai 1.3

Uusi kaksoiskytkinautomaatti

Espanjassa on koeajettavina kummatkin tehoversiot manuaalivaihteisina sekä kaksikon tehokkaampi DCT-kaksoiskytkinautomaatilla jatkettuna. Täysin uusi seitsenlovinen vaihteisto korvaa aiemman CVT-automaatin, jota harva jää kaipaamaan.

Suomessa myydyistä Qashqaista valtaosa on automaattivaihteisia suhteessa 60–40 prosenttia. Uusi vaihteisto tulee takuuvarmasti syömään manuaalivaihteisten suosiota, osoittautuuhan se koeajossa kelvolliseksi ja nöyräksi matkakumppaniksi, joka ei turhia nikottele.

Lisää: www.nissan.fi/qashqai

Jaa artikkeli

Keskustelu