27.4.2020

Maistiainen: Mercedes-Benz GLA – kaupunkimaasturi kuorrutettuna maastoavustimilla

Mercedes-Benz GLA

Aakkosia läpi käydessä ei täydy lopettaa enää heti alkuunsa. Mercedes-Benz GLA täydentää tyhjän paikan saksalaisvalmistajan katumaasturimalliston alkupäässä. Aluksi uutuutta tuodaan Suomeen ainoastaan kahdella moottorivaihtoehdolla.

Kaupunkimaastureiden suosio on valtavaa ja se on nähtävissä myös autonvalmistajien mallistoista. Yksinään tähtikeulaisia katumaasturimalleja on tarjolla uuden Mercedes-Benz GLA:n myötä kuutta sorttia. SUV-mallistoon kuuluu vielä klassinen G-sarjan tosimaasturi.

Nyt vuorossa on GLA:n täysin uusi painos. Ulkoa sen mitoista on nipistetty pois 14 millimetriä pituutta ja leveyttä on tullut lisää 30 mm. Myös korkeutta on tullut lisää 104 mm ja akseliväliä GLA:ssa on 30 mm edeltäjäänsä enemmän. Raideleveys on kasvanut 46 mm.

Sisätiloissa muutokset näkyvät pienenä kasvuna takamatkustajille, joilla on 116 mm enemmän jalkatilaa ja 43 mm enemmän hartialeveyttä kuin edeltäjämallissa. Kuljettajalla jalkatilaa on 18 mm aiempaa vähemmän. Tavaratila vetää 14 litraa aiempaa enemmän, nyt yhteensä 435 litraa.

Moottoreita uudessa Mercedes-Benz GLA -mallistossa on tarjolla 1,3-litraisesta 163-hevosvoimaisesta bensiinimoottorista aina 306-hevosvoimaiseen Mercedes-AMG GLA 35 4Matic -huippumalliin. Aluksi suomessa on valittavissa koeajoomme valikoitunut kaksilitrainen, 150 hevosvoimaa tuottava 200d-dieselmoottori ja niin ikään kaksilitrainen 250-bensiinimoottori, josta tehoa irtoaa 224 hevosvoimaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neliveto ja nippu avustimia

Usein kaupunkimaasturit saavat vinoilua pyhän maasturi-sanan käyttämisestä ilman G-sarjan veroista etenemiskykyä. Uudessa GLA:ssa tilannetta koitetaan korjata käyttämällä apuna nippua maastoajoavustimia, nelivetoisiin 4Matic-malleihin vakiona kuuluva Offroad-tekniikkapaketti sisältää alamäkiavustimen, Offroad-animaation medianäyttöön, offroad-valotoiminnon ja yhden ajotilan lisää. Voimaa voidaan jakaa akseleiden välillä oletuksen 80:20 -suhteen lisäksi myös kumpaisellekin saman verran.

Mercedes-Benz GLA:n hinnat alkavat Suomessa toistaiseksi 43 034 eurosta etuvetoisena dieselinä, nelivetoinen malli kustantaa tosin vain hieman enemmän: 44 894 euroa.

Sen onko uusi GLA tähtensä arvoinen tulemme kertomaan hieman myöhemmin varsinaisen koeajon yhteydessä. Kuitenkin tässä vaiheessa voimme paljastaa ettei ovet ainakaan sulkeudu kuin valmistajan kalliimman pään malleissa, ja muitakin luonnollisia säästökohteita on havaittavissa, mutta monta asiaa GLA saa anteeksi muilla avuillaan.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Luetuimmat