21.5.2022

Maistiainen: Range Rover – Seitsemän miljoonan työtunnin tulos

Range Rover on luksusmaasturin perikuva: valtamerilaivan kokoinen järkäle, joka tarjoaa hienostuneen kyydin tyylikkäissä kuorissa.

Uutta Range Roveria on hierottu kasaan pieteetillä, sillä tarinan mukaan auton suunnitteluun on käytetty viiden vuoden aikana seitsemän miljoonaa työtuntia. Vaikka uusi Range Rover näyttää pikaisesti vilkaistuna pysytelleen melkein entisellään, on pinnan alla tapahtunut paljon.

Viidennen sukupolven Range Rover on dynaamisempi ja tyylikkäämpi kuin koskaan. Ulkomuoto on veistoksellinen ja massiivinen, eikä auto huku massaan. Muodossa on paljon sähköautomaisia piirteitä, vaikka voimalinja on koeajetussa versiossa varsin perinteinen. Vuosi 2024 tosin tuo mukanaan myös täyssähköisen Range Roverin.

Massiivisuus ei ole pelkkää harhaa, sillä uusi korimalli on joka suhteessa edeltäjäänsä suurempi. Ei siis ihme, että auto vaikuttaa kookkaalta. Kasvanut koko ei kuitenkaan tunnu ratin takana. Tilanne on pikemminkin päinvastainen, sillä painoa on saman verran kuin edellisessä versiossa. Kasvaneet ulkomitat mahdollistavat kolmannen penkkirivin, mikä on varmasti odotettu ominaisuus.

Ajotuntuma on jylhä, kuten luksusmaasturissa kuuluukin olla. Ohjaus on voimakkaasti tehostettu ja kookasta maasturia voi ohjailla kevyellä kädenliikkeellä. Massa kuitenkin tuntuu mutkatiellä, sillä fysiikan lakeja Land Rover ei ole onnistunut Rangella kumoamaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevythybridillä kulutuslukemat alemmas

Maisteltu versio Land Rover Range Rover D350 MHEV Autobiography SWB on kevythybridi, jonka 3-litrainen dieselmoottori tuottaa 258 kW (350 hv) ja 700 Nm. Pieni sähkömoottori kaunistelee kulutusta ja WLTP-vertailuarvo sadalle kilometrille on 7,6–8,2 litraa. Lukema on viisimetriselle ja 2500 kiloa painavalle autolle hyvä. Sataseen kevythybridillä kiihdytetään 6,9 sekunnissa.

Ohjaamo on hienostunut ja aiemmin Defenderissä esitellyt digimittaristo ja keskikonsolin näyttö sopivat Rangeen kuin nenä päähän. Ne tuovat tyyliä ja keveyttä ohjaamoon. Koeajetun version sisusta on verhoiltu ruskealla nahkalla ja viimeisteltyä jalopuulla, eli luksus on vahvasti läsnä.

Range Roverista löytyy myös ratkaisuja, jotka eivät istuisi pari vuotta sitten julkaistuun uuteen Defenderiin millään. Yksi tällainen on kameralla toteutettu taustapeili, jonka näkymä vaatii pientä totuttelua. Onneksi sivupeilit ovat sentään perinteiset.

Pikaisen maistiaisen perusteella voidaan todeta, että uuden sukupolven Range Rover on vaikuttava tapaus. Auto nostaa luksusmaastureiden riman entistä korkeammalle ja kilpailijoilla on edessään iso urakka.

Yksi hupaisimmista faktoista Range Roverissa on, että sen voi viedä samankaltaiseen maastoon kuin sisarmalli Defenderin. Sileäkylkinen luksusmaasturi on varmasti melkoinen näky tiheässä kaseikossa. Maastokyvyn testaaminen jää kuitenkin pidemmän koeajon tekemisiksi.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat