Ajoneuvot | Koeajo | 28.11.2019

Maistiainen: Škoda Superb iV – vihdoinkin lataushybridi

Lataushybridiversio tutusta lippulaivasta on odotettu ilmestys. Škoda Superb iV yhdistää vihdoin sähkön ja polttomoottorin siipinuolen mallistoon.

Jaa artikkeli

Škoda Superb iV julkistettiin jo jokin aika sitten ja muu Superb-mallisto sai faceliftinsä kesähelteiden aikaan. Nyt lataushybridiversio on valmis liittymään joukkoon.

Polttomoottorina Superb iV:ssä on 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori (115 kW/156 hv). Sähkömoottori on teholtaan 85 kW (115 hv). Järjestelmän yhteisteho on 160 kW (218 hv). Superb iV on saatavissa liftbackin lisäksi farmarikorisena Combina, mutta korotettu nelivetoinen Scout ei ole saamassa lataushybridiversiota.

Škoda Superb iV

Superb iV:n akuston käyttökapasiteetti on 10,4 kWh ja sähköajotilassa se riittää noin 57 kilometrin ajomatkaan WLTP-syklillä mitattuna. 3,6 kilowatin latauspistettä käyttäen akku latautuu 0–100% 3,5 tuntia, tavallisesta kotitöpselistä 2,3 kW teholla viidessä tunnissa. Latauspistokkeen luukku sijaitsee Škodan tutussa keulamaskissa.

Taka-akselin luokse sijoitettu hybridiakku on vaatinut Škodalta hienoista tinkimistä polttoainesäiliön koosta, joka on nyt 50 litraa. Toisaalta Superbin hybridiversioon on saatavissa perävaunuavustin ja 360°-ympäristökamerajärjestelmä.

Škoda Superb iV

Škoda Superb iV:n hinnat alkavat Suomessa 39 232 eurosta (Ambition-varustelu).

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu