25.3.2022

Maistiainen: Yamaha TMAX Tech MAX – Luokkansa lippulaiva

Yamaha TMAX Tech Max

Yamahan skootterimalliston lippulaiva tarjoilee lähes moottoripyörämäiset ominaisuudet, jotka on vain kätketty skootterin kuorien alle.

Erityisesti Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa skootterit ovat kaksipyöräisten valmistajille jopa tärkeämpiä kuin varsinaiset moottoripyörät. Vuosittaisen skootterimarkkinan koko Euroopassa onkin kasvanut jo lähes 500 000 kappaleeseen vuodessa, joten ei ihme että Yamahakin uudistaa keskimäärin kolmen vuoden välein TMAXin pysyäkseen kehityksen aallonharjalla ja säilyttääkseen vahvan markkina-asemansa. Koeajoon saimme TMAXin vieläkin paremmin varustellun sisarmallin Tech MAXin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottoripyörän runko

Päällepäin Tech MAX näyttää ”tavalliselle skootterille”, mutta kuorien alla piilee monta yllätystä. Ensinnäkin runko ei ole perinteisen skootterin flexiibeli putkirunko, vaan Yamaha on suunnitellut moottoripyörämäisen ja erittäin vääntöjäykän alumiinirungon Tech MAXiin. Yhdessä 15-tuumaisten pyörien kanssa tuntuma on tukeva vielä moottoritienopeuksissa, ja vähän niiden yläpuolellakin. Kaksisylinterinen 48-hevosvoimainen moottori nostaa nopeuden helposti yli 160 kilometriin tunnissa.

Yamahan hienoin mittaristo

Seuraava yllätys löytyy mittaritaulusta. Mittaristona on seitsemän tuuman TFT-värinäyttö, selvästi suurempi kuin missään Yamahan moottoripyörämallissa. Yamahan My Ride -applikaation ja Garminin navigointi-applikaation avulla reitin suunnittelu, tallentaminen ja jakaminen muille käyttäjille onnistuu helposti. Sillä varauksella, että järjestelmien ensimmäinen käyttööotto vaatii joko hyvää taitoa käyttää älypuhelinta tai vaihtoehtoisesti hyviä hermoja.

Kun vielä ohjaustangon katkaisimetkin on suunniteltu uusiksi ja ne poikkeavat edukseen Yamahan moottoripyörämallistosta, niin voidaan sanoa Tech MAXin edustavan aivan huippua Yamahan tekniikkapäivitysten suhteen.

Yamaha TMAX Tech Max

Luksus-luokan mukavuutta

Kolmanneksi yllättää mukavuus. Sähkösäätöisen tuulilasin voi asettaa juuri sellaiselle korkeudelle, jossa kypärään tuleva ajomelu on alhaisimmillaan. Jos keli viilenee, niin valikosta löytyy moniasentoiset kahvan- ja satulanlämmittimet. Ja tietysti varustukseen kuuluu myös vakionopeussäädin.

Kun Yamahassa on näiden lisäksi myös kypärän ja pikkutavaroita nielevä tavaratila satulan alla, niin onkin Tech MAXia halventavaa sanoa sen olevan melkein kuin moottoripyörä. Se nimittäin on monessa suhteessa selvästi monipuolisempi ja nykyaikaisempi kuin moottoripyörät.

Yamaha TMAX Tech Max

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yamaha TMAX Tech MAX

Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytetty rivimoottori, 562 cc
Teho: 35 kW (48 hv) / 7 500 r/min
Vääntö: 55,7 Nm / 5 250 r/min
Voimansiirto: V-Belt -automaatti

Akseliväli: 1 575 mm
Istuinkorkeus: 800 mm
Tankin tilavuus: 15 litraa
Paino tankattuna: 218 kg
Hinta: 19 307 €

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Luetuimmat