25.3.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Yamaha TMAX Tech MAX – Luokkansa lippulaiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamahan skootterimalliston lippulaiva tarjoilee lähes moottoripyörämäiset ominaisuudet, jotka on vain kätketty skootterin kuorien alle. Erityisesti Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa skootterit ovat kaksipyöräisten valmistajille jopa tärkeämpiä kuin varsinaiset moottoripyörät. Vuosittaisen skootterimarkkinan koko Euroopassa onkin kasvanut jo lähes 500 000 kappaleeseen vuodessa, joten ei ihme että Yamahakin uudistaa keskimäärin kolmen vuoden välein TMAXin pysyäkseen kehityksen aallonharjalla ja säilyttääkseen vahvan markkina-asemansa. Koeajoon saimme TMAXin vieläkin paremmin varustellun sisarmallin Tech MAXin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottoripyörän runko Päällepäin Tech MAX näyttää ”tavalliselle skootterille”, mutta kuorien alla piilee monta yllätystä. Ensinnäkin runko ei ole perinteisen skootterin flexiibeli putkirunko, vaan Yamaha on suunnitellut moottoripyörämäisen ja erittäin vääntöjäykän alumiinirungon Tech MAXiin. Yhdessä 15-tuumaisten pyörien kanssa tuntuma on tukeva vielä moottoritienopeuksissa, ja vähän niiden yläpuolellakin. Kaksisylinterinen 48-hevosvoimainen moottori nostaa nopeuden helposti yli 160 kilometriin tunnissa. Yamahan hienoin mittaristo Seuraava yllätys löytyy mittaritaulusta. Mittaristona on seitsemän tuuman TFT-värinäyttö, selvästi suurempi kuin missään Yamahan moottoripyörämallissa. Yamahan My Ride -applikaation ja Garminin navigointi-applikaation avulla reitin suunnittelu, tallentaminen ja jakaminen muille käyttäjille onnistuu helposti. Sillä varauksella, että järjestelmien ensimmäinen käyttööotto vaatii joko hyvää taitoa käyttää älypuhelinta tai vaihtoehtoisesti hyviä hermoja. Kun vielä ohjaustangon katkaisimetkin on suunniteltu uusiksi ja ne poikkeavat edukseen Yamahan moottoripyörämallistosta, niin voidaan sanoa Tech MAXin edustavan aivan huippua Yamahan tekniikkapäivitysten suhteen. Luksus-luokan mukavuutta Kolmanneksi yllättää mukavuus. Sähkösäätöisen tuulilasin voi asettaa juuri sellaiselle korkeudelle, jossa kypärään tuleva ajomelu on alhaisimmillaan. Jos keli viilenee, niin valikosta löytyy moniasentoiset kahvan- ja satulanlämmittimet. Ja tietysti varustukseen kuuluu myös vakionopeussäädin. Kun Yamahassa on näiden lisäksi myös kypärän ja pikkutavaroita nielevä tavaratila satulan alla, niin onkin Tech MAXia halventavaa sanoa sen olevan melkein kuin moottoripyörä. Se nimittäin on monessa suhteessa selvästi monipuolisempi ja nykyaikaisempi kuin moottoripyörät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yamaha TMAX Tech MAX Moottori: kaksisylinterinen nestejäähdytetty rivimoottori, 562 cc Teho: 35 kW (48 hv) / 7 500 r/min Vääntö: 55,7 Nm / 5 250 r/min Voimansiirto: V-Belt -automaatti Akseliväli: 1 575 mm Istuinkorkeus: 800 mm Tankin tilavuus: 15 litraa Paino tankattuna: 218 kg Hinta: 19 307 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?