8.1.2020 Pääkirjoitus: 50 vinkkiä poliisille – vain kaksi liikennevalvontaan Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Poliisihallituksen selvityksen loppuraportin toimenpidesuositusten mukaan on pidettävä yllä tehokasta, laadukasta ja monipuolista liikenteenvalvontatyötä ja tehostettava sen johtamista ja valtakunnallista ohjausta. Poliisihallituksen selvitys poliisin valvonta- ja hälytystoiminnan tilasta nostaa esiin toiminnan kehittämistarpeita. Loppuyhteenvedossa kehittämisasioita saadaan listattua yhteensä 50. Vain kaksi niistä kohdistuu suoraan liikenteeseen. Loppuraportin toimenpidesuositusten mukaan on pidettävä yllä tehokasta, laadukasta ja monipuolista liikenteenvalvontatyötä ja tehostettava sen johtamista ja valtakunnallista ohjausta. Erikseen suositellaan kehitettäväksi ja tehostettavaksi kuljettajien ajoterveyden valvontaa. Selvitys nojaa liikenteen osalta pitkälti keväällä 2019 julkaistuun Valtiontalouden tarkastusviraston poliisin liikennevalvontaa koskevaan tarkastukseen ja tuoreisiin asiantuntijahaastatteluihin. Haastatteluihin osallistui noin 300 henkilöä kaikista poliisilaitoksista, muutamasta hälytyskeskuksesta, sisäministeriön poliisiosastolta, poliisihallituksesta, poliisiammattikorkeakoulusta, keskusrikospoliisista, suojelupoliisista sekä Suomen Poliisijärjestöjen liitosta. Raportti tiivistää liikennevalvonnan tilaa muun muassa seuraavasti: ”Tätä selvitystä tehdessä käsitykseksi on muodostunut, että Liikkuvan poliisin lakkauttamisen ja paikallispoliisiin integroimisen jälkeen liikennevalvontaan käytännössä täysin aiemmin erikoistunut valvontatyö on määrältään vähäisempää ja työrauhaa keskittyä pelkästään siihen työhön ei enää siinä määrin ole. Uusien poliisimiesten halukkuus työskennellä liikennevalvonnassa ei ole riittävän suurta eikä aiemman kaltaista sitoutuneisuutta valvontatyöhön enää ole. Poliisin muu valvonta- ja hälytystoiminta vetää nuoria puoleensa huomattavasti enemmän.” Liikennevalvonnan resursseista noin 15 prosenttia on siirretty viimeisen neljän vuoden aikana toisiin tehtäviin samalla, kun poliisin resursseja on muutenkin vähennetty. Haastatteluissa tulikin ilmi, että valvontatapoja ja tärkeysjärjestyksiä on pitänyt muuttaa valvontaan käytettävissä olevan työajan vähenemisen seurauksena. Poliisin näkyvyys liikenteessä on vähentynyt selvästi. Erityisesti tämä näkyy juhlapyhien ja muiden ruuhkahuippujen näkyvän valvonnan vähenemisenä tai jopa loppumisena. Raskaan kaluston valvonta on vähentynyt lähes neljänneksen viidessä vuodessa. Vaikka suosituksia liikennevalvontaan saatiin vain kaksi: ylipäätään liikennevalvonnan kehittäminen ja erikseen ajoterveyden valvonta, niin suositukset ovat mittavia ja toteutuessaan epäilemättä myös tuloksellisia liikenneturvallisuusmittarilla mitattuna. Käytännön toteutukseen selvitys suosittaa poliisihallituksen ohjaavan roolin vahvistamista. Liikkuvan poliisin aikana esikunta selvitti ajankohtaisten muutosten sisällön ja niiden edellyttämät toimenpiteet ja jalkautti ne puuttumiskynnyksineen kentälle yhdenmukaisella tavalla. ”Tämänkaltainen toiminta nykyiseen organisaatiomalliin sovellettuna säästäisi paljon työtä paikallisesti ja lisäisi samalla yhtenäistä toiminnallista linjaa koko maahan.” Olisiko syytä kuunnella selvityksen ehdotusta ja ryhtyä toimeen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku