14.2.2018 Pääkirjoitus: Ihminen on uhka – ja mahdollisuus Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lukujen valossa tieliikenteessä eletään historiallisen turvallista aikaa. Viime vuosi tarjoili hyviä uutisia liikenneturvallisuuden saralla. Vuonna 2017 tapahtui 4 420 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Niissä kuoli ennakkotietojen mukaan 212 ihmistä ja loukkaantui 5 570. Edelliseen vuoteen verrattuna kuolleiden määrä väheni 46 ja loukkaantuneiden 311 ihmisellä. Lukujen valossa tieliikenteessä eletään historiallisen turvallista aikaa. Edellisen kerran kaikkien aikojen – tai ainakin tutkimushistorian ajan – turvallisimmasta tieliikenteestä iloittiin vuonna 2014, jolloin tieliikenteessä kuoli 229 ihmistä. Viime vuoden tilanne herättää toiveita siitä, että pitkän tähtäimen tavoite ei sittenkään karkaisi ihan tavoittamattomiin. EU:n tavoitteena on puolittaa liikennekuolemat tämän vuosikymmenen aikana. Suomessa tämä merkitsee, että vuonna 2020 liikennekuolemien määrän pitäisi olla alle 136. Matemaattisesti tavoite näyttää helpolta. Tavoitehan saavutetaan tai jopa ylitetään, kun pidetään vain kiinni samasta tahdista kuin viime vuonna. Karvas totuus kuitenkin on, että kun liikenneturvallisuus paranee, tulee sen edelleen parantamisesta aina vain vaikeampaa. Turvavyöt, ajoneuvojen turvavarusteet ja -rakenteet ja liikenneympäristön kehittäminen ovat esimerkkejä muutoksista parantuneen liikenneturvallisuuden takana. Rakenteilla ja varusteilla ei silti voida ratkaista kaikkea. Ihminen itse on liikenneturvallisuudessa itselleen pahin uhka. Kun liikenteen uhrien määrä vähenee, korostuvat onnettomuuteen johtaneissa syissä kuljettajaan itseensä liittyvät syyt. Millään rajoilla ja säännöillä ei ole väliä, jos kuljettaja ei niistä piittaa. Piittaamattomuuden taustalta löytyy kuitenkin hyvin erilaisia ja vaikeita elämäntilanteita, jopa sairauksia. Näihin tekijöihin ei voida vaikuttaa puhtaan liikenneturvallisuustyön keinoin. Pitkällä tähtäimellä pysyviä tuloksia saavutetaan vain laajalla yhteistyöllä, jossa erityisesti sosiaali- ja terveydenhoitoala tekevät tiivistä yhteistyötä liikenneturvallisuusalan kanssa. Liikenneturvallisuuden mustina vuosina liikenneturvallisuus oli paljon esillä julkisuudessa aina presidentin uuden vuoden puheita myöten. Nyt kun eletään tällä mittarilla hyviä aikoja, ei liikenneturvallisuus enää olekaan tärkeyslistojen kärjessä. Vaarana on, että tuudittaudutaan vuosikymmenten aikana rakennettuun pohjaan ja työn haastavin vaihe jää hoitamatta. Ihminen kuuluu liikenneturvallisuustyön keskiöön, mutta ihmisen ongelmat eivät ratkea liikenneturvallisuustyön keinoin. Liikenneturvallisuus tarvitsee laajaa yhteiskunnallista yhteistyötä. Bonuksena yhteistyöstä voi olla yleisen hyvinvoinnin paraneminen paljon liikennettä laajemminkin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?