31.5.2023 Pääkirjoitus: Virallisten vaatimusten puute kostautuu Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toistaiseksi, kun virallisia vaatimuksia ei ole, kuljetustelineen ostajan kannattaa harkita tarkoin, millaiseen telineeseen uskaltaa luottaa. Joskus työ yllättää tekijänsä. Näin kävi tällä kertaa Moottorin testiryhmälle, joka testasi edullisia auton vetokoukkuun kiinnitettäviä polkupyörien kuljetustelineitä.Telineiden hintahaitari markkinoilla on laaja, ja yksi edullisempien telineiden testaamisen ajatus oli: onko halpa kuljetusteline hyvä? Kuluttajan on käytännössä mahdotonta tietää telinettä ostaessaan, miten se kestää, jos liikenteessä tulee eteen äkillinen väistötilanne. Suljetulla alueella tehdyssä testissä se selviää.Kuormattunakin kaikki telineet halvimmasta alkaen vaikuttivat ennen testiä riittävän tukevilta. Testiryhmän suurin huoli olikin, saadaanko testissä edes näkymään mitään eroja telineiden välillä. Valitettavasti huoli ”liian hyvästä” tuloksesta osoittautui turhaksi. Yhtä lukuun ottamatta kaikki telineet vaurioituivat 80 km/h -nopeudella tehdyssä väistössä käyttökelvottomiksi. Tulos oli surkea ja nosti esiin tärkeän turvallisuushuolen. Jos vastaava tilanne olisi sattunut mökkikansaa täynnä olevalla moottoritiellä tai maantiellä kevyen liikenteen lähellä, olisivat seuraukset voineet olla todella ikäviä.Harva joutuu liikenteessä tällä nopeudella äkilliseen väistötilanteeseen, mutta jos joutuu, silloin on tärkeää, että ajoneuvo kuormineen pysyy koossa ja hallinnassa. Polkupyörien kuljetukseen myydään tällä hetkellä kuitenkin varusteita, jotka selvästi eivät pärjää ääritilanteessa.Testi paljasti merkittävän turvallisuuspuutteen, mutta samalla se paljasti myös valvonnan puutteen. Polkupyö-rien kuljetukseen tarkoitetuille laitteille ei tällä hetkellä ole mitään teknisiä vaatimuksia eikä niiltä vaadita hyväksyntää tai mitään läpäistyä testausta ennen markkinoille tuloa. Testaus ja laatu on vain valmistajan ja maahantuojan vapaaehtoisen harkinnan varassa.Kysyimme testin jälkeen eri viranomaistahoilta, miten on mahdollista, että selkeän turvallisuuspuutteen omaavia varusteita on markkinoilla. Vastauksissa vastuuta tarjottiin viranomaiselta toiselle, mutta kukin osaltaan kieltäytyi ottamaan vastuuta itselleen. On ilmeistä, että vetokoukkuun kiinnitettäviä polkupyörien kuljetustelineitä ei säädellä mitenkään eikä niiden laatua myöskään valvo mikään viranomainen. Ainoa poikkeus näyttää olevan poliisi, joka valvoo kuorman kiinnityksen ohella sitä, että teline tai pyörät eivät saa peittää auton valoja tai rekisterikilpeä eikä kuljetus saa ylittää auton leveyttä. Mahdollista ääritilannekestävyyttä poliisikaan ei kykene valvomaan.Lakeja ja määräyksiä ei siis ole rikottu, mutta nyt on mahdollisuus parantaa lainsäädäntöä. Pyöräilyn suosion kasvaessa teillä liikkuu yhä enemmän polkupyöriä kuljettavia autoja. Lisäksi sähköpyörien suosio nostaa näiden kuljetusten painoa merkittävästi. Entistä isompi merkitys on sillä, millaisella telineellä pyörää kuljetetaan. Kuluttajan avuksi tarvitaan ennakkotarkastuksia ja vaatimukset, mitkä telineen on täytettävä tullakseen hyväksytyksi markkinoille. Kuluttaja ei saa joutua tilanteeseen, missä polkupyörien kuljetusteline pettää rakenteellisten puutteiden vuoksi ja aiheuttaa vakavan onnettomuuden.Toistaiseksi, kun virallisia vaatimuksia ei ole, kuljetustelineen ostajan kannattaa harkita tarkoin, millaiseen telineeseen uskaltaa luottaa. Halpa voi joskus olla hyvä, mutta polkupyörän kuljettamiseen ei kannata valita halvinta auton vetokoukkuun kiinnitettävää telinettä ainakaan testimme perusteella.Testimme herätti monia jatkokysymyksiä ja palaamme niihin vielä seuraavassakin Moottorin numerossa. Jo tämän numeron ilmestyessä verkkosivullamme moottori.fi julkaistaan jatkojuttuja testimme tulosten pohjalta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen