24.3.2021 Pääkirjoitus: Virheen jälkeen tulee tekniikka Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi tärkeä keino liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten välttämiseen on ajoneuvotekniikan kehitys. Tiistai maaliskuun 9. päivä vuonna 2021. Tämän päivämäärän pitäisi piirtyä kansallista liikenneturvallisuusstrategiaa parhaillaan valmistelevan työryhmän verkkokalvoille tiukasti. Kun 88 autoa kolaroi moottoritiellä ja sumasta viedään loukkaantuneena sairaalaan reilut kymmenen ihmistä eikä kukaan kuole, sitä voisi pitää pienenä ihmeenä. Samaisena päivänä tapahtui toinenkin ison luokan onnettomuus, jossa osallisena oli kuusi ajoneuvoa: täysperävaunullinen rekka, bussi, kaksi puolustusvoimien maastokuorma-autoa ja kaksi henkilöautoa. Ainekset kuolonuhreihin olivat tässäkin tapahtumasarjassa selvästi olemassa, mutta taas selvittiin loukkaantumisilla. Onni voi toki näytellä omaa rooliaan tapahtumissa, mutta lienee selvää, että esimerkin tapauksissa pelkkä onni ei riittänyt. Tilastojen mukaan liikennekuolemien määrä on Suomessa vähentynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana viidenneksellä. Silti yli 200 ihmistä vuodessa menettää henkensä teillämme. Näin ei tarvitse jatkua. Keinoja liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten välttämiseen on, kunhan ne otetaan käyttöön. Yksi tärkeä keino, joka liian usein jätetään huomiotta, on ajoneuvotekniikan kehitys. Uusien ajoneuvojen rakenne ja varustelu kehittyvät jatkuvasti. Kuljettajaa pyritään auttamaan ajotehtävän suorittamisessa ja erityisesti ääritilanteissa erilaisilla teknisillä järjestelmillä. Autojen rakennetta taas kehitetään jatkuvasti niin, että ne suojaisivat matkustajiaan mahdollisimman hyvin myös kolaritilanteessa. Suomalainen autokanta valitettavasti jarruttaa tekniikan kehityksestä saatavien hyötyjen toteutumista. Viime vuonna liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä kasvoi ja kierrätykseen tullessaan autot ovat yhä vanhempia. Keskimäärin 12,5-vuotias auto ei pysty tarjoamaan samaa suojaa kuin uusimmalla tekniikalla varustettu. Esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä auttaa kuljettajaa vaaratilanteissa ja saattaa näin estää onnettomuuden synnyn. Se kuitenkin tuli pakolliseksi varusteeksi uusiin autoihin vasta kuusi vuotta sitten. Euro NCAP -törmäystestit puolestaan osoittavat autojen rakenteen suojaavan matkustajia jatkuvasti paremmin ja paremmin. Autokanta on saatava nuorenemaan, jotta liikenneturvallisuuden tavoitteet saavutetaan. Kansallista liikenneturvallisuusstrategiaa valmistelevan työryhmän on löydettävä keinot tähän. Siihen velvoittaa jo EU-linjauskin. EU:n liikenneturvallisuuspolitiikka lähtee siitä, että tavoitteena pitää olla anteeksiantavampi liikennejärjestelmä. Ihmiset tekevät virheitä, mutta niiden seurauksia voidaan vähentää ajoneuvojen paremmalla rakenteella, paremmalla tieverkostolla ja alhaisemmilla nopeuksilla. EU kiinnittää huomiota siihen, että yhden keinon poiminta ei riitä, vaan näitä kaikkia keinoja pitäisi toteuttaa yhdessä. Tällöin liikennekuoleman estäminen voi olla mahdollista silloinkin, kun yksi näistä osa-alueista syystä tai toisesta pettää. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku