1.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Ranger XP 900 High Lifter – hyötykoneesta huvipuistoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun työkäyttöön tarkoitettuun Polaris Rangeriin asennetaan korottavat High Lifter -tukivarret, järeämmät renkaat ja hieman tiuhemmat vaihteiston välitykset, muuttuu pelin henki melko radikaalisti. Hyvää: Maastokelpoisuus, äijämäinen ulkonäkö, hauskuus Huonoa: Saatavilla vain maastomallina, hinta Vaikka perusvarusteisen Polaris Ranger XP 900:en maasto-ominaisuuksia tai ulkonäköä ei käy moittiminen, on mallin High Lifter -versio selkeästi kyvykkäämmän ja maskuliinisemman näköinen. Musta-oranssi väritys, avonainen ohjaamo ja järeällä kuviolla varustetut 28-tuumaiset High Lifter Outlaw 2 -renkaat tekevät työkonemaisesta puurtajasta kilpahenkisemmän hupivälineen.Ranger High Lifter on vakiomallia kolmisen senttiä korkeampi, ja ero näkyy nimenomaan maavarassa. Korotus on toteutettu kaarevilla tukivarsilla ja korkeammilla renkailla, jotka ovat amerikkalaisen High Lifter Productsin valmistamat. High Lifter valmistaa mallikohtaisia aftermarket-viritysosia monille merkeille, mutta Polaris tarjoaa valmiiksi High Lifterin muokkaamia malleja, muun muassa tuhatkuutioinen Sportsman XP ja nyt ajettava Ranger XP 900.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu tekniikka, tiuhempi välitysKorotuksen lisäksi vaihteistoa on tihennetty pyörien suuremman vierintäkehän kompensoimiseksi. Lisäksi moottorin ilmanotto on nostettu snorkkelien avulla ylemmäs. Lavan ja ohjaamon välistä ylös törröttävät putket luovat katu-uskottavuutta ja mahdollistavat syvässäkin lutakossa kahlaamisen.Muuten Rangerin tekniikkaan ei ole koskettu. Moottori on sama 875-kuutioinen kaksisylinterinen, jota käytetään perusmallissakin. Tehoa on muikeat 68 hevosvoimaa, ja se liikuttaa Rangeria varsin iloisesti. Ranger on aiemmissa testeissä todettu yhdeksi luokkansa tehokkaimmista, joten voima ei ihan heti lopu kesken vauhdikkaammassakaan menossa.Vetoa ja vetokykyäHidasta ryömintää auttaa voimakkaan moottorin lisäksi variaattorivaihteiston hidas puoli, jolla varmistetaan väännön riittävyys. Rangerin neliveto on Polariksen tyyliin automaattisesti kytkeytyvää mallia ja toiminnaltaan moitteeton.Nelivedon ohella valittavana on pelkkä takaveto. Lisäksi Ranger tarjoaa erillisen Turf-toiminnon, jolloin vedosta vastaa vain yksi pyörä. Tämä vetotapa ehkäisee ajoalustan rikkoutumista tiukoissa käännöksissä esimerkiksi golfkentillä ja muilla herkillä pinnoilla ajellessa.Kuormaa Rangerin kippilavalle saa lastata 454 kiloa. Vetokykyä luvataan 907 kiloa. Voisi kuvitella, että kuorma seuraa nätisti Rangerin perässä milteipä maastosta riippumatta, ainakin High Lifterin renkailla.Ohjaamossa on paikat kolmelle, ja tilaa riittää kohtuudella jopa aikuisille. Asfaltilla ajaessa isot traktorikuvioiset renkaat ei toki ole parhaimmillaan, mutta maastossa ja lumessa ne toimivat loistavasti. Asvalttiajoa hillitsee sekin seikka, ettei Ranger High Lifteriä voi rekisteröidä tieliikenteeseen.Hauskaa kuin huvipuistossaHigh Lifteriin istuessa kaipuu kaulan syvyisiin kuramonttuihin ja läpitunkemattomiin ryteikköihin valtaa kuljettajan mielen. Tällä erää moisia olosuhteita ei koeajon puitteissa ollut tarjolla, mutta ajan sai kulumaan mukavasti loputtomista nelipyöräluisuista sohjoisella merenjäällä nautiskellessakin. Kokemus peittoaa minkä tahansa huvipuistolaitteen mennen tullen, eikä läpimärkä vaatetuskaan saa hymyä hyytymään.Tälläkin kertaa hauskanpidolla on hintansa. Ranger High Lifterin hintalapussa lukee 24 490 euroa, mikä on melkoinen summa – varsinkin pelkästä maastopelistä. Laitteen käyttökelpoisuutta tai varsinkaan hauskuutta se ei kuitenkaan himmennä.Hinta alkaen24 490 eurMoottoriBensiinimoottori, 875 cm³, 2 sylinteriä, nestejäähdytys, 2-alueinen PVT-variaattori, nelivetoTeho68 hvTakuu2 vuottaTeksti: Sami Puskala Kuvat: Jari SaarentausKatso lisää:Katso lisää Ranger High Lifterista:www.polaris.fiwww.highlifter.com https://polaris.com/en-us/ranger-utv/ranger-xp-900-eps-high-lifter Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”