22.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Panigale V4 – todellinen tykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati siirtyy huippumalleissaan V2-moottorista nelisylinteriseen V-moottoriin ja menee samalla tehoissa kilpailijoidensa ohi. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö, äänimaailma. Huonoa: suorituskyky väärissä käsissä, naapurien kateus. Tehokkaimpien sporttipyörien huipputehot on viime vuosina nousseet 199:sta 203 hevosvoimaan. Ducati Panigale V4:n 214 hevosvoimaa nostavat teholukemat kerralla uudelle tasolle. Kun se samalla on yksi luokkansa kevyimmistä pyöristä, on kilpailijoiden huolestuneet katseet ymmärrettäviä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää kuutioita – lisää tehoaDucatin avain huikeaan huipputehoon on paitsi täysin uusi V4-moottori, myös kilpailijoita suurempi 1100 kuutiosenttimetrin iskutilavuus. Moottori vetää puhtaasti jo 3000 kierroksesta lähtien. Kierrosluvunrajoitin on asetettu 14 500 kierroksen kohdalle, joten käyttökelpoinen kierrosalue on todella laaja. 3-8000 kierroksella moottori tottelee nöyrästi kuljettajan kaasukäden esittämiä toiveita.Mutta 8000 kierroksen yläpuolella kyyti on niin hurjaa, että kuljettaja kiittelee mielessään luistoneston, keulimiseneston ja kaarre-ABS-jarrujen olemassaoloa. Ne kaikki ovat viimeisimpiä EVO-versioita elektronisista turvajärjestelmistä. Lisäksi moottorijarrutuksen määrää voidaan säätää ja vaihdeavustin toimii sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa.Yli kolmenmarkan huiputAjoasento osoittautuu yllättävän väljäksi. Katteet on muotoiltu pienikokoiselle kilpakuljettajalle, joten ”normijantteri” ei kokonaan katteiden suojaan mahdu. Suurissa nopeuksissa Panigale osoittautuu erittäin vakaaksi. Koeajossa oli tilaisuus kokeilla lentokentän kiitoradalla huippunopeutta, ja tutkalukemaksi mailin kohdalla saatiin 302 kilometriä tunnissa. Siinäkin on kilpailijoille tekemistä.Pitkästä akselivälistään ja muhkeasta 200-millisestä takarenkaasta huolimatta Panigale kääntyy mutkiin herkästi. Jarrut ja jousitus ovat jo perusmallissa huippuluokkaa. Joka haluaa enemmän, voi valita S-version ja sen mukana tulevan Öhlinsin semiaktiivisen jousituksen. Väri-TFT-mittaristo on muuten race-henkinen, mutta kierroslukumittarin punaraja voisi olla selkeämmin esillä.Kirkas punainen väri ja Ducati-logo vetävät uteliaita puoleensa jokaisella pysähdyksellä. Pelkän imagon varassa uuden Panigalen menestys ei silti ole, vaan eväät kilpailijoiden lyömiseen ovat kohdallaan. Uusien Ducatien hinnat on pidetty kurissa, ja kun kilpailijoiden hinnat ovat samaan aikaan kohonneet, ei Panigale V4:n hinnassa voida enää sanoa olevan yhtään Ducati-lisää. Tehokuninkuuden lisäksi Panigale V4:n ostaja saa kaupan päälle ainutlaatuisen makean äänimaailman, joka on saatu aikaan epätasaisella sytytysjaolla. Ducati Panigale V4 Bensiinimoottori: 1103 cm³, 90-asteinen V4-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 157,5 kW (214 hv) / 13 000 r/min Vääntö: 124 Nm / 10 000 r/min Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 195 kg, akseliväli 1469 mm, tankin tilavuus 16 litraa Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 200/60ZR17 Takuu: 2 vuotta Hinta: 31 190 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Ducati Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa