19.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Formula Renault 1.6 kuormittaa aisteja täydellä volyymillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Junioriluokan formula on ajatuksena säyseä, mutta kokemuksena mahtava. Reilusti kierroksia ja kytkin rauhallisen päättäväisesti ylös. Kevyt auto nytkähtää eteenpäin, protestoi hetkisen ja saavuttaa sitten etenemiseen vaadittavan nopeuden. Hiilikuituiseen monokokkirunkoon pultatun moottorin jokainen värähdys kantautuu vartaloon, joka on ängetty kapeaan ja matalaan putkiloon.Olo on kuin pyörille lasketun kapselihotellin puolikkaassa. Jalat ovat takapuolen korkeudella lähes suorina. Oikean jalan päkiä hallitsee herkkätoimista kaasupoljinta, vasen jalka on lepovuorossa. Kytkintä ei liikkeellelähdön jälkeen tarvitse.Kädet puristavat pienikokoista ohjauspyörää. Sen värinä ja tärinä viestivät kaiken, minkä hentojen tukivarsien päissä olevat etupyörät suinkin saavat irti tienpinnasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAskel kuninkuusluokkaanAuto on Formula Renault 1.6, eli yksinkertainen, mutta moderni junioriformula. Se tarjoaa edullisen ja helppohoitoisen ponnahduslaudan isommille areenoille. Askeleen kohti autourheilun kuninkuusluokkaa. Varikkosuoran päädyssä avaan kaasua ja kytken kakkosvaihteen ohjauspyörän lavasta. Rattivaihteissa ei ole mitään eksoottista, löytyyhän sellaisia monesta uudesta autosta. Vaihtotapahtuma on kuitenkin jotain aivan muuta, mihin siviiliautojen ratissa on tottunut.Sekventaalivaihteisto lyö pykälän sisään silmittömän brutaalisti ja auto syöksähtää eteenpäin.Jos henkilöautossa vaihteen vaihtaa kytkintä tipauttamalla, nykäisee auto kevyesti, mutta suurin muutos tapahtuu moottorin pyörintänopeudessa. Kevyessä formulassa tilanne on toisin päin.Viesti on selvä: kyse on kilpurista, eikä kilpureita ole tehty hitaaseen vauhtiin.Kierros kierrokselta vauhti nousee. Täyskaasulla kiihtyvyys tyydyttää, muttei mullista maailmaa. Etenemistä enemmän hämmentää, miten herkkä auton aerodynamiikka on. Formula menee suoraan, mutta vaeltaa jatkuvasti ilmavirrassa.Riittävä suorituskykyAuton omapaino on noin 500 kilogrammaa, ja etenemisestä vastaa edelliskorin Renautsport Twingon 140-hevosvoimainen 1,6-litrainen nelosmoottori. Voimanlähteen kerrotaan olevan lähes vakio, ainoastaan pakosarja on uusittu matkalla poikittaismoottorisesta Twingosta pitkittäiskoneisen Formulan sydämeksi. Tehopainosuhde asettuu vajaaseen 300 hevosvoimaan tuhatta kiloa kohden, eli suoralla edetään suunnilleen uuden BMW M3:sta tuttua vauhtia.Mutkat, ne ovat sitten eri juttu. Formulan turvakaaren huippu jää urheiluautonkin ovenkahvan alapuolelle ja takapuoli viistää lähellä maata. Painopiste on huippumatalalla, eikä renkaiden pitoa kuormiteta ylipainolla.Keveys ennen kaikkeaPikkuformula taittuu mutkaan käsittämättömän nöyrästi. Mutkanopeudet nousevat hurjiksi, vaikka epävakaa sää vaatii sadekelin renkaat.Mutkan auetessa kaasun voi avata varhain, mutta valppaudella. Auto on lyhyt, kevyt ja äkkinäinen, Sivuluisu olisi varma menolippu spinnaukseen.Formula 4 on hämmästyttävän helppo auto ajaa hiljaa, mutta vasta vauhdissa auto löytää mukavuusalueensa. Rauhattomuus häviää, auto asettuu aloilleen ja vaihdot pehmenevät. Toki rajojen hakeminen herkkäliikkeisellä autolla on aivan eri juttunsa.Henkilöautoihin, ajoittain erittäin nopeisiinkin sellaisiin, tottuneelle junioriluokan formula tuntuu tulevan toisesta maailmasta. Yhden kilpakauden kerrotaan maksavan noin 100 000 euroa. Moottoriurheilusta se on pieni raha, mutta silti sen kuuluisan sponsorikassan tulee olla kunnossa. Pelkkä auto maksaa reilut 30 000 euroa, joten se on varsin kustannustehokas vaihtoehto myös ratapäiväleluksi. Pikkusportin hinnalla saa raa’an, suodattamattoman ja aisteja täydellä volyymillä kuormittavan elämyksen.ValmistajaSign TechRakennehiilikuituinen monokokkiMoottoriRenault K4M-RSIskutilavuus1 598 cm3Tehonoin 140 hvVääntönoin 160 NmKuivapaino487 kgTeksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja