23.3.2016 Ajoneuvot Salatesti: Lexus koeajoon kotiovelta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaivattomuus erottuu, mutta kompuroimatta ei selvitty. Onpas mukavaa, että autokauppias näkee hieman vaivaa: tuo auton koeajolle kotiovelle.Toyotan luksusbrändi Lexus aloitti Suomessa kesäkuussa 2014 Home Delivery -palvelun. Alkuvaiheessa Lexus kokeili palvelua varovaisesti, potentiaalisille asiakkaille kohdennetusti ja isommin julkisuudessa asiasta huutelematta. Kohdentaminen voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jo Lexuksella ajava halutaan pitää merkkiuskollisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnin koeajoVaivihkaa alkaneesta palvelusta on sittemmin tullut ilmeisen pysyvä tapa houkutella arjen kiireiden stressaamia Lexuksen ratin taakse – ainakin tunniksi.Koeajo sovitaan ennakolta ajankohtaan, joka soveltuu asiakkaalle parhaiten, käytännössä usein arkipäivän alkuiltaan.Koeajo kestää tunnin. Autologistiikasta vastaavan alihankkijan edustaja tuo auton.AlkukompurointiaKokeilin palvelua mystery shopping -menetelmällä. Koeajoa varatessani Lexus Kaivokselan yhteyshenkilö tai auton tuoja eivät siis tienneet, että työskentelen toimittajana autolehdessä.Torstai-illaksi sovittu koeajo peruuntui saman päivän iltapäivällä, kun Lexukselta soitettiin ja pahoiteltiin ongelmia ”sähköisten kalenterien päivityksissä”, jonka vuoksi koeajo ei onnistuisi.Koeajo olisi Lexuksen puolesta onnistunut jo seuraavana päivänä, mutta sovittiin siirtyväksi seuraavalle viikolle.Suotuisia merkkejäSeuraavalla viikolla asiat etenivät suotuisasti: auto tuli sovittuun aikaan sovittuun paikkaan.Miellyttävä auton tuoja pahoittelee aluksi, ettei osaa kertoa autosta, muttei kovin syvällisesti. Saan opastuksen perusasioihin: ratin sähkösäätöön, vaihdekepin hieman omintakeiseeen liikemaailmaan sekä sähkö- ja polttomoottorin yhteispeliin. Käymme pikaisesti, mutta ymmärrettävästi lävitse avaimettoman käynnistyksen, näytön ja sen valikkojen toiminnan sekä keskikonsolin säätönupin sielunmaailman.Ennen ajoon lähtöä hoidetaan ajoasennon säätö ja kurkistus tavaratilaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänetöntä etenemistäMoottorin tehoarvot ja muut tekniset nippelitiedot löytyvät maahantuojan nettisivuilta tai autoesitteistä – tuntuman autoon saa vain koeajamalla. Siihen tunti on ihan minimiaika, mutta kuitenkin riittävä rupeama, jossa ehtii koetella auton kykyjä niin taajama-, kaupunki- kuin maantieajossakin.Autoon on valmiiksi asennettu Sun-radioasema, mikäpäs siinä. Hiljennän kuitenkin radion koeajon alkajaisiksi, sillä haluan kuunnella – äänettömyyttä.Se nimittäin on taajamassa ajettaessa yksi alla olevan Lexus GS 300h:n valteista. Hybridi-Lexus hiipii lähes ääneti, joten ajaessa saa varoa, ettei teilaa jalankulkijoita, jotka eivät havaitse ääneti lähestyvää autoa.Sutjakan näköinen Lexus osoittautuu viimeistellyn oloiseksi ja hiljaiseksi kulkijaksi, johon mahtuu hyvinkin mukavasti neljä ihmistä.Kevät nostattaa kuumeenAuton palauttaminen ei kirpaise sydänalasta, sillä itsellä ei ole autonostolle – ainakaan järkisyillä perusteltavia – tarpeita.Ja silti, on pakko myöntää, että kun kevät saa, ja tiet kuivuvat, nousee se taas pintaan. Autokuume. Keino erottautua Koeajoa seuraavana aamupäivänä Lexus Kaivokselan Key Account Manager Petri Karppinen soittaa, ja tiedustelee kuinka koeajo on sujunut. Varsin sujuvasti. Kerron, etten kuitenkaan ole autoa ostamassa, vaan Moottorin toimittajana tekemässä aiheesta artikkelia. – Sehän sopii, uskomme hybridiosaamiseemme, yllättynyt Karppinen naurahtaa. Hän taustoittaa hieman koeajopalvelun merkitystä automerkille. – Home Delivery -palvelu on tapa tehdä merkkiä tunnetuksi ja erottautua kilpailijoista. Näin Lexus toimii monissa muissakin maissa. – Ja jos asiakas on vakavissaan kiinnostunut koeajamastaan automallista, on seuraava vaihe sopia pidempi koeajo. Teksti ja kuvat Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?