23.3.2016 Ajoneuvot Salatesti: Lexus koeajoon kotiovelta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaivattomuus erottuu, mutta kompuroimatta ei selvitty. Onpas mukavaa, että autokauppias näkee hieman vaivaa: tuo auton koeajolle kotiovelle.Toyotan luksusbrändi Lexus aloitti Suomessa kesäkuussa 2014 Home Delivery -palvelun. Alkuvaiheessa Lexus kokeili palvelua varovaisesti, potentiaalisille asiakkaille kohdennetusti ja isommin julkisuudessa asiasta huutelematta. Kohdentaminen voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jo Lexuksella ajava halutaan pitää merkkiuskollisena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnin koeajoVaivihkaa alkaneesta palvelusta on sittemmin tullut ilmeisen pysyvä tapa houkutella arjen kiireiden stressaamia Lexuksen ratin taakse – ainakin tunniksi.Koeajo sovitaan ennakolta ajankohtaan, joka soveltuu asiakkaalle parhaiten, käytännössä usein arkipäivän alkuiltaan.Koeajo kestää tunnin. Autologistiikasta vastaavan alihankkijan edustaja tuo auton.AlkukompurointiaKokeilin palvelua mystery shopping -menetelmällä. Koeajoa varatessani Lexus Kaivokselan yhteyshenkilö tai auton tuoja eivät siis tienneet, että työskentelen toimittajana autolehdessä.Torstai-illaksi sovittu koeajo peruuntui saman päivän iltapäivällä, kun Lexukselta soitettiin ja pahoiteltiin ongelmia ”sähköisten kalenterien päivityksissä”, jonka vuoksi koeajo ei onnistuisi.Koeajo olisi Lexuksen puolesta onnistunut jo seuraavana päivänä, mutta sovittiin siirtyväksi seuraavalle viikolle.Suotuisia merkkejäSeuraavalla viikolla asiat etenivät suotuisasti: auto tuli sovittuun aikaan sovittuun paikkaan.Miellyttävä auton tuoja pahoittelee aluksi, ettei osaa kertoa autosta, muttei kovin syvällisesti. Saan opastuksen perusasioihin: ratin sähkösäätöön, vaihdekepin hieman omintakeiseeen liikemaailmaan sekä sähkö- ja polttomoottorin yhteispeliin. Käymme pikaisesti, mutta ymmärrettävästi lävitse avaimettoman käynnistyksen, näytön ja sen valikkojen toiminnan sekä keskikonsolin säätönupin sielunmaailman.Ennen ajoon lähtöä hoidetaan ajoasennon säätö ja kurkistus tavaratilaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänetöntä etenemistäMoottorin tehoarvot ja muut tekniset nippelitiedot löytyvät maahantuojan nettisivuilta tai autoesitteistä – tuntuman autoon saa vain koeajamalla. Siihen tunti on ihan minimiaika, mutta kuitenkin riittävä rupeama, jossa ehtii koetella auton kykyjä niin taajama-, kaupunki- kuin maantieajossakin.Autoon on valmiiksi asennettu Sun-radioasema, mikäpäs siinä. Hiljennän kuitenkin radion koeajon alkajaisiksi, sillä haluan kuunnella – äänettömyyttä.Se nimittäin on taajamassa ajettaessa yksi alla olevan Lexus GS 300h:n valteista. Hybridi-Lexus hiipii lähes ääneti, joten ajaessa saa varoa, ettei teilaa jalankulkijoita, jotka eivät havaitse ääneti lähestyvää autoa.Sutjakan näköinen Lexus osoittautuu viimeistellyn oloiseksi ja hiljaiseksi kulkijaksi, johon mahtuu hyvinkin mukavasti neljä ihmistä.Kevät nostattaa kuumeenAuton palauttaminen ei kirpaise sydänalasta, sillä itsellä ei ole autonostolle – ainakaan järkisyillä perusteltavia – tarpeita.Ja silti, on pakko myöntää, että kun kevät saa, ja tiet kuivuvat, nousee se taas pintaan. Autokuume. Keino erottautua Koeajoa seuraavana aamupäivänä Lexus Kaivokselan Key Account Manager Petri Karppinen soittaa, ja tiedustelee kuinka koeajo on sujunut. Varsin sujuvasti. Kerron, etten kuitenkaan ole autoa ostamassa, vaan Moottorin toimittajana tekemässä aiheesta artikkelia. – Sehän sopii, uskomme hybridiosaamiseemme, yllättynyt Karppinen naurahtaa. Hän taustoittaa hieman koeajopalvelun merkitystä automerkille. – Home Delivery -palvelu on tapa tehdä merkkiä tunnetuksi ja erottautua kilpailijoista. Näin Lexus toimii monissa muissakin maissa. – Ja jos asiakas on vakavissaan kiinnostunut koeajamastaan automallista, on seuraava vaihe sopia pidempi koeajo. Teksti ja kuvat Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta