4.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Royal Enfield Continental GT 650 – Aito café racer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos café racerin rakentaminen omin käsin ei innosta, niin Royal Enfieldiltä löytyy valmis ratkaisu, Continental GT 650. Hyvää: ulkonäkö, moottorin ominaisuudet, ajamisen helppous; Huonoa: ajotauon venyvät pitkiksi uteliaiden kysellessä pyörästä kaikkea mahdollista Royal Enfieldiä jos jotain merkkiä voidaan pitää perinteisenä. Yritys on perustettu 1893 ja polkupyörien valmistuksesta se siirtyi moottoripyörien valmistukseen kahdeksan vuotta myöhemmin, eli samana vuonna 1901 kuin Indian ja kaksi vuotta aikaisemmin kuin esimerkiksi Harley-Davidson perustettiin.Vaikka tuotanto on siirretty Iso-Britanniasta Intiaan, niin Royalien henki ja tyyli on säilytetty ihailtavalla tavalla, samalla kun muotoiluun on panostettu ja pyörien viimeinenkin yksityiskohta hierottu juuri tarkalleen halutunlaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJuuret brittiläisessä cafe racer -kulttuurissaKoeajossa olleen Continental GT 650:n kanssa saman tekniikan jakaa hieman modernimpi, alumiinivaluvantein varustettu Interceptor 650. Myös customhenkinen Super Meteor 650 käyttää täsmälleen samaa kaksisylinteristä ja ilmajäähdytteistä moottoria.Continental GT 650 on saanut innoituksensa 1950- ja 1960-lukujen brittiläisestä, vapautta ja nopeutta ihannoineesta cafe racer -kulttuurista, jossa nuoriso kilpaili itse tuunaamillaan pyörillä lähinnä kahvilasta toiseen ajaen.Koeajoon pyörä haettiin Lahden Moottoripyörämuseon yhteydessä toimivalta Riku Motorilta, joka toimii Royal Enfieldin maahantuojana. Itse asiassa tämä koeajoyksilö on komistamassa museon eteisaulaa, josta se työnnetään koeajoa varten pihalle. Miljöö sopiikin täydellisesti pyörälle, ja ennen kypärän pukemista on pakko jäädä hetkeksi ihailemaan pyörää ja kävelemään sen ympärille.Perusasiat kunniaanKaksi klassista pyöreää ja analogista mittaria - nopeus ja kierrosluku - kuuluvat tietysti cafe racer -tyylisen pyörän olemukseen. Samoin tyylikkäät pinnavanteet. Ulkonäköön antaa lisää ryhtiä tuuman verran nykyisten katupyörien kokoa suuremmat 18-tuumaiset vanteet sekä edessä että takana. Satula on yksiosainen ja matkustajan osuus on muotoiltu vain vähän kuljettajan istuinaluetta korkeammaksi.Kaksisylinterinen rivimoottori jäähdytysripoineen on sekin erittäin klassinen. Pakoputkisto on juuri sellainen kuin tässä pyörässä kuuluukin, linjoihin ja muotoiluun on todella panostettu. Ei ainakaan ulkonäkösyistä ole tarvetta vaihtaa äänenvaimentimia tarvikemallisiin.Etujousituksena on perinteinen teleskooppi eikä mikään nykyajan käännetty USD-keula. Ja takana yhtä oikeutetusti kaksi erillistä iskunvaimenninta. Koko komeuden kruunaa aito peltinen polttoainetankki Monza-korkilla. Kun moni muu merkki on kiilannut cafe racer -markkinoille muokkaamalla moderneja malleja uusilla kateosilla vähän vanhemman näköiseksi, niin niiden rinnalla Continental GT:n aitous nousee arvoonsa.Entäpä itse ajaminen? Ajoasento on selvästi eteen nojaava, mutta paino ei kuitenkaan ole liikaa käsien varassa. Etunoja tuo tiettyä racing-henkeä, kuten tarkoituksena onkin. Käyntiääni on miellyttävän hiljainen, niin hiljainen että maantienopeuksissa kypärän ja korvatulppien läpi kuulee vain tuulen suhinaa.Ykkösvaihde kytkeytyy pehmeän äänettömästi. Vaihdepolkimen liike on pitkä, ajan henkeen sopivasti. Ykkönen on välitetty lyhyeksi, rajoittimelle mennään 70 kilometrin mittarinopeudessa. Kuusivaihteisen vaihteiston suurimmalla pykälällä kierroksia on 3000 nopeusmittarin näyttäessä 80 lukemaa. Varsin sopivat välitykset moottorin voimavaroihin nähden.Moottori vetää kuminauhamaisen pehmeästi 2000 kierroksesta alkaen, olipa käytössä mikä vaihde tahansa. Lähellekään 7150 kierroksen maksimitehon lukemaa ei normiajossa tarvitse moottoria kierrättää. Kierroslukumittarin punaraja on 7500 kierroksen kohdalla, mutta erikoisesti kierrosluvunrajoitin on asetettu jo 50 kierrosta alhaisemmalle lukemalle.Maksimiteho on juuri sopivasti A2-korttiluokan sallitun maksimitehon eli 35 kilowatin tasolla.Ei vain ulkonäön takiaMaantiellä pyörä on yllättävän suuntavakaa siihen nähden, että akseliväli on poikkeuksellisen lyhyt, alle 1400 millimetriä. Nojaava ajoasento taas tarkoittaa, että vielä moottoritienopeudessakin Royal on mukava ajella ja katteiden ja tuulilasin puuttumisesta huolimatta ajoviima ei juurikaan rasita kuljettajaa.Parhaimmillaan tällainen pyörä on kuitenkin muualla kuin moottoritiellä, ja siksi koeajoreitti sujahtaakin pian pienemmille teille. Mutkiin pyörä taipuu vain katsetta kääntämällä. Pehmeä jousitus nielee uskomattoman hienosti terävätkin epätasaisuudet siitä huolimatta, että joustomatkaa on edessä maltilliset 110 milliä ja takana vain 88 milliä. Pehmeys vastaavasti tekee urheilullisemmassa ajossa mutkien ajolinjoista vähän suurpiirteisempiä, mutta mikään ratapyörä tämä ei olekaan.Etujarruna on yksilevyinen järjestelmä, ja yhdessä 212 kilon massan kanssa tuntuma on keskitasoa. Takajarru on tunnoton, mutta vain 1000 kilometriä ajetussa testipyörässä tuntuma saattaa parantua kunhan takajarrua käytetään enemmän.Ajaessa hymyn leveyttä rajoittaa vain tiukalle vedetty kypärän leukahihna. Tunnelma on kuin suoraan 1960-luvulta, mutta ajo-ominaisuudet on kuitenkin siirretty lähemmäs nykyaikaa. Tehoasetuksia, luistoneston, moottorijarrun tai keulimiseneston asetuksia ei tarvitse miettiä, sillä niitä ei ole. Voi keskittyä ihailemaan maisemia, seurata pyöreitä analogisia mittareita ja havainnoida takana näkyvää liikennettä yhtä pyöreistä klassisista peileistä.Kymppitonnin hintainen Continental GT 650 tarjoaa ajonautintoa koko rahalla. Samaan hintaan saa myös normaalia pidemmän kolmen vuoden tehdastakuun. Plussana pyörä kerää runsaasti huomiota ja sillä saa juttuseuraa jokaisella pysähdyksellä. Yleensä hieman aikaisemman saapumiserän herrasmiehiltä, jotka kertovat samalla omia kokemuksiaan joko Jawasta, Royal Enfieldistä tai muista oman nuoruutensa hurjista ajopeleistä.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tuomas RajalaRoyal Enfield Continental GT 650Moottori 2-syl. rivimoottori 648 cm3, ilma-/öljyjäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 35 kW (47 hv) / 7 150 r/min 52 Nm / 5 250 r/minMitat Istuinkorkeus 820 mm Akseliväli 1 398 mm Polttonestesäiliö 12,5 lPaino tankattuna 212 kgRengaskoko edessä 100/80-18 takana 130/70-18Takuu 3 vuottaHinta 9 990 € Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti