19.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Suzuki V-Strom 800 DE – Paras Suzuki aikoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki V-strom 800 todistaa oikeaksi olettamuksen, että keskiluokka painelee surutta isojen adventure-pyörien ohi. Hyvää: voiman tunne, käytös hiekalla ja asfaltilla, ketteryys. Huonoa: vakionopeudensäätimen puuttuminen. Suzukin viimeinen vuosikymmen prätkämarkkinoilla on ollut varsin vaisu. Uutuusmalleja on tullut kitsaasti ja ne vähäisetkin ovat jääneet paikoin hieman piippuun. Nyt peliin astuu V-Strom 800 DE – pyörä, joka on paras Suzuki-malli sitten toisen sukupolven Hayabusan.800 DE iskee luokkaan, joka lienee yksi kilpailluimmista tällä hetkellä. Samoista ostajista Suzukin kanssa keskiluokan adventure-pyörämarkkinoilla vääntävät BMW, Honda, Yamaha, KTM, Husqvarna, Ducati, Aprilia ja Triumph. Lista on pitkä, joten ihan helpolla joukosta ei erotuta.Suzuki luottaa uudessa V-Stromissa hyväksi koettuun reseptiin. Kaksisylinterinen moottori, riittävästi tehoa ja vääntöä, hieman retroon vivahtava ulkonäkö, pitkät joustomatkat, riittävä maavara ja soralle soveltuvat ajodynamiikka.Heti ensimetreillä käy selväksi, että Suzuki on helppo ja looginen ajettava. Ohjaustanko on poikkeuksellisen leveä, minkä ansiosta fiilis on vähän kuin crossipyörässä. Pyörä kallistuu helposti puolelta toisella ja painopiste on sopivan matalalla. Luottamus pyörään syntyy alle minuutissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanilaiseksi erikoinen kaasunvasteV-Stromin 800:n voimanlähde on japanilaismoottoripyöräksi epätyypillinen. Moottoriohjaus on säädetty alakierroksilla teräväksi. Yleensä japanilaismerkit toteuttavat homman päinvastoin, eli huipputehoa saadaan odotella kierrosrekisterin yläpäähän. Nyt fiilis tuo mieleen KTM:n, joka luottaa enemmän on-off-henkiseen fiilikseen.Tiukka moottorinohjaus tekee Suzukista lukemiaan rajumman tuntuisen. Huipputehoa on vain 84 hevosvoimaa ja vääntöä 78 Nm, mutta ne on käytetty hyväksi optimaalisesti. Kun repäisy on alakierroksilla tuntuva, tekee pyörällä mieli kääntää kaasukahvaa jatkuvasti.Terävän alakierrostehon vastapuoli on luonnollisesti se, että 84 hevosen puhti loppuu, kun päästään lähelle punarajaa ja 8000–10000 kierroksen välillä tehokäyrä kääntyy laskuun. Toki kun tämän tiedostaa, voi isomman pykälän heittää hyvissä ajoin askiin.Lyhyehkön käyttöalueen vuoksi vaihdeavustin tuo erinomaisen lisän kokonaisuuteen. Shifterin ansiosta pykälät voi polkea sisään kykintä käyttämättä sekä isommalle että pienemmälle. Järjestelmä tuo mukavuutta ja nopeuttaa vaihtoja sporttisemmassa ajossa. Takarenkaan pyöriessä joutavaa hiekalla järjestelmä ei kuitenkaan vaihda ilman kytkimen apua.Hauskuutta myös hiekallaMonen japanilaismerkin kohdalla adventure-luokan pyörän heikkoudet paljastuvat irtopäällysteellä. Vaikka homma toimisi asfaltilla, kompastuu suuri osa pyöristä silloin kun päästää varsinaisen pihvin pariin. Suzukin kohdalla voidaan todeta, että homma toimii yhtä hienosti tiestön ulkopuolella kuin pikipäällysteellä.V-Stromia voi viedä kauniissa viisteessä hiekkabaanalla, ja terävä kaasunvaste helpottaa takarenkaan irtoamista. Suzuki on onneksi ajatellut hiekka-ajoa ja tehnyt luistoneston ja takafillarin ABS:n poistamisesta helppoa. Homma toimii mittariston valikon kautta muutamalla painalluksella. Tosin ABS:n voi poistaa vain pysähdyksissä.Luistoneston ja ABS:n pois saaminen on ehdoton edellytys hiekka-ajolle, sillä ilman niitä ajaminen tiestön ulkopuolella muuttuu käytännössä mahdottomaksi. Suzukin kohdalla ilahduttava on myös se, että homma onnistuu niin helposti.Pyörässä on mukavat joustomatkat, vaikka ne eivät olekaan luokkansa huipputasoa. 220 mm tarjoaa riittävästi varaa karumpaankin maastoon, eikä Suzukilla tarvitse vältellä hyppyjäkään. Alusta on täysin säädettävissä sekä keulassa että perässä, mikä on positiivinen yllätys.V-Strom on hiekalla yllättävän kevyt ja helppo käsitellä, vaikka elopainoa onkin muhkea 230 kiloa. Se ei kuitenkaan tunnu ajossa, sillä painopiste on saatu painettua sopivan alas.Vakionopeudensäädintä ei edes lisävarusteenaJapanilaisvalmistajat ovat pitkään pantanneet pyörissään ominaisuuksia, joita eurooppalaiset valmistajat ovat tarjonneet vakiona jo vuosia. Nyt onkin ilahduttavaa, että Suzuki on tuonut V-Stromiin TFT-näytön ja säädettävät moottorikartat. Suitsasta löytyy kolme ajotilaa, joista ei tosin kovin merkittävää hyötyä ole, sillä tehoa on varsin maltillisesti.Yksi varuste V-Stromista kuitenkin uupuu: vakionopeudensäädin. Se on tätä nykyä etenkin seikkailupyöräluokassa peruskauraa, mutta Suzuki ei moista tarjoa edes lisävarusteena. Etenkin pidempiä reissuja matkaaville vakkari on tärkeä varuste, sillä 10 tunnin ajopäivän jälkeen kaasukäsi alkaa olla hellänä.Syy puuttuvaan vakionopeudensäätimeen saattaa olla Suzukin omassa mallistossa. isovelimalli V-Strom 1050:ssä vakkari löytyy, joten teknisesti sellaisen laittaminen 800-malliin olisi helppoa. Ehkä tällä pyritään säilyttämään matkaisempi ostajakunta isomman mallin parissa.V-Strom 800 DE:ssä on moni asia kohdillaan. Se on sopivasti retron näköinen, mutta mukana on myös modernia twistiä. Muotokieli tuo mieleen klassikkomalli DR:n, mikä ei ole missään nimessä huono asia. Ainoat silmiin pistävä ulkonäölliset haasteet ovat kammottavan kokoinen äänenvaimennin ja kookas peräkate. Mutta kokonaisuus on koko lailla kohdillaan.Suzuki onnistuu V-Strom 800 DE:llä haastamaan suurimman osa kilpailijoistaan. Toki KTM/Husqvarna -osastolle ei aivan päästä, mutta yllättävän lähelle kuitenkin. Suzukissa positiivista on myös hinnoittelu, sillä pyörä maksaa 15 000 euroa. Sillä saa itselleen adventuren, jolla hoitelee yhtä lailla matka-ajon kuin maastoleikit.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suzuki V-Strom 800 DE: Moottori: nestejäähdytteinen, kaksisylinterinen V-moottori, 776 cc Teho: 62 kW (84 hv) / 8500 r/min Vääntö: 78 Nm / 6800 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Akseliväli: 1570 mm Istuinkorkeus: 855 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Paino tankattuna. 230 kg Hinta: 14 990€ Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä