23.12.2022 Ajoneuvot Kokemuksia koeajoista: Sähköpyörien kehitys on vasta alussa – mitä kaikkea näemmekään vielä tulevaisuudessa Teksti Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori on julkaissut syksystä alkaen sähköavusteisten polkupyörien koeajoja. Ensimmäiset sähköpyörät tulivat markkinoille noin 15 vuotta sitten, vuoden 2007 paikkeilla. Sähköpyöriä on ollut myynnissä siis vasta hyvin vähän aikaa. Kun vertaa sähköpyöräilyä ihan minkä tahansa teknisen tuotteen kehityskaareen, sähköpyöräilyssä ollaan tällä hetkellä vasta hyvin alussa. Pelkästään Euroopassa myytiin vuonna 2019 noin 3,4 miljoonaa sähköpyörää, vuonna 2021 jo 5 miljoonaa sähköpyörää ja myyntimäärät vain kasvavat. Sähköpyöräily on tullut jäädäkseen.Sähköavusteisella polkupyörällä eli kansanomaisesti sanottuna sähköpyörällä tarkoitetaan polkupyörää, jossa on sähkömoottori, mutta pyörä ei liiku pelkän sähkömoottorin voimin vaan ainoastaan poljettaessa. Suomen lainsäädännön mukaan sähköpyörän huippunopeus saa avustettuna olla enintään 25 kilometriä tunnissa ja pyörän moottorin teho saa olla enintään 250 wattia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain muutamia moottorivalmistajiaSe, millaiseksi sähköpyöräily tulevaisuudessa muuttuu, eivät tiedä vielä insinööritkään. Varmuudella voidaan kuitenkin sanoa, että sähköpyöräily muuttuu vielä paljon, ainakin teknisen kehityksen näkökulmasta.Kun puhutaan sähköpyörien keskimoottoreista, valmistajia on käytännössä tällä hetkellä neljä: Brose, Bosch, Shimano ja Yamaha. Moottorivalmistajia on vielä toistaiseksi vähän, mutta niiden määrä kasvaa myös varmasti – ja samalla myös moottoreiden ominaisuudet muuttuvat tulevaisuudessa. Jokaiselta sähkömoottorivalmistajalta löytyy myös applikaatiot, joilla sähkömoottorin ominaisuuksia ja asetuksia voi säätää. Parhaimmillaan pyörän ajotietokoneeseen ja applikaatioon pystyy esimerkiksi pariliittämään sykevyön – jolloin pyörälle voi antaa maksimisykkeen, jonka ylitse ei ajaessa mennä, sähköavustus hoitaa sen, mitä ihminen ei hoida. Tämä ihmisen, digi- ja informaatiotekniikan ja pyörän yhteen sovittaminen lisääntyy varmasti tulevaisuudessa. Vaihteita ei kohta tarvitse enää vaihtaa nappia painamalla, vaan vaihteenvaihdon voi ohjata esimerkiksi äänikomennolla. Erilaista informaatiota pyörällä ajamisesta saa jo nyt esimerkiksi ajolaseihin: nopeus, tuulen suunta, takana tulevien tarkkailu ja tämäkin varmasti lisääntyy, mitä ikinä keksitäänkään.Akut kehittyvät huimastiKoko sähköpyöräily on käytännössä lähtenyt siitä, että joku on keksinyt laittaa pyörään sähkömoottorin ja sille energianlähteen eli akun. Akkuteknologia kehittyy varmasti myös huimaa vauhtia tulevaisuudessa – parin kolmen vuoden päästä esimerkiksi nykyään tavallinen 750 wattitunnin akku on muisto vain.Sähköavusteisten polkupyörien keskimoottorit tarjoavat vääntöä jopa 90 newtonmetriä. Selvää on, kun tällainen vääntömomentti lyödään tavallisen polkupyörän voimansiirtoon, voimansiirto on kovilla. Keskimoottoriset sähköpyörät kuluttavatkin, siis venyttävät pyörän ketjuja kovasti ja ketjuja joutuu keskimoottorisissa sähköpyörissä tämän vuoksi vaihtamaan taajaan, useammin kuin pelkällä ihmisvoimalla kulkevassa polkupyörässä.Polkupyörän takanavan yhteyteen sijoitettu sähkömoottori ei ole voimansiirrolle niin kuluttava, mutta se ei ole kuitenkaan muilta ominaisuuksiltaan, kuten esimerkiksi poljintuntumaltaan ole niin hyvä kuin keskimoottori. Siksi keskimoottoria käytetään esimerkiksi kalliissa sähkömaastopyörissä. Koska sähköpyöräily on vasta kehityskaarensa alussa, mitä kaikkea näemmekään vielä tulevaisuudessa sähköpyöräilyssä, ja nimenomaan sähköpyörien voimansiirrossa.Seuraava kehitysaskel – kardaaniveto?Varmasti näemme sähköpyöräilyyn paremmin soveltuvia takanapamoottoreita, mutta myös kestävämpää voimansiirtoa eli käytännössä vahvempia ketjuja. Nämä ovat nimittäin ihan perusongelmia, minkä kanssa pyörävalmistajat kamppailevat parhaillaan. Voi vain uskoa, että ratkaisu halutaan löytää ja kehitystyötä sen eteen tehdään koko ajan. Tulevaisuudessa näemme sähköpyöräilyssä varmasti myös ihan uudenlaisia voimansiirtotapojakin.Kardaanivetoa on polkupyöriin kehitetty jo vuosikymmeniä, mutta varsinaista läpimurtoa ei ole vielä tapahtunut, koska nykyinen ketjuvetoon yhdistetty rataspakka kera vaihtajan on kevyt, edullinen valmistaa, mutta se on myös melko varmatoiminen.Mutta polkupyörien kardaaniveto on tulevaisuudessa täyttä totta. Esimerkiksi saksalainen Ceramicspeed on jo vuosia sitten julkaissut ensimmäisen prototyyppinsä kevyestä kardaanivetoisesta DrivEn-voimansiirrostaan – ja sen läpimurto voi olla nyt nyt lähempänä kuin koskaan.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?