15.12.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Audi e-tron – ihan tavallinen auto, sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauan odotettu ja kypsä: Audin ensimmäinen sähköauto tuntuu ihan tavalliselta autolta. Yllättävän kauan saksalaiset jaksoivat katsella Teslan yksinvaltaa sähköautomarkkinoiden ylähyllyllä. Audi e-tron -sähköautobrändikin matkasi vuosia konseptiautoista ja piensarjamalleista ladattavien hybridien kautta sähköautomarkkinoille. Nyt odotus on ohitse, täyssähköinen Audi saapuu liikkeisiin alkuvuodesta. Hintalappu alkaa 87 500 eurosta.Audi e-tron haastaa markkinoilla Mercedes-Benz EQC:n, Jaguar I-Pacen ja Tesla Model X:n. Toisin sanoen kyseessä on sähkökäyttöinen katumaasturi. Toimintamatkaksi luvataan yli 400 kilometriä uudella WLTP-mittaussyklillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPelinavausAudin tekniikkaan tutustuimme jo aiemmin, mutta kerrattakoon oleelliset: 4,90-metrinen katumaasturi kantaa 95 kilowattituntisen akun ja 408-hevosvoiman huipputehon. Karkeasti ottaen kyse on hyvin suorituskykyisestä viisipaikkaisesta sähkökäyttöisestä katumaasturista, jonka perinteinen mallinimi voisi hyvinkin olla Audi Q6.E-tronilla Audi saa kunnian olla ensimmäinen saksalainen premium-merkki, joka tuo markkinoille täysikokokoisen täyssähköauton – BMW ja Mercedes-Benz toki ehtivät edelle mainiolla i3-kaupunkiautolla ja harjoittelukappaleelta tuntuneella B-sarjalla.Audi tarjoaa lisävarusteena kameratoimisia peilejä: jätä kauppaan, perinteinen teknologia toimii vielä paremmin.Sähköautoksi syntynytAudi e-tron on rakennettu puhtaasti sähköautoksi: monet polttomoottorimalleihin viittaavat yksityiskohdat juontavat brändisyistä, eivät perusrakenteesta. Audin e-tron -malliperheen ensimmäinen jäsen on puhtaasti sähköauto etutavaratiloineen ja välipohjaan sijoitettuine akkuineen.E-tron erottautuu yksityiskohdilla, perusilme on tuttua Audia.Se perusteista. Miltä Audi e-tron tuntuu ratin takaa?Aivan tavalliselta Audilta, mitä nyt voimalinja erottuu sivistyneisyydessään parhaistakin polttomoottoreista ja automaattivaihteistoista. E-tron ei ole mikään Teslan huippumallien kaltainen raketti, kutkuttavaa huippukiihtyvyyttä enemmän siinä miellyttää voimalinjan sulavan nopea reagointi ja katkoton veto. Jarrutuntuma on erittäin onnistunut, yhteistyö energiaa talteen ottavan moottorijarrutuksen ja hydraulisten levyjarrujen välillä on huomaamattoman saumatonta.300–400 kilometriäEhkä ainoa e-tronin sähkökäytön kavaltava piirre onkin auton noin 2 500 kilon omamassa. Matalan painopisteen ansiosta auto on kohtalaisen kyvykäs kaarteissa, mutta moottoritiellä alusta nypyttää hienoisesti ja hidastetöyssyissä meno on jo vähän ryskivää.Abu Dhabin täysin Suomesta poikkeavan liikenneympäristön vuoksi ensikoeajojen perusteella on vaikea sanoa tarkemmin auton kulutuksesta, mutta liikenneympyröitä sisältäneessä kehätiemäisessä ympäristössä ennakoivalla ajotyylillä kului 23 kilowattituntiin sataa kilometriä kohden, mutta moottoritiellä lukema kohosi noin 30 kilowattituntiin per sata kilometriä. Autolla siis päässee varsin vaivattomasti 300 kilometriin latauksella, eikä taloudellisella ajotyylillä ja hillityillä nopeuksilla WLTP-mittauksen vihjaama 400 kilometriäkään liene mahdoton ajatus.Ensivaikutelma Audi e-tronista lupaa hyvää: lisävarusteisia kameratoimisia peilejä lukuun ottamatta se ei lähde kikkailemaan, vaan tarjoaa koetellun audimaisen kokemuksen sähkökäyttöisenä. Harkitun konservatiivinen resepti saattaa hyvinkin osoittautua menestykseksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja