11.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai Bayon – arkea koko rahalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jälleen yksi B-segmentin crossover on julkaistu. Hyundai Bayon lupailee hoitavansa arkiaskareet hikoilematta. Korealaismerkeistä Hyundai tarjoaa B-Segmentissä jo kahta autoa – eikä kahta ilman kolmatta. Hyundai i20 on perinteinen viistoperä ja Kona selvästi crossover. Nyt samoille apajille sullotaan kenkälusikalla vielä Hyundai Bayon.Valmistajan mukaan erittäin suosituksi muodostuneeseen luokkaan mahtuu kyllä vielä yksi yrittäjä. Hyundai Bayon tarjoaa korkeampaa maavaraa etuvetoisena sekä automaatti- että manuaalivaihteistolla. Kona sen sijaan vastaa hienostuneimmista voimalinjoista, kuten nelivetoisuudesta ja täyssähköisyydestä. Ensimmäisen koeajon perusteella on pakko nyökytellä hyväksyvästi. Bayon taitaa tarjota järkevän vaihtoehdon tämän luokan crossoveria tahtovalle. Ihmekö siis, että maahantuoja uskoo sen saaattavan nousta Suomessa jopa yhtä kysytyksi kuin Hyundain tämän hetken myydyin malli: i20.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää tilaaUusi Bayon jakaa tekniikkansa i20-mallin kanssa ja sekä leveys että akseliväli onkin yhtenevä. Bayon on selvästi pidempi (140mm) kuin i20, mutta hieman Konaa lyhyempi. Silti siihen on mahdutettu joukosta selvästi eniten tavaratilaa (411 litraa).Muotoilun sarallakin tuote on selvästi crossover ja kantavana teemana toimii nuoli. Näitä nuolenpäitä löytyykin esimerkiksi molempien päiden valoista sekä takakyljen pokkauksesta. Ulkonäkö tuntui keräävän katseita koeajon aikana.Sisällä vastassa on tuttua Hyundaita. Koeajoon osuneessa huippuvarustellussa mallissa on sekä digimittaristo että suurempi 10,25-tuumainen kosketusnäyttö tietoviihdejärjestelmän käyttöön. Tilaa tuntuu riittävän neljälle ja kaksi keskimittaista aikuista istuu helposti peräkkäin. Takaa löytyy jopa reisitukea. Auton hintaluokan huomaa muoveissa sekä lievästi napakassa jousituksessa, mutta kumpikaan ei pilaa kokemusta. Ohjaus on välitetty mukavan kevyeksi ja auto tuntuukin ketterältä. Ainoastaan takaviistoon on heikko näkyvyys paksun c-pilarin johdosta.Lisää varusteitaAvustinjärjestelmien osalta vakiovarustelu on poikkeuksellisen kattava ja koeajettu lähes 30 000 euroa maksava lisävarusteltu kevythybridilippulaiva tarjoaa vieläkin enemmän. Hinnaston aloittaa alle 19 000 euroa maksava etuvetoinen ja manuaalivaihteinen Bayon 1.2 MPi 5MT 84hv Fresh, jonka teholukema löytyy mallinimestäkin. Edullisin automaattivaihteinen on 1.0 T-GDi 100hp 7DCT Fresh (21 390 euroa), mutta myydyimmäksi kohonnee hieman paremmin varusteltu vastaava Comfort (23 390 euroa).Ensimmäiset autot saapuivat Suomeen nyt ja suurempi erä autoja saadaan alkusyksystä, mutta hinnasto julkaistaan 16. kesäkuuta. Bayon on varsin pian Moottorin koeajettavana, jolloin palaamme pidemmin ajotunnelmiin. Kuvat ja teksti: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa