Moottori 100 vuotta: koelensimme DC-3:n Malmilla vuonna 2017

26.10.2025
Kuva Antti Hyvärinen, Aake Kinnunen ja Esa Korjula

Häikäiseväksi kiillotettu DC-3 -matkustajakone odottaa lentoonlähtöä Malmin lentokentän platalla. Kyseessä on sykähdyttävä hetki, sillä DC-3 on koneyksilönä ja lentokonetyyppinä merkittävä pala suomalaista ilmailuhistoriaa. Juttu julkaistiin alun perin Moottorin numerossa 4/2017.

Malmin torni, Oscar-Charlie-Hotel, sopiiko käynnistää?

Sytytän vilkkumajakan. Mekaanikko koneen vierellä pyöräyttää kahta sormea ilmassa. Kakkosmoottori on valmiina käynnistykseen. Käännän vielä magneetot päälle.

Kädet hikoavat, lentonäytösyleisön edessä täytyy käynnistyksen onnistua kertalaakista. Onko näiden metallisten pikkuvipusten tosiaankin pakko olla näin liukkaita? Vasemman käteni nimettömällä pidän inertiakäynnistintä kytkettynä 20 sekuntia vauhtipyörän kierroksien keräämiseksi, etusormella käytän ryypytyspumppua antamaan pienen bensahuikan ylimpiin sylintereihin ja lopuksi kytken keskisormella vauhtipyörän moottoria pyörittämään.

Lähes kaksimetriset alumiinilavat lähtevät arvokkaan hitaasti keräämään kierroksia. Ensimmäiseen hörähdykseen vastaan lisähuikalla, kunnes 14-sylinterinen 30-litrainen tähtimoottori jyrähtää käyntiin sinertävän savupilven koristelemana. Käynnin tasaantuessa seossäätö vielä rikkaalle.

Onnistuinpas, kouluttajakapteenikin vieressä hymyilee. Seuraavaksi ykkösmoottori.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.