Moottori 100 vuotta: koelensimme DC-3:n Malmilla vuonna 2017 26.10.2025 Koeajo Teksti Petri Munukka Kuva Antti Hyvärinen, Aake Kinnunen ja Esa Korjula Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Häikäiseväksi kiillotettu DC-3 -matkustajakone odottaa lentoonlähtöä Malmin lentokentän platalla. Kyseessä on sykähdyttävä hetki, sillä DC-3 on koneyksilönä ja lentokonetyyppinä merkittävä pala suomalaista ilmailuhistoriaa. Juttu julkaistiin alun perin Moottorin numerossa 4/2017. Malmin torni, Oscar-Charlie-Hotel, sopiiko käynnistää? Sytytän vilkkumajakan. Mekaanikko koneen vierellä pyöräyttää kahta sormea ilmassa. Kakkosmoottori on valmiina käynnistykseen. Käännän vielä magneetot päälle. Kädet hikoavat, lentonäytösyleisön edessä täytyy käynnistyksen onnistua kertalaakista. Onko näiden metallisten pikkuvipusten tosiaankin pakko olla näin liukkaita? Vasemman käteni nimettömällä pidän inertiakäynnistintä kytkettynä 20 sekuntia vauhtipyörän kierroksien keräämiseksi, etusormella käytän ryypytyspumppua antamaan pienen bensahuikan ylimpiin sylintereihin ja lopuksi kytken keskisormella vauhtipyörän moottoria pyörittämään. Lähes kaksimetriset alumiinilavat lähtevät arvokkaan hitaasti keräämään kierroksia. Ensimmäiseen hörähdykseen vastaan lisähuikalla, kunnes 14-sylinterinen 30-litrainen tähtimoottori jyrähtää käyntiin sinertävän savupilven koristelemana. Käynnin tasaantuessa seossäätö vielä rikkaalle. Onnistuinpas, kouluttajakapteenikin vieressä hymyilee. Seuraavaksi ykkösmoottori. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.