Rengastesti: kitkoja kohti – mikä on tämän hetken paras kitkarengas? 4.9.2024 Renkaat Talvirenkaat Teksti pasi piironen / Test Finland Oy Kuva ville-veikko heinonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastattomat talvirenkaat nakertavat pikku hiljaa nastarenkaiden valta-asemaa Suomessa. Mutta mikä on tämän hetken paras kitkakumi? Se selviää testissämme, jossa Continentalin uutuusrengas asettaa lamellinsa parhaita kilpailijoita vastaan. VAIKKA SUOMI on edelleen nastarenkaiden luvattu maa, nastattomien talvirenkaiden suosio on pikku hiljaa nousussa. Kitkarenkaiden alhainen melutaso ja paikoin leudot talvet houkuttelevat yhä useamman autoilijan nastattomuuden tielle.Alueelliset erot kitkarenkaiden käytölle ovat silti suuret. Pohjois-Suomessa suositaan syystäkin nastarenkaita, mutta etenkin pääkaupunkiseudulla kitkarenkaiden yleistyminen on kuultavissa.Sähköistyvä liikenne muuttaa osaltaan kulutustottumuksia. Valmiiksi hiljaisen sähköauton tai hybridin melutasoa ei haluta ehdoin tahdoin kohottaa talvikaudeksi nastarenkailla, vaan alle valitaan mieluummin rengastyypeistä hiljaisin vaihtoehto – siis kitkarengas.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuonoja nastarenkaita parempiaPohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettujen nastattomien talvirenkaiden jääpito-ominaisuudet ovat kehittyneet viime aikoina melkoisesti. Vuosi sitten julkaistu talvirengastestimme (Moottori 9/2023) todisti, että huippuluokan kitkarenkaan käytös on jäällä turvallisempaa ja johdonmukaisempaa kuin halvimmilla kaupasta saatavilla nastarenkailla. Harvalukuinen nastoitus ei suo paljonkaan lisäpitoa, jos kulutuspintakumi on lähtökohtaisesti liian kova talvikäyttöön tai nastat on asennettu virheellisesti renkaaseen. Poikittain tai kokonaan väärinpäin asennettu nasta ei ole, nastoituskoneista huolimatta, kovin harvinainen näky edullisemman pään nastarenkaissa.Kitkarenkaan pitävyys jäisissä olosuhteissa kuitenkin vaihtelee edelleen jään karheuden mukaan. Optimiolosuhteissa pitoa on laadukkaan nastarenkaan veroisesti, kun taas peilikirkkailla pinnoilla eteneminen on enemmän tai vähemmän epävarmaa lipsuttelua.Onneksi nastarenkailla ajava kansanosa karhentaa jäisiä teitä sen verran kattavasti, että pidon vaihteluita ei esiinny taajaan etenkään runsasliikenteisillä tieosuuksilla. Testirenkaat koko 205/55 R16 Bridgestone Blizzak Ice Continental Viking Contact 8 Goodyear Ultra Grip Ice 3 Hankook Winter i*cept IZ2 Michelin X-Ice Snow Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 Pirelli Ice Zero Asimmetrico Vredestein Nord-Trac 2 Haluatko jatkaa lukemista? Liity Autoliiton jäseneksi Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.