”Älä koskaan retroile” – BMW:n muotoilijat ryhmähaastattelussa 22.6.2025 Klassikko Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Concorso d'Eleganzassa BMW:n muotoilijatrio ennätti istahtaa hetkeksi toimittajien pommitettavaksi erityisesti uunituoreen Speedtop-konseptin tiimoilta. BMW-ryhmän muotoilujohtaja Adrian van Hooydonk ja Polestarilta BMW:lle puoli vuotta sitten siirtynyt Maximillian Missoni kertoivat Concorso d'Eleganzassa toimittajille Speedtop-konseptista, piensarjatuotannoista ja BMW:n muotoiluosaston kuulumisista Neue Klassen ensiesittelyn alla. Haastattelussa oli mukana myös BMW:n kompaktiautoista ja Neue Klassesta vastaava Olivier Heilmer, joka tosin ei saanut kokeneemmilta kollegoiltaan juuri suunvuoroa.AvH: Kun tulin tänne (Villa d’Este) ensimmäisen kerran, olin toki vaikuttunut kaikista upeista autoista ja maisemista, mutta ajattelin myös, että jotenkin tämän täytyy jatkua tulevina vuosina. Siitä syntyi ajatus, että meidän pitäisi osallistua tähän jotenkin tuomalla jotain uutta tai parikin uutta designia. Sillä 50 vuoden kuluttua, mitkä autot ovat täällä nurmikolla? Ehkä samat autot, ehkä jälleen 507, mutta ei valitettavasti 3-sarja. Onneksi, ja valitettavasti, myymme niitä paljon, joten niitä ei nähdä täällä nurmikolla. Ajattelimme, että luomme jotain ainutlaatuista ja jotain mitä voi valmistaa pienissä erissä, jotta autot päätyisivät keräilijöiden käsiin ja olisivat 50 vuoden päästä niitä, joita nähdään täällä. Meillä muotoilijoilla on aina hauskaa edellisvuosina nähtyjen kunnianosoitusautojen kanssa, “mitä jos toisimme 3.0 CSL:n tänä päivänä”. Tavoitteena on kuitenkin “älä koskaan retroile”, sillä haluamme viedä yhtiötä eteenpäin, emme taaksepäin. Ei ollut helppoa vakuuttaa yhtiö pienisarjatuotannosta. Kaikki rakastavat autoja BMW:llä, ei se siitä ole kiinni, mutta jokainen tehtaistamme tekee 1 000 autoa päivässä, joten 50 auton sarja on iso häiriö. Se vaatii paljon vaivaa ja aikaa ja saattaa kuulostaa oudoltakin, mutta saimme vakuutettua johdon siitä, että tämä on hyvä idea. Nyt tapaan näitä asiakkaita täällä vuosittain ja he kiittävät meitä aina näistä luomuksista.Tänä vuonna meillä on toki muitakin kiireitä, sillä julkaisemme vihdoin Neue Klassen. Olemme jo lähes kyllästyneitä puhumaan Neue Klassesta, mutta syyskuussa pääsemme vihdoin näyttämään lopullisen version IAA Münchenissä.Vasemmalta: M-osaston ja kompaktiautojen päämuotoilija Olivier Heilmer, BMW-ryhmän päämuotoilija Adrian van Hooydonk ja kookkaammista autoista sekä Alpinasta vastaava Maximillian Missoni. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.