3.9.2023 Ajoneuvot BMW:n uusi konseptiauto antaa lupauksen sähköisestä 3-sarjalaisesta Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vihdoinkin jotain muuta kuin iso sähkömöhkö. BMW:n tuorein konseptiauto antaa lupauksen paremmasta tulevaisuudesta. BMW Vision Neue Klasse. Konseptiautolla on komea historiaa henkivä nimi – ja osittain pakon sanelemana. i4 löytyy jo mallistosta, joten i3 olisi tavallaan luonteva nimi, mutta… BMW i3:lla on jo oma historiansa. BMW:n ensimmäinen suuremmissa määrissä valmistama sähköä voimalinjassaan kantava auto oli hieno laite; aika radikaali ja vallankumouksellinen, kun se esiteltiin ensimmäisen kerran Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2011. Maailma ei kuitenkaan ollut valmis ottamaan sitä vastaan. Auto kahmi palkintoja, kun se tuli myyntiin vuonna 2014. Myyntimäärät eivät olleet aivan sitä, mitä BMW:llä ehkä odotettiin. Kun i3:n tuotanto loppui viime vuonna, niitä oli valmistettu yhteensä 10 vuodessa noin 250 000 kappaletta. Vertailun vuoksi BMW valmistaa nykyistä 3- ja 4-sarjaa lähes puoli miljoonaa kappaletta vuosittain. Nykyinen BMW:n 3-sarja jatkaa tuotannossa todennäköisesti vuoteen 2027. Näissä kuvissa esiintyvä Vision Neue Klassen tuotanto alkaa vuonna 2025. Ja kahden vuoden kuluttua maailma näyttää jo hyvin erilaiselta sähköautojen tulevaisuutta ajatellen. BMW:n tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä valmistaa kaikista autoistaan puolet sähköisinä. Ja siis tämän konseptiauton pohjalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nätisti muotoiltu BMW:n Münchenissä syyskuun alussa esittelemä uusi porrasperäinen sähköinen konseptiauto on tutun näköinen. Ei ihme, sillä sen perusrakenne on sama kuin i Vision Deessä. Nyt se on vain lähempänä sitä versiota, joka on tulossa tuotantoon vuonna 2025. Ja me otamme sen hurraten vastaan, sillä isoja ja painavia sähköautoja on maailmassa jo riittämiin. Ei Vision Neue Klasse toki mikään pikkuauto ole sekään. Sen pituus on 4,70 metriä, korkeus 1,41 metriä, ja akselivälikin on komeat 2,88 metriä. Nykyisiin BMW:n i-malleihin verrattuna se näyttää kuitenkin huomattavan sirolta. BMW:n faneilla on syytä juhlaan, sillä autossa on paljon tyypillisiä BMW-muotoilun piirteitä – joskin modernisti tulkittuna. Etu- ja takaylitykset ovat lyhyet, ulkopinnat ovat melko suoraviivaiset ja puhtaat ilman ylimääräisiä helmoja, keula kallistuu hainokan tavoin sisäänpäin… tämä on parasta, mitä BMW:n muotoilutiimi on vähään aikaan esittänyt. Pidämme erityisesti keulan ilmeestä, jossa BMW:n munuaiset ovat kasvaneet nyt koko maskin levyiseksi – mutta mielenkiintoisella ja esteettisellä tavalla. Munuaiset pitävät ajovalojen lisäksi sisällään myös kaikki sensorit ja kamerat, joita tarvitaan yhä enemmän siirryttäessä kohti entistä autonomisemmin kulkevia autoja. Kyljet ovat puhdaslinjaiset, ja ikkunapinnat ovat sedaniksi varsin kookkaat, mikä lupaa matkustamoon valoa ja avaruuden tunnetta. Ja jotta lasipinnat eivät kuitenkaan näyttäisi liian suurilta, niiden läpi kulkee erillinen ylimääräinen suora viiva. Ja takaikkunasta löytyy luonnollisesti Hofmeisterin pokkaus, sekin nyt hieman uudella tavalla tulkittuna. Perä on tehty varmasti jopa korostetun porrasperäiseksi. Nykyisellä SUVien valtakaudella selvä sedanin korimuoto tuo Vision Neue Klassen muotoihin melkein retromaisuutta. Lisäksi perän muotoilu on muun auton tapaan suoraviivasta ja ihanan simppeliä. Takavalot ovat näyttävät. Valoilla paitsi luodaan uutta ilmettä autoille, niille on tulossa tulevaisuudessa myös yhä tärkeämpi tehtävä osana liikenteen kommunikaatiota. Ohjaamon uudet ideat Sisätilojen osalta Neue Klasse on enemmän konsepti kuin ulkopinnoiltaan. Istuimissa on hauska kangasverhoilu, joka on nyökkäys 70-luvun veluurin suuntaan. Materiaali voi hyvinkin tehdä paluun tulevaisuudessa, sillä nahka ei ole enää muodikasta ja yhä useampi auto on siirtymässä vegaanien ryhmään. Kojelauta on sekin hyvin konseptiautomainen, mutta se antaa kuitenkin jo esimakua BMW:n seuraavan sukupolven i-Drive järjestelmästä sekä tulevaisuuden infotainment-kokoonpanosta. Näyttäisi vahvasti siltä, että iDrive-ohjainta käytetään pian monitoimiohjauspyörän kautta. Ratkaisu on kieltämättä rohkea. Kun i-Drive tuli tuotantoon 7-sarjassa vuonna 2001, se keräsi paljon kehuja. Sen käyttö oli loogista. Toimintojen määrän kasvun myötä tuo loogisuus on ollut koetuksella, joten nyt on varmasti jo aikakin siirtyä uuteen vaiheeseen. Ja ainakin ratissa se on helposti käsillä, ja samalla keskikonsoliin vapautuu tilaa muille asioille. Kosketusnäyttö löytyy myös, mutta se on silmiinpistävän kompaktin kokoinen. Erillistä mittaristoa ei enää kuskin edessä ole. Ratkaisu on samanlainen kuin uudessa Mini Cooper Electricissä sekä Countryman Electricissä. Kokonaan uutta on se, että HUD-näyttö on nyt koko tuulilasin levyinen. Kaikki tarvittava tieto heijastetaan tuulilasin alareunassa olevalle erityispinnalle, jota BMW kutsuu nimellä Panoramic Vision. Ja kyseessä ei ole mikään tulevaisuuden visio vaan järjestelmä on oikeasti tulossa tuotantoon. Me tykkäämme. Emme ole nykyisten valtavan kokoiseksi kasvaneiden ja kojelaudan päälle sijoitettujen näyttöjen ystäviä. Pinnan alla uutta tekniikkaa Se, miksi uutuus ansaitsee varsinaisesti nimen Neue Klasse, on kuitenkin piilossa konseptin näyttävien kuorien alla. Vision Neue Klasse on ennen kaikkea lupaus uudesta sähköautojen sukupolvesta, jossa siirrytään samalla kokonaan uuteen pohjalevyyn ja teknologiaan. Tämä tarkoittaa parempia akkuja ja latausaikoja lyhentävää 800 voltin tekniikkaa. Uusien kuudennen sukupolven akkujen energiatiheyden luvataan olevan yli 20 prosenttia suurempi kuin nykyisissä akuissa. Niissä on Teslan tapaan nyt myös sylinterimäinen kennomuoto nykyisin käytetyn litteän prismaattisen kennon sijasta. Myös akuston painon pitäisi pudota 10–20 prosentilla nykyisestä. Luonnollisesti kehitystä on tapahtunut myös sähkömoottoreissa. BMW on kuitenkin vielä hyvin vaitonainen yksityiskohdista. Odotukset ovat kuitenkin valtavat. Ja kohti uutta mennään myös vauhdilla. Kun Neue Klasse rullaa ulos Unkarissa sijaitsevalta uudistetulta tehtaalta ilman ylimääräistä hiilijalanjälkeä kauppoihin vuonna 2025, se saa kahden vuoden sisällä seuraa myös viidestä muusta samaa teknologiaa käyttävästä mallista. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe