Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 19.3.2025 Laivat Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tallink Silja Linen Turun-laiva palaa tänään keskiviikkona iltalähdöllä liikenteeseen perusteellisesti tarkastettuna ja uuden maalipinnan kera. Tallink Silja Line investoi yhteensä kahdeksan miljoonaa euroa vuonna 2008 rakennetun, Turku - Tukholma -reittiä vakituisesti ajavan Baltic Princessin remonttiin. Prinsessan kolmeviikkoiseen telakointiin Turun korjaustelakalla Naantalissa kuului noin neljän miljoonan euron sisustauudistus, joka tuli kuvailtua edellisessä artikkelissa. Toinen puolikas budjetista kului osittain pelkästään säädösten mukaisiin teknisiin korjauksiin ja tarkastuksiin, minkä lisäksi laiva sai muun muassa tuoreen maalipinnan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuivilla päästään syynäämäänBaltic Princess vietti kolme viikkoa Naantalissa kuivatelakalla. Tällainen telakointi täytyy säädösten mukaan laivalle suorittaa kaksi kertaa viiden vuoden sisällä. Toisin kuin esimerkiksi henkilöautoa, Baltic Princessin kaltaista matkustajalaivaa ei katsasteta eikä myöskään huolleta kerralla tietyin väliajoin, vaan vähän kerrassaan koko ajan. Kuivatelakalle kuitenkin ajoitetaan ne katsastus- ja huoltotoimenpiteet, joita ei aluksen kelluessa saati ajaessa ole mahdollista suorittaa. Eräs hyvin olennainen tarkastuskohde on itsessään laivan pohja. Karkeasti 3 000 neliömetriä laivan ulkopintaa on jatkuvasti veden alla, mikä tarkoittaa samaan aikaan, että se on normaalisti näkymättömissä ja meriveden armoilla sekä myös alttiina mahdollisille osumille. Laivan alla tarkastuksia tehdessä saa tuntea itsensä pieneksi, kun pään päällä on jotakuinkin 99 000 tonnia rautaa. Korroosio ei nykyaikaista laivaa paljoa pääse syömään, kiitos atomeja omalla tavallaan huijaavan korroosionsuojajärjestelmän. Laivan pohjassa on erikoisen näköisiä läiskiä, jotka muistuttavat silmiä. Ne hyödyntävät positiivisesti ja negatiivisesti varautuneita ioneja - kationeja ja anioneja. Lyhyesti ja yksinkertaisesti selitettynä läiskissä on niin sanottuja uhrausanodeita, jotka hallitsevat korroosiota niin, että varsinainen runko säästyy siltä. Vastaavankaltaisia korroosiosuojausmenetelmiä on käytössä laajasti muissakin isoissa metallirakenteissa. Laivan vedenalaisiin osiin lukeutuvat luonnollisesti myös kaikki laivan ohjaukseen ja liikuttamiseen osallistuvat pinnat. Kuivatelakointi on paras ja käytännössä ainoa mahdollisuus tarkastaa ja huoltaa niitä. Baltic Princessin varsinainen propulsiojärjestelmä koostuu monen muun vastaavan laivan tapaan kahdesta potkurista, joiden takaa löytyy vastaavasti kaksi ruoriperäsintä. Potkureille tehdään kuivatelakoinnin aikana tarkastuksia, puhdistustöitä ja pientä huoltoa. Tällä kertaa potkureiden lapoja ei tarvinnut irrottaa laivasta, vaan ne saatiin työstettyä niillä sijoillaan. Kuvassa on aluksen paapuurin puoleinen potkurin ja ruoriperäsimen pari. Liikuttaessa laivaa eteenpäin, vastaan tulevat nykylaivoissa yleiset varusteet, evävakaimet, jotka taitetaan laivan rungosta esiin kun sen kulusta halutaan tehdä aallokossa vakaampaa. Keulassa puolestaan sijaitsevat sivukeulapotkurit, joilla laivaa ohjaillaan pikkutarkasti. Myös sivukeulapotkurit kuuluvat kuivatelakalla huoltokohteisiin. Koneita voidaan huoltaa ajossakin Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.