13.3.2025

Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa

Kuva Benjamin Helander

Tallink Silja Linen Turun-laiva Baltic Princess on parhaillaan Turun korjaustelakalla Naantalissa tavallista laajemman ehostuksen kohteena.

Siitä on vain muutama viikko, kun Baltic Princess oli edellisen kerran tämän Päivän kuva -juttusarjan kohteena. Tuolloin Moottori bongasi aluksen pitkästä, pitkästä aikaa Helsingissä, johon se teki pari tuurausvuoroa Tukholmasta, sillä reitillä normaalisti Silja Symphonyn parina seilaavan Silja Serenaden telakointi Puolassa venyi aikataulustaan.

Nyt on Baltic Princessin oma vuoro olla telakalla, ja kaikki tekevät töitä sen eteen, että tämä telakointi tulisi valmiiksi suunnitellussa aikataulussa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pukkien päällä

Moottori tulee palaamaan Baltic Princessin uudistuksiin ja telakointiin laajemman kuvauksen muodossa, mutta mielenkiintoinen juttu on jo itsessään se, millaisissa puitteissa telakointi toteutetaan.

Alus on todellakin Turku Repair Yardilla eli Turun korjaustelakalla, joka nimestään huolimatta sijaitsee Naantalissa, varsinaista Naantalin satamaa vastapäätä. Kyseessä on kuivatelakka, jossa on noin 250 metriä pitkä allas. Alus ajetaan altaaseen, minkä jälkeen se suljetaan, ja sieltä pumpataan vesi pois. Tämä kestää noin kahdeksan tuntia.

Kun altaasta pumpataan vesi pois, siitä tulee telakkamonttu. Vedenpinnan hiljalleen laskiessa alus jää kuiville telakkamonttuun vahvojen betonisten paalujen varaan. Paalut on järjestetty etukäteen erittäin tarkasti laivan pohjan muodon mukaan, sillä kymmenienkin senttimetrien heitto niiden asemoinnissa saattaisi tuottaa pohjaan lommoja. Luonnollisesti myös laivan ohjaaminen telakalle niin, että se jää juuri oikein pukkien päälle, on erittäin tarkkaa puuhaa.

Korjaustelakan montussa huollettavana on myös 102-metrinen rahtialus Aura, joka ei varsinaisesti häikäise koollaan Baltic Princessin vieressä. Koska telakan tyhjentäminen ja täyttäminen on työlästä, samanaikaisesti työstettävät alukset saapuvat ja lähtevät "samalla ovenavauksella".

Kuivatelakalla laivalle voidaan tehdä paljon sellaisia huolto- ja korjaustoimenpiteitä, jotka eivät sen kelluessa saati ajaessa ole mahdollisia. Keskeisimmät niistä liittyvät propulsioon eli tuttavallisemmin potkureihin sekä ruoriperäsimiin sekä laivan sivulta löytyviin evävakaimiin. Myös itse pohjan kunto päästään kuivatelakalla tarkastamaan läpikotaisin.

Kuivatelakointi pitää säädösten mukaan tehdä laivoille kaksi kertaa viiden vuoden aikana. Tämän minimitoimen lisäksi laivayhtiöt tapaavat ottaa telakkakäynnistä hyödyn irti myös matkustajakokemuksen näkökulmasta. Baltic Princessillä onkin tällä kertaa normaalia telakointia jopa kolme kertaa pidempi telakkakäynti, joka tuo näkyviä ja tuntuvia uudistuksia myös sisätiloihin.

Kuten todettua, Moottori tulee palaamaan telakkakäynnin antiin laajemmin lähitulevaisuudessa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat