13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Tallink Silja Linen Turun-laiva Baltic Princess on parhaillaan Turun korjaustelakalla Naantalissa tavallista laajemman ehostuksen kohteena. Siitä on vain muutama viikko, kun Baltic Princess oli edellisen kerran tämän Päivän kuva -juttusarjan kohteena. Tuolloin Moottori bongasi aluksen pitkästä, pitkästä aikaa Helsingissä, johon se teki pari tuurausvuoroa Tukholmasta, sillä reitillä normaalisti Silja Symphonyn parina seilaavan Silja Serenaden telakointi Puolassa venyi aikataulustaan. Nyt on Baltic Princessin oma vuoro olla telakalla, ja kaikki tekevät töitä sen eteen, että tämä telakointi tulisi valmiiksi suunnitellussa aikataulussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pukkien päällä Moottori tulee palaamaan Baltic Princessin uudistuksiin ja telakointiin laajemman kuvauksen muodossa, mutta mielenkiintoinen juttu on jo itsessään se, millaisissa puitteissa telakointi toteutetaan. Alus on todellakin Turku Repair Yardilla eli Turun korjaustelakalla, joka nimestään huolimatta sijaitsee Naantalissa, varsinaista Naantalin satamaa vastapäätä. Kyseessä on kuivatelakka, jossa on noin 250 metriä pitkä allas. Alus ajetaan altaaseen, minkä jälkeen se suljetaan, ja sieltä pumpataan vesi pois. Tämä kestää noin kahdeksan tuntia. Kun altaasta pumpataan vesi pois, siitä tulee telakkamonttu. Vedenpinnan hiljalleen laskiessa alus jää kuiville telakkamonttuun vahvojen betonisten paalujen varaan. Paalut on järjestetty etukäteen erittäin tarkasti laivan pohjan muodon mukaan, sillä kymmenienkin senttimetrien heitto niiden asemoinnissa saattaisi tuottaa pohjaan lommoja. Luonnollisesti myös laivan ohjaaminen telakalle niin, että se jää juuri oikein pukkien päälle, on erittäin tarkkaa puuhaa. Korjaustelakan montussa huollettavana on myös 102-metrinen rahtialus Aura, joka ei varsinaisesti häikäise koollaan Baltic Princessin vieressä. Koska telakan tyhjentäminen ja täyttäminen on työlästä, samanaikaisesti työstettävät alukset saapuvat ja lähtevät "samalla ovenavauksella". Kuivatelakalla laivalle voidaan tehdä paljon sellaisia huolto- ja korjaustoimenpiteitä, jotka eivät sen kelluessa saati ajaessa ole mahdollisia. Keskeisimmät niistä liittyvät propulsioon eli tuttavallisemmin potkureihin sekä ruoriperäsimiin sekä laivan sivulta löytyviin evävakaimiin. Myös itse pohjan kunto päästään kuivatelakalla tarkastamaan läpikotaisin. Kuivatelakointi pitää säädösten mukaan tehdä laivoille kaksi kertaa viiden vuoden aikana. Tämän minimitoimen lisäksi laivayhtiöt tapaavat ottaa telakkakäynnistä hyödyn irti myös matkustajakokemuksen näkökulmasta. Baltic Princessillä onkin tällä kertaa normaalia telakointia jopa kolme kertaa pidempi telakkakäynti, joka tuo näkyviä ja tuntuvia uudistuksia myös sisätiloihin. Kuten todettua, Moottori tulee palaamaan telakkakäynnin antiin laajemmin lähitulevaisuudessa. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: hevosella on saaliseläimen vaisto – ohitathan ja kohtaathan turvallisesti 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen ”Rättisitikka” 12.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: pyörähdä pyörähdysautossa, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus 12.11.2025 Laivat Risteilylaivojen ”trendsetter” AidaPrima vaihtoi Lähi-idän levottomuudet pohjoiseurooppalaiseen kaamokseen – neljä joulusesongin pistäytymistä Helsinkiin 11.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tärkeä muistutus – lapset liikkuvat liikenteessä ympäri vuoden 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille – vai onko liiankin? 6.11.2025 Laivat Tallinkin Megastar ja MyStar siirtyvät vuoden sisällä kokonaan bio-LNG-polttoaineeseen reittiliikenteessään 1.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: merkinnät mahdollistavat tasaisen kuluttamisen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista