Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi

23.6.2025
Kuva Manu Tuppurainen

Moottori uutisoi aiemmin, että lukuisia jenkkiautoja on saatettu rekisteröidä väärin dokumentein kevytkuorma-autoiksi. Tällaisella voi olla kymmenien tuhansien eurojen veroseuraamukset per auto.

Kun auto tuodaan käytettynä tai uutena maahan, siitä täytyy maksaa autovero. Isojen amerikkalaisten avolavojen kohdalla autoverossa voi säästää merkittävästi, jos auto rekisteröidään Suomessa kevytkuorma-autoksi sen sijaan, että se olisi rekisteröity pakettiautoksi.

Moottori uutisoi aiemmin, että Suomessa on rekisteröity lukuisa määrä RAM-, Chevrolet- ja Cadillac-merkkisiä autoja kevytkuorma-autoiksi mahdollisesti siten, että autojen tietoja on vääristelty ja siten autot on saatu Suomessa rekisteröityä kevytkuorma-autoiksi, vaikka autot ovat oikeasti pakettiautoja.

Kevytkuorma-autot on vapautettu autoverosta. Tämän vuoksi autot ovat olleet myös huokuttelevampia ostohinnaltaan. Moottorin hankkimien tietojen mukaan kaksi tällaista RAM-merkkistä autoa olisi ollut myynnissä vastikään Kamux-autoliikkeissä.

Verohallinnon menettelypäällikkö Tapio Rouhiainen sanoo, että aina aika-ajoin myös verohallinnossa selvitellään, onko ajoneuvo sääntöjenvastaisesti rekisteröity kuorma-autoksi.

– Kyllä kuulostaa tutulta, ja joskus tällaisista asioista on väännetty myös tuomioistuimessa ja selvitelty, mikä asiassa on se lopputulema, Rouhiainen sanoo.

Mikäli ilmenee, että ajoneuvosta olisi jätetty autovero maksamatta, asia selvitetään Rouhiaisen mukaan tapauskohtaisesti jokaisen ajoneuvon kohdalla. Näyttökysymykset määrittelevät myös sen, onko asiassa mahdollisesti syytä epäillä veropetosta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Iso säästö veroissa

Tapio Rouhiainen kommentoi asiaa yleisellä tasolla, mutta toteaa, että koska autovero määräytyy hiilidioksidipäästön mukaan, autovero isossa amerikkalaisessa avolavassa on yleensä korkea, koska auton polttoaineen kulutus ja sitä myötä myös hiilidioksidipäästö on suuri. 

Autoveron määrä voi olla Rouhiaisen mukaan olla jopa kymmeniä tuhansia euroja per auto.

– Jos polttoaineenkulutus on yli 10 litraa sadalla, jolloin hiilidioksidipäästö voi olla satoja grammoja sadalle kilometrille, autovero voi olla jopa 50 prosenttia auton hinnasta. Uudessa autossa, jonka hinta on korkea, veron määrä voi olla kymmeniä tuhansia euroja, Rouhiainen sanoo.

Ajoneuvosta maksettavaa autoveroa voi arvioida myös verohallinnon nettisivuilla olevalla laskurilla. Moottori laski esimerkiksi vuosimallin 2021 RAM 1500 -merkkisen jenkkiavolavan veron määrän. V8-moottorisen auton hiilidioksidipäästöksi syötettiin 300 grammaa kilometrille ja auton myyntihinnaksi laitettiin 80 000 euroa. Veron määräksi saatiin hieman vajaa 36 000 euroa, joka on lähes 50 prosenttia auton myyntihinnasta. Noin 80 000 euron auton hinnaksi tuleekin autovero mukaan laskettuna yli 115 000 euroa.

Moottori tutki myös verohallinnon tekemiä autoveropäätöksiä. Niistä löytyi tuore tammikuussa 2025 tehty päätös, jossa Suomeen oli tuotu amerikkalainen iso V6-moottorilla varustettu Ford Expedition -katumaasturi. Auton hiilidioksidipäästö on 294 grammaa, jolloin sen autoveroprosentti on 50. Kun auton hinta on ollut noin 177 000 euroa, autosta on maksettu autoveroa noin 88 500 euroa.

Verovelvollinen Suomessa on joko ajoneuvon rekisteröijä tai käyttöönottaja, sen mukaan kumpi tapahtuu ensin.

Esimerkit osoittavat, että isoissa amerikkalaisissa suuripäästöisissä autoissa autoveron osuus on suuri ja rekisteröimällä autot kevytkuorma-autoiksi vapaudutaan verosta ja auton myyntihinta saadaan alhaisemmaksi ja houkuttelevammaksi. Moottorin tietojen mukaan jenkkiavolavat ovat erittäin suosittuja esimerkiksi erilaisten yritysten käytössä nimenomaan kevytkuorma-autoksi rekisteröityinä.

Rouhiainen sanoo, että jos olisi epäily, että autoveroja on jätetty maksamatta ja tapauksia lähdettäisi selvittämään jälkikäteen, asia käsiteltäisi normaalin verovelvollisuussääntelyn mukaan.

– Tällaisessa tulisi selvitettäväksi, kenen olisi pitänyt tehdä veroilmoitus autoverosta, Rouhiainen sanoo.

Rouhiaisen mukaan auton ensimmäinen rekisteriin merkitty omistaja eli se, milloin auto on otettu käyttöön, ratkaisee, kuka on verovelvollinen. 

– Verovelvollinen Suomessa on joko ajoneuvon rekisteröijä tai käyttöönottaja, sen mukaan kumpi tapahtuu ensin, Rouhiainen sanoo.

Auton hankinnan yhteydessä maksettava hiilidioksidipohjainen autovero ei ole ainoa vero, mitä autoista maksetaan. Liikennekäytössä olevista henkilö- ja pakettiautoista täytyy maksaa myös vuotuista ajoneuvoveroa. 

Vuotuinen ajoneuvovero määräytyy myös auton hiilidioksidipäästöjen mukaan. Mitä korkeampi auton hiilidioksidipäästö on, sitä korkeampi on myös sen vuotuinen ajoneuvovero.

Mikäli auto on rekisteröity kevytkuorma-autoksi, vuotuista ajoneuvoveroa ei tarvitse maksaa, sillä kevytkuorma-autot on autoveron lisäksi vapautettu ajoneuvoverosta.

Sen sijaan bensiinikäyttöisessä jenkkiavolavassa, joka painaa alle 3 500 kiloa, ja on rekisteröity pakettiautoksi, maksetaan ajoneuvoveroa noin 600 euroa vuodessa. Jos pakettiautoksi rekisteröity jenkkiavolava on dieselkäyttöinen, siitä maksetaan vielä lisäksi runsas 100 euroa käyttövoimaveroa vuodessa.

Käyttövoimavero täytyy maksaa myös kevytkuorma-autoksi rekisteröidystä dieselkäyttöisestä autosta.

Käyttökielto maksamattomien verojen vuoksi

Mikäli kävisi ilmi, että N1-luokan pakettiautoja onkin saatu rekisteröityä väärin dokumentein kevytkuorma-autoiksi, eikä autoista ole maksettu ajoneuvoveroja, autot ovat käytännössä käyttökiellossa, eikä niillä saisi ajaa.

Väärinkäyttötilanteissa liikenne- ja viestintävirasto Traficom voisi määrätä tällaisille autoille vuotuiset ajoneuvoverot jopa takautuvasti maksettaviksi.

– Mikäli rekisterimerkintöjä korjataan takautuvasti, oikaistaan myös ajoneuvoverotusta. Ajoneuvovero voidaan oikaista takautuvasti kolme vuotta sen verokauden päättymisestä, jona veron maksuunpano on tehty tai jona maksuunpano olisi pitänyt määrätä, erityisasiantuntija Sari Määttä Traficomin ajoneuvojen verotuspalveluiden osastolta sanoo.

Määttä toteaa, että lähtökohtaisesti ajoneuvoveroa ei maksuunpanna korotettuna, mutta ajoneuvoverolain 45 §:n nojalla veronkorotus on mahdollinen.

Ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai rekisteriin merkitty haltija on velvollinen suorittamaan ajoneuvosta ajoneuvoveroa rekisteriin merkityltä omistus- tai hallinta-ajaltaan.

Ajoneuvolain 45 §:ssä todetaan, että jos verovelvollinen on ilman pätevää syytä antanut asiakirjan tai muun tiedon puutteellisena, erehdyttävänä tai vääränä ja menettely on ollut omiaan aiheuttamaan sen, että verovelvolliselle olisi voinut jäädä veroa maksuunpanematta tai veroa olisi palautettu liikaa, maksuunpannaan veronkorotusta vähintään 100 euroa mutta enintään 2 000 euroa.

Lisäksi ajoneuvolaissa todetaan, että jälkiverotuksena maksuunpantavaa veroa voidaan korottaa enintään kolminkertaiseksi, jos verovelvollisen menettelyä veron välttämiseksi voidaan pitää törkeänä.

– Ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai rekisteriin merkitty haltija on velvollinen suorittamaan ajoneuvosta ajoneuvoveroa rekisteriin merkityltä omistus- tai hallinta-ajaltaan, Määttä toteaa.

Moottorin paljastamissa tiedoissa on kysymys siitä, että mitä ilmeisemmin useita amerikkalaisvalmisteisia autoja on rekisteröity kevytkuorma-autoiksi väärin paperein. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa sitä, että jos esimerkiksi autokaupan toimiva yritys on myynyt eteenpäin autoja, joiden tiedot eivät vastaakaan valmistajan autosta antamia tietoja, kysymykseen voisi tulla myös Traficomin markkinavalvonnan määräämä seuraamusmaksu.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin markkinavalvonnalla varmistetaan, että Suomessa myytävänä olevat ja maahantuodut ajoneuvot sekä ajoneuvojen osat ovat turvallisia terveydelle, omaisuudelle ja ympäristölle eikä ne oikein asennettuna ja käytettyinä aiheuta vaaraa. 

Markkinavalvonnalla on vuodesta 2021 alkaen ollut myös käytössään myös seuraamusmaksu, jonka Traficom voi määrätä yrityksille velvollisuuksien rikkomisesta.

– Seuraamusmaksuja voidaan määrätä esimerkiksi tilanteissa, joissa toimijat antavat tuotteista tahallaan tai huolimattomuuttaan vääriä tietoja, tuovat markkinoille säädösten vastaisia tuotteita tai laiminlyövät niiden korjaamiseen tai huoltamiseen tarvittaviin tietoihin pääsyn, Traficomin ylitarkastaja Mika Loponen sanoo.

Loposen mukaan Traficomin markkinavalvonta on vuoden 2021 jälkeen kerran määrännyt seuraamusmaksun autoalan toimijalle päästömanipulaation aiheuttavien järjestelmien myynnistä  ja asentamisesta.

– Kyseinen määrätty seuraamusmaksu ei ole vielä lainvoimainen, Loponen sanoo.

Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla

Suomessa on oletettavasti rekisteröity vuosien aikana kymmeniä jenkkiautoja väärin paperein kevytkuorma-autoiksi. Kevytkuorma-autoista ei tarvitse maksaa muun muassa autoveroa.

Lue artikkeli

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy