Moottori 100 vuotta: automainoksia lehden sivuilta vuosisadan varrelta – vedotako järkeen, tunteeseen vai nauruhermoon?

Kuva Moottorin arkisto

Moottoria ovat alusta lähtien lukeneet Suomen innokkaimmat autoilijat, joten autonvalmistajat ja maahantuojat ovat laajasti hyödyntäneet sen mainostilaa. Mainokset ovat ajan saatossa muuttuneet yhtä paljon kuin niiden kohteetkin.

Mainokset saattavat joidenkin mielestä tuntua puuduttavilta, ärsyttäviltä tai mitäänsanomattomilta - paitsi tietysti onnistuneet sellaiset, jotka vetoavat heti, ja parhaimmillaan saavuttavat myös tarkoituksensa. Yleistä on kuitenkin, että pidemmän ajan kuluessa mainokset muuttuvat nostalgisiksi eli aika ikään kuin kultaa ne.

Moottori-lehden vanhoissa numeroissa näkee painettujen automainosten kehityksen oivallisesti viimeisen vuosisadan ajalta.

Aika on todellakin kullannut automainokset, joista tässä artikkelissa päästään näkemään erilaisia esimerkkejä 25-, 30-, 65- ja 98 vuoden takaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottori 6-7/2000

Tasan 25 vuoden takainen Moottorin kesänumero pitää sisällään kaupallisen tiedotteen "täysin uudesta Nissan Almera Sedanista." Koko aukeaman laajuinen mainos on ajalleen varsin tyypillinen automainos. Siinä on nyt jo melko kliseiseltä kuulostava iskulause sekä paljon informaatiota, jolla halutaan vedota enemmän järkeen, mutta joka kuitenkin pyritään esittämään hauskassa muodossa.

Vielä enemmän järkeen vetoaa silloisen Fiat Punton yhden sivun mainos samaisessa Moottorin numerossa. Siinä ylpeydellä omasta tuotteesta ilmoitetaan auton saavuttaneen silloiset täydet neljä tähteä EuroNCAP-kolaritesteissä ensimmäisenä pikkuautona. Mainoksessa - jonka teksti on pitkä ja informatiivinen - todetaan, että moiseen suoritukseen olivat aiemmin kyenneet muiden muassa turvallisuuden pioneereiksi koetut isot ruotsalaiset Saab 9-5 ja Volvo S80. Vuoden 2000 tilanteessa Internet on jo täydessä toiminnassa, ja mainoksessa lukija ohjataankin mielenkiintoisesti Fiat Punton omille nettisivuille.

Moottori 6-7/1995

Viisi vuotta edellistä varhaisempi kesänumero on toiminut Moottorin 70-vuotisjuhlanumerona. Sen automainoksista ei nokkeluutta puutu.

Toyota on lähtenyt mainostamaan kestosuosikki Corollaa rohkeasti tyytyväisyystakuulla. Vaikka Suomen kesä ei aina anna aurinkoisuustakuuta (ovatkohan vuosien 1995 ja 2025 kesät jotenkin veljiä keskenään?), Toyota antaa kirjaimellisen tyytyväisyystakuun. Korpivaaran maahantuomana Toyota siis tarjoutui ostamaan auton takaisin 7 vuorokauden kuluessa tai vaihtamaan 30 vuorokauden kuluessa, mikäli asiakas ei olisi tyytyväinen hankintaansa.

Samassa mainoksessa muistutetaan myös erikoismalli Corolla Crestasta, jonka huippuvarusteisiin kuuluvat muun muassa keskuslukitus sekä ohjaustehostin. Turvatyynynkin siihen saa vain 2 800 markalla!

Moottori 6-7/1965

Hyppäämme suoraan 60 vuoden taakse, Moottorin kesän 1965 tuplanumeroon, joka on toiminut Moottorin 40-vuotisjuhlanumerona.

Fiat oli 1960-luvulla mahtiautomerkkejä Suomessa, eikä siis ihme, että Fiat on mainostanut myös tässä lehdessä ylemmän pään mallejaan 1300:a ja 1500:tä. Mustavalkoisessa yhden sivun mainoksessa esitellään luettelonomaisesti autojen toinen toistaan hienompia ominaisuuksia. Vaativin valitsee Fiatin: iskulausekin on 1960-luvulle varsin tyypillisen oloinen.

Datsun kestää, mistä muistutetaan samaisen vuoden 1965 kesänumeron mainoksessa. Aikakauden japanilaisautoille erittäin tyypilliseen tapaan Datsunien maahantuoja, Autokeskus, on laatinut mainoksensa sen pohjalle, että kesäkuussa tietty laiva - joka mainitaan vieläpä nimeltä M/S Madame Butterfly'na - on tuonut maahan 1 002 kappaletta uusia Datsuneita, joissa on uusi, voimakkaampi moottori. 70 hevosvoiman teholla auton kehutaan pääsevän jopa 140 km/h nopeuteen, millä ei tekisi nyky-Suomessa mitään, mutta vuoden 1965 tilanteessahan maassa ei ollut nopeusrajoituksia.

Yksinkertaisin automainos Moottorissa 6-7/1965 saa tuntemaan erityistä ylpeyttä edustamastaan automediasta.

Ford on ostanut lehdestä yhden sivun tilan onnitellakseen 40 vuotta täyttävää Moottoria ja toivottaakseen lehdelle hyvää jatkoa. Fordin automallit ovat pyörineet Moottorin sivuilla nyt jo sadan vuoden ajan, mutta tähän mainokseen on kuvitukseksi laitettu mahdollisimman pitkältä silloiselta aikaväliltä T-Hoppa ja vuoden '65 Mustang.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottori 1927 - neljäs vuosikerta

Kun päästään aivan alkuaikoihin, 98 vuoden taakse, automainoksen vain paranevat ja paranevat.

Fiatin mainoksia on ollut tässä katsauksessa nyt kolme, ja tämä vanhin on myös kaikkein yksinkertaisin. Mainoksessa ei kehoteta ostamaan mitään tiettyä mallia, vaan kutsutaan tutustumaan Fiateihin, jotka ovat "täydellisempiä, komeampia ja halvempia kuin milloinkaan ennen", Autonäyttelyssä, joka tultaisiin järjestämään pian Helsingissä.

Myös Ford on hyödyntänyt mainostilan Moottorin vuoden 1927 neljännessä vuosikerrassa. Mainostila on omistettu uusille, vasta maahan saapuneille Fordeille, jotka sisältävät useita parannuksia edelliseen sarjaan nähden. Mainoksessa lukijaa puhutellaan erittäin kohteliaasti, ja tarjoudutaan noutamaan hänet pienelle koeajelulle tällä suositulla vaunulla, todistaakseen, että vaunu tulee palvelemaan häntä kaikissa olosuhteissa moitteettomasti.

Pääkaupungin Automyynti O.Y. on tuonut maahan myös Fordin edelleen muualla maailmassa olemassaolevaa majesteetillista luksusmerkkiä Lincolnia, jonka harvoja ja valittuja asiakkaita mainostaja on aina valmis palvelemaan.

Lähde: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat