Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla

23.6.2025
Kuva Manu Tuppurainen

Suomessa on oletettavasti rekisteröity vuosien aikana kymmeniä jenkkiautoja väärin paperein kevytkuorma-autoiksi. Kevytkuorma-autoista ei tarvitse maksaa muun muassa autoveroa.

Kamux-autoliikkeellä on tällä hetkellä myytävänä kaksi RAM-merkkistä jenkkiavolavaa, jotka on rekisteröity kevytkuorma-autoiksi mitä ilmeisemmin väärin paperein. Autot on saatu rekisteröityä kevyt kuorma-autoiksi, vaikka autot ovat niiden valmistajien määrittelemien alkuperäisten kokonaismassojen mukaan pakettiautoja. 

Rekisteröimällä esimerkiksi iso jenkkiavolava kuorma-autoksi, vältytään ajoneuvoverolta, jolloin auton myyntihinta on myös edullisempi ja ostajalle houkuttelevampi. Jos tällainen auto rekisteröitäisiin Suomessa pakettiautoksi, autolle tulisi huomattavat verot, eikä sen houkuttelevuus ostajan näkökulmasta olisi enää niin korkea.

Lue myös: Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi

Puuttuvan ajoneuvoveron lisäksi kevytkuorma-autoksi rekisteröidyssä jenkkiavolavassa on myös arvonlisäveron vähennysmahdollisuus, jolloin se voi olla monelle yrittäjälle varsin houkutteleva ostos. Tällaisen N2G-luokan kevytkuorma-auton ajamiseen vaaditaan kuorma-autokortti eli C-ajolupa ja autoon täytyy olla asennettuna myös nopeudenrajoitin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi autoa rekisteröity huhtikuussa

Kaksi mitä ilmeisemmin väärin paperein rekisteriin ja myyntiin saatua RAM 1 500 -autoa on myytävänä kahdessa Kamuxin hyötyajoneuvoja myyvässä toimipisteessä Suomessa. Kamux on Suomen suurin käytettyjä autoja myyvä autoliikeketju. Kyseinen RAM-automalli on Suomessa varsin suosittu jenkkiavolava.

Moottori on käynyt paikan päällä Kamuxin liikkeissä katsomassa myynnissä olevat RAM-autot. Kummankin auton kuljettajan ovenpielessä olevasta muutostyyppikilvestä käy ilmi, että autojen kokonaispaino olisi 3 510 kiloa, joka oikeuttaisi siis auton rekisteröinnin kevytkuorma-autoksi. Moottori on ottanut sekä muutostyyppikilvistä että autoista valokuvat.

Molemmat Kamuxilla myynnissä olevat autot on tuotu Suomeen Ruotsista keväällä 2025 ja ne on rekisteröity Suomessa huhtikuun alussa. 

Vaikka autot on rekisteröity Suomessa kevytkuorma-autoiksi, Ruotsin ajoneuvorekisteristä käy ilmi, että Ruotsissa molemmat autot ovat aiemmin olleet N1G-luokan pakettiautoja, joita ei olisi edes mahdollista rekisteröidä Suomessa kevytkuorma-autoksi, koska autojen valmistajan hyväksymät massat ovat alle 3 500 kiloa. Ruotsin ajoneuvoviranomainen vahvistaa myös Moottorille, että autot ovat aiemmin Saksassa ja myöhemmin koko Ruotsissa rekisterissä olonsa ajan N1G-luokan pakettiautoja.

Suomessa autojen rekisteritiedoissa autojen kokonaismassaksi on kuitenkin merkitty 3 510 kiloa. Suomen autorekisteritiedoissa autojen ensimmäiseksi omistajaksi on merkitty Kamux Suomi Oy ja autot on merkitty Kamuxin myyntivarastoon.

Moottori on myös nähnyt rahtikirjan, josta käy ilmi, että toisen auton lähettäjänä Ruotsissa ja vastaanottajana Suomessa on ollut N2 Import Service Oy -niminen yritys. Rahtikirjassa on päivämäärä, jonka mukaan auto on laivattu Kappelskäristä Ruotsista Suomeen 17. maaliskuuta 2025.

Kummankin Kamuxilla olevan RAM-auton rekisteröintitiedoista käy ilmi, että autojen rekisteröintipäivä Suomessa on sama, 2. huhtikuuta 2025, niiden rekisteritunnusten kirjainsarja on sama ja rekisteritunnuksen numerosarjat ovat peräkkäiset. Näistä tiedoista voi olettaa, että autot on myös rekisteröity ja katsastettu samana päivänä samassa katsastustoimipisteessä saman tahon toimesta. 

Autojen valmistajalta vahvistus

Moottori on lähettänyt valokuvat auton teknisiä tietoja kertovista muutostyyppikilpi -tarroista auton valmistajalle Stellantikselle kysyäkseen, ovatko kyseessä olevat tarrat auton alkuperäiset valmistajan tarrat. Tarroissa autojen painoksi ilmoitetaan 3 510 kiloa ja niissä on maininta MFD BY: FCA US LLC, joka tarkoittaa, että muutostyyppikilvet olisivat auton valmistajalta peräisin. Kummassakaan tarrassa ei kerrota auton niin sanottua toisen asteen valmistajaa.

Auton valmistajan Stellantiksen edustaja Elena Cortesi vahvistaa Moottorille, että autoissa olevat tarrat eivät ole auton valmistajan eli Stellantiksen valmistamia. Ainoastaan autoissa olevat muodoltaan erilaiset, pidemmät tarrat, joista käy ilmi autojen valmistajan ilmoittamat massat, 3 220 kiloa, ovat Cortesin mukaan Stellantis-konserniin kuuluvan FCA LLC:n valmistamat.

Moottori on myös nähnyt toisesta lähteestä peräisin olevan sähköpostin, jossa kerrotaan, että toisessa Kamuxissa myynnissä olevassa RAM-autossa oleva tekniset tiedot kertova autoon liimattu tarra ei ole auton valmistajan eli Stellantiksen tulostama ja autoon liimaama. 

Sähköpostin lähettäjä on RAM-autojen virallisen eurooppalaisen maahantuojan KW Auton edustaja. KW Automotive on osa Klintberg & Way Groupia, joka on iso amerikkalaisten autojen maahantuontiin, varusteluun sekä varaosien jakeluun erikoistunut yritysrypäs. Klintberg & Way Groupin puolestaan omistaa ruotsalainen Hedin Mobility Group Ab. Tietonsa tarrasta ja sen epäillystä epäaitoudesta KW Automotiven edustaja on sähköpostin mukaan saanut auton valmistajalta Stellantikselta.

Moottorin tietojen mukaan autoissa olevat muutostyyppikilvet eivät ole myöskään niin sanottuja toisen asteen valmistajan tarroja, jotka autojen viralliset maahantuojat Suomessa liimaavat autoihin, kun vastaavia jenkkiautoja varustellaan Suomessa myyntiin sopiviksi. Autojen Suomessa toimivia virallisia maahantuojia kutsutaan niin sanotuiksi toisen asteen maahantuojiksi.

Suomeen maahantuodut jenkkiavolavat yksittäishyväksytetään ajoneuvorekisteriin ja toisen asteen maahantuojan tehtävänä on taata se, että autolle on tehty kaikki tarvittavat testit, jotta se täyttää N2-luokan kuorma-auton vaatimukset esimerkiksi kuormansidonnan ja jarrujen osalta. Toisen asteen valmistaja myös asentaa kuorma-autolta vaadittavan nopeudenrajoittimen.

Toisen asteen maahantuojan liimaamaan muutostyyppikilpeen printataan myös suomalaisen maahantuojan logo ja tiedot merkiksi siitä, kuka autoon tehdyt muutokset on tehnyt. Stage 2 -merkintä tarrassa tarkoittaa myös sitä, että auto on tullut Suomeen virallisen maahantuojan kautta ja sekä kakkosvaiheen valmistaja että auton valmistaja ovat vastuussa autoihin tehdyistä muutoksista.

Valmistaja ei kirjoita todistuksia käytetyille ajoneuvoille

Moottori lähetti autojen rekisteröinnistä ja katsastuksesta vastaavalle viranomaiselle liikenne- ja viestintävirasto Traficomille kyseisten Kamuxilla myynnissä olevien autojen RAM-autojen rekisteröintitiedoista julkisen tietopyynnön. 

Moottorin Traficomilta tietopyynnöllä saamista asiakirjoista käy ilmi, että autojen rekisteröinnin yhteydessä autoista on toimitettu katsastusdokumenttina myös valmistajan Stellantiksen todistukset.

Oleellista käytettyjen jenkkiautojen rekisteröinnissä Suomessa kevytkuorma-autoiksi on nimenomaan se, että käytetytkin autot on mahdollista rekisteröidä Suomessa kevytkuorma-autoiksi, vain jos valmistaja sen hyväksyy. Moottorin tietojen mukaan RAM-autoja valmistama Stellantis ei kuitenkaan tällaisia hyväksyntä dokumentteja kirjoita.

Moottori lähetti nämä Traficomin digitoinnista löytyneet todistukset edelleen autojen valmistajalle Stellantikselle nähtäväksi. Stellantiksen edustaja Elena Cortesi vahvistaa Moottorille myös sen, että kyseiset Stellantiksen nimellä toimitetut asiakirjat eivät ole Stellantiksen toimittamia. On siis hyvin mahdollista, että autojen rekisteröinnissä käytetyistä dokumenteista juuri nämä auton valmistajan asiakirjat eivät ole aitoja.

Kamuxilla myynnissä olevien RAM-autojen rekisteröintikatsastuksessa käytetyissä dokumenteissa on sekin erikoisuus, että toisen auton rekisteröinnissä käytetyssä niin sanotussa valmistajan todistuksessa puhutaan autosta, ”joka on valmistettu valmistettu FCA US LLC:n toimesta vuoden 2022 toisella puoliskolla.” Auton ensirekisteröintipäivämäärä on kuitenkin 9.12.2021, jolloin sen valmistus on pitänyt tapahtua vuoden 2021 aikana.

Autojen valmistajan Stellantiksen edustajan mukaan nämäkään autojen rekisteröinnissä käytetyt todistukset eivät ole valmistajan toimittamia.

Stellantiksen Elena Cortesi sanoo Moottorille, että autojen valmistaja FCA LLC, ei yksinkertaisesti laadi Moottorin esittämien asiakirjojen kaltaisia dokumentteja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autojen maahantuoja kommentoi

Moottori kysyi autojen dokumenttien alkuperää sekä autojen maahantuojalta N2 Import Service Oy:ltä sekä autojen myyjältä Kamuxilta. Kamux ei asiaa kommentoinut muulla tavalla kuin siten, että Kamuxin viestintäosastolla työskentelevä Emilia Lehtonen totesi Moottorille, että Kamuxin yhteistyökumppani N2 Import Service vastaa kysymyksiin ja Kamuxin edustajat ovat nähneet sekä kysymykset, että niihin liittyvät N2 Import Servicen antamat vastaukset.

N2 Import Servicen Hese Saarela kommentoi Moottorille asiaa. Saarelan mukaan kyseiset Kamuxilla myynnissä olevat kaksi RAM 1500 -autoa on muutettu 3 500 kg:n kokonaismassalle Ruotsissa. Moottori ei kuitenkaan löytänyt Ruotsin ajoneuvorekisteristä autojen kokonaismassan muutosta. Ruotsin viranomaiset myös vahvistivat Moottorille, että autot ovat olleet koko Ruotsin ajoneuvorekisterihistorian ajan N1G-luokan pakettiautoja.

Saarelan mukaan Kamuxilla myynnissä oleville RAM 1500 -autoille on tilattu TÜV Austria GmbH:lta autolle yksilöity todistus, josta ilmenee, että ajoneuvo täyttää N2/N2G -luokan vaatimukset. Todistus on osoittamistapa A:n mukainen hyväksytyn tutkimuslaitoksen kirjoittama todistus. Osoittamistapa A:lla Saarela tarkoittaa sitä, että akkreditoidun tutkimuslaitoksen dokumentilla voidaan osoittaa, että auto täyttää määräykset. 

Moottori kysyi asiaa myös TÜV Austrialta.

TÜV Austrian lehdistöedustaja Andreas Wanda vastasi Moottorille, että autojen rekisteröinnissä käytetyt dokumentit ovat aidot TÜV Austrian toimittamat dokumentit. 

– Testissä pyydettiin asiantuntijalausunto siitä, että ajoneuvo täyttää teknisesti N2-luokan vaatimukset ja täyttää tältä osin EU:n jäsenvaltiossa rekisteröinnin vaatimukset, Wanda vastaa Moottorille.

N2 Import Servicen Saarela vastaa Moottorille, että RAM 1500 -autoihin on tilattu myös Stellantis Mexico S.A De C.V -todistus ja muutostyyppikilpi kokonaismassan muuttamiseen N2-luokkaan. 

– Todistus perustuu TÜV Austria GmbH:lla tehtyihin testauksiin, Saarela toteaa Moottorille.

Kyseisellä todistuksella, sekä muutostyyppikilvellä Saarela tarkoittaa juuri niitä todistuksia sekä tyyppikilpiä, jotka Moottori lähetti Stellantikselle nähtäväksi – ja joista Stellantiksen edustaja Elena Cortesi vahvisti Moottorille, että ne eivät ole RAM-autojen valmistajan Stellantiksen toimittamia.

Toisin sanoen, autojen rekisteröinnin yhteydessä käytetty valmistajan todistus sekä autoihin liimattu muutostyyppikilpi ovat mitä todennäköisemmin vääriä, koska ne eivät ole Stellantiksen antamien tietojen mukaan auton valmistajan Stellantiksen toimittamia, toisin kuin Saarela sanoo.

Jos käytetyn jenkkiavolavan rekisteröi pakettiautosta kevytkuorma-autoksi, auton niin sanottuun massankorotukseen tarvitaan juuri valmistajan hyväksyntä massan korotuksesta. Moottorin useasta lähteestä saaminen tietojen mukaan RAM-autojen valmistaja Stellantis eikä Chevrolet- ja Cadillac-autojen valmistaja General Motors myönnä näitä todistuksia käytetyille autoille.

Massan korottaminen sallittua vain valmistajan luvalla

Asian vahvistaa Moottorille myös Oy Testmill Ltd -yrityksen toimitusjohtaja Teemu S. Lindfors.

Lindforsin edustama Testmill-yritys on suomalainen testaus-, tarkastus- ja sertifiointipalveluihin erikoistunut asiantuntijayritys, erityisesti ajoneuvo- ja raskaskonealalla. Testmill on akkreditoitu testauslaboratorio ja sillä on yli 160 akkreditoitua testiä ajoneuvo- ja konealalle. Yritys on erikoistunut muun muassa tyyppihyväksyntöihin, yksittäishyväksyntöihin, staattisiin ja dynaamisiin kuormatesteihin, ympäristöolosuhteiden testaukseen sekä ajoneuvojen kyberturvallisuustestaukseen.

Lindfors sanoo, että kun käytetyn ajoneuvon ajoneuvoluokkaa muutetaan, kysymys ei ole terminologisesti eikä sisällöllisesti ajoneuvon valmistamisesta, vaan muuttamisesta. Käytetyn ajoneuvon muutostyön tekijä ei ole valmistaja eikä näin muodoin voi vastata tekemisistään samalla tavalla kuin valmistaja. Tästä syystä käytetyn ajoneuvon kokonaismassan korottaminen on sallittua vain alkuperäisen valmistajan luvalla, koska vastuunkantaja täytyy olla.

Yleensä kyseisen ajoneuvoluokan muutokset toteutetaan uusiin ajoneuvoihin, jolloin kysymys on monivaiheisesta valmistamisesta, Lindfors sanoo.

– Jälkimmäisen vaiheen valmistaja tekee ajoneuvoluokan muutoksen edellyttämät varustelutoimenpiteet ja valmistajana vastaa myös tekemisistään mukaan lukien ajoneuvon rakenteellinen kestävyys korotetulla kokonaismassalla, sen vuoksi muutostyyppikilpeen painetaan myös kakkosvaiheen valmistajan tiedot.

– Vaatimustenmukaisuus eri teknisten vaatimusten, esimerkiksi jarrujen ja ohjauslaitteiden osalta on mahdollista testata myös käytettyyn ajoneuvoon, mutta yllä mainitusta syystä tällainen testaustulos ei vielä riitä, jotta muutoskatsastus voitaisiin hyväksyä: lisäksi vaaditaan ajoneuvon alkuperäisen valmistajan lupa. Jos lupaa ei ole, ei kannata meillä mitään testauttaakaan, koska sillä meidän paperillamme ei yksistään saa muutoskatsastusta läpi, Lindfors sanoo.

He eivät kuitenkaan ole tilanneet meiltä vaatimustenmukaisuusselvityksiä käytetyille ajoneuvoille, koska heille ajoneuvojen alkuperäisten valmistajien lupaa ei asiakkaiden kertoman perusteella ole ollut saatavilla.

– Meillä on useita asiakkaita, jotka toisen vaiheen valmistajina varustelevat Stellantiksen ja General Motorsin valmistamia jenkkiavolavoja N2-luokan ajoneuvoiksi. He eivät kuitenkaan ole tilanneet meiltä vaatimustenmukaisuusselvityksiä käytetyille ajoneuvoille, koska heille ajoneuvojen alkuperäisten valmistajien lupaa ei asiakkaiden kertoman perusteella ole ollut saatavilla, Lindfors vahvistaa. 

Kamuxilla myynnissä olevien autojen rekisteröintidokumenteissä on myös mukana Gearhead Ky:n todistus, joissa viitataan Oy Testmill Ltd:n testausselosteeseen. N2 Import Service käyttää myös Gearhead Ky -aputoiminimeä.

– Voin vahvistaa, että seloste on olemassa, Lindfors viittaa autojen rekisteröintidokumentteihin.

Lindforsin mukaan kyseinen seloste koskee vain tiettyjä yksilöityjä jälkiasenteisia kuormansidontalenkkejä. Tässä kuormansidontapisteitä koskevassa asiassa kyse on enemmän siitä, että lainsäädäntö on sekavaa ja epäjohdonmukaista. Käytetyn auton osalta riittää Traficomin määräyksen mukaan pelkkä standardinmukainen merkintä, eli kuormansidontapisteiden lukumäärän, sijainnin ja lujuusarvon ilmaiseva tarra jossakin päin kuormatilaa. Jos autossa sellainen on, niin katsastaja periaatteessa saa sen hyväksyä tutkimatta asiaa oikeastaan yhtään enempää.

– Autojen asiakirjoista ei käy ilmi, onko kaikissa autoissa tämä tarra vai ei. Toisaalta asiakirjoista ei käy ilmi, millaiset sidontapisteet autoissa on ollut. Pelkästään ajoneuvojen asiakirjoja tutkimalla on mahdotonta sanoa, täyttivätkö autot vaatimukset vaiko eivät, Lindfors sanoo.

Jatkunut vuosien ajan?

Moottori on saanut tietoonsa kahden Kamuxilla olevat auton lisäksi myös monien muiden amerikkalaisvalmisteisten, muun muassa Chevrolet- ja Cadillac-merkkisten autojen valmistenumeroita, jotka on rekisteröity Suomessa kevytkuorma-autoiksi, mutta autojen valmistajien ilmoittamat alkuperäiset massat olisivat alle 3 500 kiloa, eli autoja ei olisi ollut mahdollista käytettyinä rekisteröidä kevytkuorma-autoiksi. 

Moottori on tarkistanut autojen historiatietoja ja niiden kokonaismassat ovat olleet alle 3 500 kiloa ennen autojen Suomeen tuloa.

Moottori on tarkistanut autojen rekisteröintitiedot myös Suomessa ja niiden tietojen mukaan näidenkin autojen massat ovat yli 3 500 kiloa, jolloin ne on voitu yksittäishyväksyttää kevytkuorma-autoiksi. Nämä tiedot yhdessä Kamuxilla myynnissä olevan kahden auton kanssa antavat vaikutelman, että autojen myyminen kevytkuorma-autoina väärillä tiedoilla olisi laajamittaisempaa ja jatkunut jopa vuosien ajan. Kevytkuorma-autoja on Moottorin tietojen mukaan rekisteröity tällä tavoin Suomessa jopa kymmeniä.

Moottorin saamien tietojen mukaan kyseiset Cadillac- ja Chevrolet-autot eivät myöskään täytä Suomen päästömääräyksiä. 

Moottorin saamien tietojen mukaan käytettyjä jenkkiautoja on saatu Suomessa rekisteröityä kevytkuorma-autoiksi juuri siten, että esimerkiksi valmistajan myöntämiä sertifikaatteja olisi muunneltu aivan kuten on epäilty tapahtuneen myös kahden Kamuxilla myynnissä olevan auton kohdalla.

Moottori on saanut haltuunsa kahden muunkin RAM-merkkisen jenkkiauton niin sanotut valmistajasertifikaatit, joita epäillään vääriksi. Nämä valmistajan todistukset ovat eri autoille, kuin Kamuxilla nyt myynnissä olevat RAM-autot.

Toinen, RAM 2500 -auto, on ollut Kamuxin omistuksessa keväällä 2021, kunnes auto on siirtynyt seuraavalle omistajalle. Toisessa, RAM 1500 -autossa on puolestaan suomalaisen ajoneuvorekisterin mukaan ollut ensimmäisenä omistajana Etelä-Suomen aluella toimiva rakennusalan yritys.

Moottori on nähnyt sähköpostin, jossa RAM-autoja valmistavan Stellantiksen edustaja kertoo, että sertifikaatit allekirjoittaneita henkilöitä ei löydy Stellantiksen palveluksesta ja sen vuoksi kyseiset sertifikaatit eivät ole oikeat. Lisäksi dokumentissa oleva puhelinnumerotieto ei täsmää Stellantiksen oikeiden puhelinnumeroiden kanssa. Moottori yritti myös soittaa sertifikaatissa olevaan puhelinnumeroon, mutta puhelu ei yhdistynyt lainkaan. Sertifikaatissa olevat puhelinnumero eroaa Stellantiksen Meksikon pääkonttorin oikeasta puhelinnumerosta yhdellä numerolla.

Moottori kysyi myös näistä autoista sekä N2 Import Servicen edustajalta sekä Kamuxilta, mutta yksittäisiin eriteltyihin kysymyksiin ei saatu vastauksia. Kamuxin edustajat totesivat N2 Import Servicen Saarelan vastaavan kysymyksiin ja Saarela puolestaan totesi vastauksissaan, että kaikki autoihin tehdyt muutokset perustuvat EU-asetusten vaatimuksiin.

Viime heinäkuussa Traficom muutti myös uusien jenkkikuormureiden vaatimuksia, eikä niitä ole sen jälkeen pystynyt Suomessa rekisteröimään, ennen kuin autojen maahantuojat ovat saaneet niiden tekniset vaatimukset hyväksytettyä Traficomilla. Tämä prosessi on Moottorin saamien tietojen mukaan parhaillaan käynnissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Traficom valvoo, mutta selvittäminen kuuluu poliisille

Moottori kysyi myös liikenne- ja viestintävirasto Traficomista, että kuinka on mahdollista, että kyseiset ajoneuvot, kaksi RAM-autoa sekä mahdollisesti monet muut RAM-, Chevrolet- ja Cadillac-merkkiset autot ovat päätyneet Suomessa kevytkuorma-autoiksi, vaikka niiden valmistajan ilmoittamat massat oikeuttavat rekisteröimään autot ainoastaan pakettiautoiksi tai henkilöautoksi.

Yksikönpäällikkö Mikko Liukkonen Traficomin liikennekelpoisuuden valvonnan yksiköstä sanoo, että hän ei voi ottaa kantaa yksittäisiin katsastustoimenpiteisiin, mutta hän sanoo, että asiakirjaväärennökset ovat aina mahdollisia, myös katsastustoimintaan ja rekisteröintiin liittyen.

– Näiden rikosten selvittäminen kuuluu poliisin toimivaltaan. Kuitenkin, jos Traficom epäilee väärennettyjä asiakirjoja, voi se tehdä asiasta tutkintapyynnön poliisille, Liukkonen sanoo.

Liukkonen ei vastauksissaan ota kantaa myöskään siihen, onko kyseisten autojen tietoja väärennetty, mutta toteaa, ettei mahdollisen väärennöksen selvittäminen kuitenkaan ole katsastajan toimivallassa, vaikka ajoneuvo esitettäisiin katsastukseen väärennetyillä asiakirjoilla.

– Käytettynä maahantuodulle ajoneuvolle on suoritettava rekisteröintikatsastus ennen sen hyväksymistä käytettäväksi liikenteessä Suomessa. Rekisteröintikatsastuksessa varmistutaan, että ajoneuvo täyttää käyttöönottoajankohdan vaatimukset, eikä esteitä rekisteröinnille Suomessa ole. Näin ollen jokainen ajoneuvo on kuitenkin tarkastettu katsastuksessa. Jos ajoneuvo esitetään katsastukseen väärennetyillä asiakirjoilla, poliisi on näissä tapauksissa toimivaltainen viranomainen, Liukkonen sanoo.

Liukkonen sanoo, että Traficom saa aika ajoin ilmoituksia mahdollisesti väärin tehdyistä katsastuksista ajoneuvojen omistajilta, alan toimijoilta ja muilta tahoilta. Ilmoitukset liittyvät niin ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksiin kuin rekisteröinti- ja muutoskatsastuksiin ja yksittäishyväksyntöihin.

Traficomin tehtävänä on valvoa katsastustoimintaa ja välillä siihen joudutaan myös puuttumaan. 

Myös väärin perustein katsastettu ajoneuvo on mahdollista Traficomin toimesta määrätä valvontakatsastukseen, jossa sen vaatimustenmukaisuudesta voidaan varmistua. Jos ajoneuvo ei läpäise valvontakatsastusta, se on käyttökiellossa.

– Traficom suorittaa katsastustoiminnan valvontaa jatkuvasti. Valvonta perustuu katsastustoiminnan suorituskyvyn mittaamiseen, valvonnan riskiperusteiseen ohjaamiseen mm. edellä mainittujen ilmoitusten perusteella, katsastusluvan haltijoiden omaan laadunvalvontaan sekä laadunhallintajärjestelmien hyödyntämiseen.

– Valvonnan seurauksena on katsastustoimipaikoille ja katsastajille annettu varoituksia ja joissain tapauksia on toimilupia peruutettu määräaikaisesti tai katsastajille annettu määräaikaisia katsastuskieltoja. Traficom voi tarvittaessa myös peruuttaa katsastusluvan kokonaan. Myös väärin perustein katsastettu ajoneuvo on mahdollista Traficomin toimesta määrätä valvontakatsastukseen, jossa sen vaatimustenmukaisuudesta voidaan varmistua. Jos ajoneuvo ei läpäise valvontakatsastusta, se on käyttökiellossa. Traficomin pääasiallinen tehtävä on siis valvoa katsastustoiminnan laatua, ja kuten mainittu, rikosasioissa toimivaltainen viranomainen on poliisi, Liukkonen sanoo.

Liukkosen mukaan ajoneuvoluokan muuttaminen on mahdollista, jos ajoneuvo täyttää uutta luokkaa koskevat tekniset vaatimukset ja niiden täyttyminen on osoitettu riittävällä tasolla. Liukkonen sanoo, että tämä voidaan tehdä niin Suomessa jo rekisterissä olevalle ajoneuvolle, kuin maahantuotavalle ajoneuvolle. Näin ollen käytettynä maahantuotu ja muutettu ajoneuvo voidaan hyväksyä rekisteröintikatsastuksessa toiseen ajoneuvoluokkaan kuin edellisessä rekisteröintivaltiossa, jos ajoneuvo täyttää sitä ajoneuvoluokkaa koskevat vaatimukset, johon ajoneuvo hyväksytään. 

Muutos kuitenkin tarkoittaisi käytännössä sitä, että autojen valmistaja antaisi käytetyille jenkkiavolavoille todistuksen siitä, että ne ovat kelpoisia ajoneuvoluokan muutoksiin, mutta Moottorin paljastus osoittaa, että valmistajat eivät anna näitä todistuksia – ja autoja on saatu rekisteriin mitä todennäköisimmin juuri väärin valmistajan todistuksin.

Moottori ei kyselyistä huolimatta saanut poliisista selville sitä, onko asiassa mahdollisesti poliisitutkintaa käynnissä.

Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi

Lukuisia jenkkiautoja on saatettu rekisteröidä väärin dokumentein kevytkuorma-autoiksi. Tällaisella voi olla kymmenien tuhansien eurojen veroseuraamukset per auto.

Lue artikkeli