21.5.2025

Se kerta kun: Aston Martin ehti ensimmäisenä osallistumaan kansainväliseen kilpa-ajoon vetykäyttöisellä autolla

Kuva Aston Martin

Parhaimmillaan vain vettä pakoputkestaan päästänyt Aston Martin Hybrid Hydrogen Rapide S oli varsinainen ensikertojen sulatusuuni.

Brittiläinen arvomerkki Aston Martin on tunnettu upeista grand tourereistaan, 007-hovihankkijuudestaan sekä ajoittaisista vaikeuksistaan pysyä taloudellisesti pinnalla, mutta ekoautojen uranuurtajuudestaan ei varsinaisesti.

Tämä jälkimmäinen luulo ei kuitenkaan ole oikeutettu, kun otetaan huomioon Aston Martinin vetypolttoaineeseen liittyvä saavutus vuodelta 2013.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

12 pytyn edestä vetyä

Aston Martin Hybrid Hydrogen Rapide S oli kestävyyskilpa-auto, joka perustui vuonna 2010 esiteltyyn Rapiden kilpaversioon. Aston ryhtyi yhteistyöhön itävaltalaisen vetyteknologiayritys Alset Globalin kanssa, tavoitteenaan saada Rapide kulkemaan järjestyksessään 41. ADAC Zurich 24 Hours of Nürburgring -kilpailussa osittain vedyn voimalla.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat