9.7.2025

Se kerta kun: Sunbeam loi suunnattoman ennätysauton kahdella lentokonemoottorilla vuonna 1927 – Moottori 100 vuotta

Kuva Benjamin Helander / Moottori vuosikerta 1927

Peräti kahdella V12-moottorilla varustetun 3-tonnisen "menijä-hirviön" kuvaus Moottori-lehden vuosikerrassa 1927 on huimaa luettavaa. Auto rikkoi oman aikansa nopeusennätykset.

Jo komeat 100 vuotta täyttävä Suomen vanhin toiminnassa oleva autolehti Moottori on esitellyt olemassaolonsa aikana kulkupelejä laidasta laitaan. Tässä nimenomaisessa Moottorin nettisivuilla viikoittain ilmestyvässä juttusarjassa tulee esiteltyä kulkuneuvoja enemmän sieltä äärilaidoilta.

Tämänkertainen esimerkki on niin äärilaidalla, että sen pelkää putoavan reunalta alas. Sen aikalaisesittelyn meille tarjoaa Moottorin vuosikerta aivan lehden alkuajoilta, 98 vuoden takaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Huippunopeus ehkäpä 350 km/h, kulutus 18 litraa minuutissa, jarrutusmatka 6,5 kilometriä"

Sunbeam oli brittiläinen autonvalmistaja, joka teki autoja itsenäisesti vuosina 1905 - 1934, mutta jonka brändinimi oli olemassa viimeisenä Chrysler-konsernin Euroopan-tuotteiden mallinimenä 1980-luvun alkuun asti. Moni Moottorin nykylukija saattaa kenties muistaa tai tietää myös sellaiset Rootes Groupin aikana 1950- ja -60-luvuilla valmistetut Sunbeamit, kuin Impin ja Minxin.

Mistään tällaisesta ei ollut kuitenkaan kyse vuonna 1927, kun Sunbeam tuli luoneeksi käsittämättömän "menijä-hirviön", tosin hieman säälittävästi vain yhtä tarkoitusta varten.

MAAILMANENNÄTYS houkuttelee. Kilpailu suurimmasta nopeudesta kilometrin ja mailin matkalla on vuosikausia ollut mahdollisimman kireä ja ovat ennätykset ehtineet olla monissa käsissä. Tällaisella ennätyksellä ei ymmärrettävästi ole paljoakaan käytännöllistä merkitystä, sillä eiväthän edes ne autot, joilla niitä ajetaan sovi lainkaan muuhun käyttöön, eivätpä edes muunlaiseen kilpa-ajoonkaan.

Tällaisen ennätyksen omistamisella on tietysti kuitenkin aina määrätty propaganda merkitys. Panee kuitenkin ajattelemaan vastaako tämä niitä suuria kustannuksia, mitä varsinkin jotkut autotehtaat panevat ennätysvaunujensa rakentamiseen ja suunnitteluun, niiden kokeiluun ja ennätysajoihin varusteluun.

Kaikesta turhuudesta huolimatta Sunbeam tuli kuitenkin moisen "menijä-hirviön" rakentaneeksi.

Seuraavaksi Moottori kuvailee tämän kahdella lentokonemoottorilla varustetun ennätysvaunun suunnatonta teknistä mittakaavaa.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (1)

  • KALEVI STÅHLBERG

    Nämä pellepelottomat jotka tuohonaikaan suunnittelivat ja
    rakensivat näitä kulkuneuvoja ovat minun tekniikan
    arvomaailmassa TOP-10 joukossa.
    Kiitos lehdelle ja toimittajille tästäkin artikkelista.
    Voisitte tehdä näistä ”tarinoista” hyvinkin jatkuvan
    aiheen lehteenne, esim ”maalla liikkuva vauhti ja tekniikka”.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat