Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa

22.4.2024
Kuva Future7media

Ralliautossa kuljettajalla ja kartanlukijalla on kummallakin omat tehtävät, mutta erämaaralleissa kilpailevat moottoripyöräilijät huolehtivat yksin sekä ajamisesta että suunnistuksesta. Kävimme kokeilemassa, miten homma onnistuu.

Ei ole ennenkuulumatonta, että kaksi eri lajia yhdistetään – esimerkkinä vaikkapa ampumahiihto tai hiihtosuunnistus tai pelkästään suunnistus, jossa kilpailijan pitää säädellä juoksuvauhtinsa niin, että hän pystyy samalla lukemaan karttaa ja valitsemaan nopeimman reitin.

Ehkä äärimmäisin esimerkki kahden lajin yhdistämisestä on ralliautoilu, jossa samaan kabiiniin istutetaan kaksi henkilöä, joilla kummallakin on täysin erilainen tehtävä: kuljettaja ajaa ja kartanlukija hoitaa kaiken suunnistukseen liittyvän, minkä lisäksi hän kuvailee reitin jokaisen mutkan mahdollisimman tarkasti kuljettajalle.

Myös moottoripyörillä ajetaan samoja erämaaralleja kuin nelipyöräisillä, esimerkiksi käy Dakar-ralli. Suurimpana erona on se, että moottoripyörän kuljettaja hoitaa kaikki ajamiseen ja suunnistukseen liittyvät tehtävät itse. Miten se onnistuu, sitä kävimme opiskelemassa ja kokeilemassa Dakar-rallin konkarin Lyndon Poskittin järjestämällä ajoleirillä.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.