Viimeiset käynnistykset V8 Dodge Hemi

Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone

11.1.2025

Iso kasi, tai miksei pienempikin, on muodostunut yli 100 vuoden historiansa aikana himoituksi harrastemyllyksi ja monipuoliseksi yleiskoneeksi.

Juttusarjan ensimmäisessä osassa käsittelimme 12-sylinterisiä moottoreita, joiden historia kahdeksikkojen kanssa on yhtä pitkä. Ajatus lisäsylintereistä kävi kuumana 1900-luvun alussa ja V12:n tavoin V8 näki päivänvalon 1904 osana kilpailutoimintaa.

Ensimmäisenä V8:n toteutti ranskalainen Antoinette, joka valmisti lentokoneita ja polttomoottoreita myös muuhun ennätyskäyttöön. Moottorin suunnitteli Léon Levavasseur, joka myös patentoi V8-rakenteen. Alle vuoden sisään Euroopan kilpavenepiireissä siirryttiin voittamaan kasikoneilla. Antoinetten taru jäi lyhyeksi, sillä kokeiltuaan jopa 32-sylinteristen moottorien valmistusta yhtiö ajautui talousvaikeuksiin ennen ensimmäistä maailmansotaa.

Viimeiset käynnistykset V8

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kohti autoilua

Autoilukäyttöön V8 päätyi niin ikään 1904, jolloin Renault ja Buchet ottivat käyttöön moottorityypin kilpa-autoissa. Arkikäytössä kasi nähtiin 1905, kun Rolls-Royce kokeili kolmen auton verran 3,5-litraista V8:aa, mutta tasakäyntisyyttä arvostava merkki palasi pian rivikutosten pariin.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.