9.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Maverick Trail DPS 1000 – Ulkonäköään urheilullisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maverick Trail näyttää pulskalta mutta ajotuntumaltaan se on urheilullinen ja etenemiskyky maastossa yllättää positiivisesti. Can-Am laajentaa side-by-side -ajoneuvojensa valikoimaa tuomalla markkinoille Maverick Trailin. Tarjolle tulee kaksi moottorivaihtoehtoa, 800- ja 1000-kuutioinen. Koeajoon saimme tehokkaamman moottoriversion.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPainopiste alasPitkän akselivälin ansiosta kuljettajan istuin on saatu sijoitettua todella matalalle, mikä alentaa samalla painopistettä. Lisäksi aivan kulmiin sijoitetut pyörät ja siten pienet ylitykset parantavat etenemiskykyä maastossa. Korkea ulkonäkö ja pieneltä näyttävät pyörät hämäävät silmää ja antavat liian vaatimattoman kuvan Maverick Trailin kyvyistä.Kuljettajan istuin on voimakkaasti muotoiltu auton istuin, jossa on viiden tuuman pituussäätö. Jalkatilaa luvataan olevan viisi senttimetriä enemmän kuin kilpailijoissa. Sopiva ajoasento löytyy eripituisille kuljettajille ja istuin antaa hyvän tuen rajummassakin menossa. Kunnolliset turvavyöt varmistavat pysymisen istuimella ja lisäävät myös urheilullisuuden tunnetta. Matalan ajoasennon ainoa haittapuoli on rajallinen näkyvyys ulos kabiinista.Kahva edellä tai taloudellisesti75-hevosvoimainen Rotax-moottori kuljettaa 600-kiloista ajoneuvoa iloisesti eikä kaasupolkimen tuntumassa ole turhaa viivettä. Halutessaan Trailia voi viedä soratiellä mukavasti sivuluisussa. Jos haluaa suorituskyvyn sijaan panostaa taloudellisuuteen, voi Sport-asetuksen vaihtaa Eco-asetukseen. Riittävästä hidastuvuudesta pitää huolen joka kulmassa jäähdytetyt levyt kaksimäntäisillä jarrusatuloilla. Painojakaumaksi ilmoitetaan 42/58, joten tarvittaessa pitoa takarenkailla on riittävästi. Kuljettaja voi valita hauskemman takavedon tai tehokkaamman etenemisen varmistavan nelivedon ja lisäksi takana on tasauspyörästön lukko ja edessä viskolukko. Pitkien 254/267 millin joustomatkojen ansiosta pienet ja vähän isommatkin epätasaisuudet ylittyvät vaivattomasti. Iso 38 litran polttoainesäiliö varmistaa riittävän toimintasäteen ja vetokyvyksi ilmoitetaan 680 kiloa. Helppo huollettavaPaitsi ajettavuuteen ja suorituskykyyn, on valmistaja panostanut myös helppoon huollettavuuteen. Nestesäiliöt, ilmansuodatin sekä akku ovat helposti tavoitettavissa paikoissa ja lisäksi moottoriöljyn ja suodattimen vaihto onnistuvat helposti. Valmistajan ilmoituksen mukaan EY-tyyppihyväksynnät sekä ABS-jarrulliselle että perinteisellä jarrujärjestelmällä varustetulle mallille ovat luvassa vuoden 2018 aikana, joten nopeusluokat tulevat olemaan 60 ja 80 kilometriä tunnissa.Can-Am Maverick Trail DPS 1000 Moottori: Rotax V2, 976 cc, nestejäähdytys Teho: 75 hv (800 cc 51 hv) Vetotapa: CVT-veto, nopea/hidas, 2wd/4wd Akseliväli: 2301 mm Renkaat: edessä 26 x 8 x 12, takana 26 x 9 x 12 Maavara: 254 mm Kuivapaino: 618 kg Hinta: avoin Takuu: 2 vuottaTeksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen