9.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Maverick Trail DPS 1000 – Ulkonäköään urheilullisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maverick Trail näyttää pulskalta mutta ajotuntumaltaan se on urheilullinen ja etenemiskyky maastossa yllättää positiivisesti. Can-Am laajentaa side-by-side -ajoneuvojensa valikoimaa tuomalla markkinoille Maverick Trailin. Tarjolle tulee kaksi moottorivaihtoehtoa, 800- ja 1000-kuutioinen. Koeajoon saimme tehokkaamman moottoriversion.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPainopiste alasPitkän akselivälin ansiosta kuljettajan istuin on saatu sijoitettua todella matalalle, mikä alentaa samalla painopistettä. Lisäksi aivan kulmiin sijoitetut pyörät ja siten pienet ylitykset parantavat etenemiskykyä maastossa. Korkea ulkonäkö ja pieneltä näyttävät pyörät hämäävät silmää ja antavat liian vaatimattoman kuvan Maverick Trailin kyvyistä.Kuljettajan istuin on voimakkaasti muotoiltu auton istuin, jossa on viiden tuuman pituussäätö. Jalkatilaa luvataan olevan viisi senttimetriä enemmän kuin kilpailijoissa. Sopiva ajoasento löytyy eripituisille kuljettajille ja istuin antaa hyvän tuen rajummassakin menossa. Kunnolliset turvavyöt varmistavat pysymisen istuimella ja lisäävät myös urheilullisuuden tunnetta. Matalan ajoasennon ainoa haittapuoli on rajallinen näkyvyys ulos kabiinista.Kahva edellä tai taloudellisesti75-hevosvoimainen Rotax-moottori kuljettaa 600-kiloista ajoneuvoa iloisesti eikä kaasupolkimen tuntumassa ole turhaa viivettä. Halutessaan Trailia voi viedä soratiellä mukavasti sivuluisussa. Jos haluaa suorituskyvyn sijaan panostaa taloudellisuuteen, voi Sport-asetuksen vaihtaa Eco-asetukseen. Riittävästä hidastuvuudesta pitää huolen joka kulmassa jäähdytetyt levyt kaksimäntäisillä jarrusatuloilla. Painojakaumaksi ilmoitetaan 42/58, joten tarvittaessa pitoa takarenkailla on riittävästi. Kuljettaja voi valita hauskemman takavedon tai tehokkaamman etenemisen varmistavan nelivedon ja lisäksi takana on tasauspyörästön lukko ja edessä viskolukko. Pitkien 254/267 millin joustomatkojen ansiosta pienet ja vähän isommatkin epätasaisuudet ylittyvät vaivattomasti. Iso 38 litran polttoainesäiliö varmistaa riittävän toimintasäteen ja vetokyvyksi ilmoitetaan 680 kiloa. Helppo huollettavaPaitsi ajettavuuteen ja suorituskykyyn, on valmistaja panostanut myös helppoon huollettavuuteen. Nestesäiliöt, ilmansuodatin sekä akku ovat helposti tavoitettavissa paikoissa ja lisäksi moottoriöljyn ja suodattimen vaihto onnistuvat helposti. Valmistajan ilmoituksen mukaan EY-tyyppihyväksynnät sekä ABS-jarrulliselle että perinteisellä jarrujärjestelmällä varustetulle mallille ovat luvassa vuoden 2018 aikana, joten nopeusluokat tulevat olemaan 60 ja 80 kilometriä tunnissa.Can-Am Maverick Trail DPS 1000 Moottori: Rotax V2, 976 cc, nestejäähdytys Teho: 75 hv (800 cc 51 hv) Vetotapa: CVT-veto, nopea/hidas, 2wd/4wd Akseliväli: 2301 mm Renkaat: edessä 26 x 8 x 12, takana 26 x 9 x 12 Maavara: 254 mm Kuivapaino: 618 kg Hinta: avoin Takuu: 2 vuottaTeksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle