15.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Streetfighter V2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati Streetfighter V2 tarjoaa lähes saman suorituskyvyn ja hauskuuden kuin 208-hevosvoimainen Streetfighter V4, mutta selvästi edullisemmassa ja helpommin hallittavassa paketissa. HYVÄÄ: hallinnan keveys, ajoavustimien määrä ja toiminta, ulkonäkö ja äänet HUONOA: rajallinen monikäyttöisyys Streetfighter V2 on ulkoisesti lähes identtinen isoveli Streetfighter V4:n kanssa, ja ”V2”-mallimerkintäkin lukee äärimmäisen pienellä tekstillä pyörässä. Moni ulkopuolinen erehtyykin luulemaan pyörää 208-hevosvoimaiseksi Streetfighter V4:ksi, mikä on varmasti ollut Ducatilla tarkoituskin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 150 hevosvoimaa ja tasan 200 kilogrammaa Yli 150 hevosvoimaa ja tasan 200 kilogrammaa on yhdistelmä, joka tarjoaa riittävästi suorituskykyä jopa moottoriradoille, joten tieliikenteessä kaasukahvaa on syytä käännellä varoen. Ducati yllättää helpolla hallittavuudellaan, sillä moottori tarjoilee voimansa sivistyneessä muodossa ja voiman määrä kasvaa lineaarisesti kierrosluvun noustessa. Ajamista helpottamaan Ducatissa on vakiona mm. molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon mahdollistava vaihdeavustin, säädettävät luiston- ja keulimisenestot, moottorijarrun säätömahdollisuus sekä kuljettajan valittavat tehokartat. Ajoasento on lievästi eteen nojaava mutta kuitenkin rento. Hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta ovat hyvällä tasolla ja väri-TFT-mittariston luettavuuskin hyvä. Kapean rungon ja satulan ansiosta istuinkorkeus tuntuu matalammalta kuin ilmoitettu 845 millimetriä. Katteettomassa pyörässä ajoviima tuntuu selvästi, mutta ajovalon päällä olevan pienen katteen vaikutus tuntuu silti positiivisena. Parhaimmillaan mutkateillä Parhaita puoliaan Streetfighter V2 esittää mutkateillä. Se kääntyy kaarteisiin höyhenenkevyesti, käytännössä vain katsetta mutkan suuntaan kääntämällä. Moottori reagoi välittömästi mutta silti pehmeästi kaasukahvan liikkeisiin. Täysin säädettävä jousitus nielee epätasaisuudet hienosti ja säätämällä alustaan saa sopivan yhdistelmän pintaherkkyyttä ja progressiivisuutta. Jarrut ovat kevytkäyttöiset, ja tehokaskin jarrutus onnistuu vain kahdella sormella jarrukahvaa puristamalla. Turvallisuutta lisää sivuttaiskallistuksen huomioiva ABS-järjestelmä. Rajallista monikäyttöisyyttä Siro ja pelkistetty ulkonäkö miellyttävät silmää, mutta kääntöpuolena tavarankuljetuskapasiteetti ja suoja ajoviimaa vastaan ovat rajalliset. Streetfighterin kaltainen powernaku onkin parhaimmillaan muutaman tunnin mittaisilla mutkatielenkeillä ja vaikka työmatkoilla, mutta pidemmille reissuille vaaditaan jo hieman urheiluhenkeä ja mielikuvitusta matkatavaroiden mukaan saamiseksi. Koeajon jälkeen suurin ihmetyksen aihe kuitenkin on, että mihin tarvitaan lähes 5000 euroa kalliimpaa ja 55 hevosvoimaa tehokkaampaa Streetfighter V4 -mallia, kun pienemmän mallin 153 hevosvoimaakin tarjoilee suorituskyvyn, jota on käytännössä mahdoton hyödyntää yleisessä liikenteessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ducati Streetfighter V2 V2-moottori 955 cm3 nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 112 kW (153 hv) / 10 750 r/min 101 Nm / 9 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 845 mm Akseliväli: 1465 mm Polttonestesäiliö 17 l Massa tankattuna 200 kg Rengaskoko edessä120/70ZR17 takana 180/60ZR17 Takuu 2 vuotta Hinta 23 900 € Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan