15.9.2022

Koeajo: Ducati Streetfighter V2

Ducati Streetfighter V2 koeajo

Ducati Streetfighter V2 tarjoaa lähes saman suorituskyvyn ja hauskuuden kuin 208-hevosvoimainen Streetfighter V4, mutta selvästi edullisemmassa ja helpommin hallittavassa paketissa. HYVÄÄ: hallinnan keveys, ajoavustimien määrä ja toiminta, ulkonäkö ja äänet HUONOA: rajallinen monikäyttöisyys

Streetfighter V2 on ulkoisesti lähes identtinen isoveli Streetfighter V4:n kanssa, ja ”V2”-mallimerkintäkin lukee äärimmäisen pienellä tekstillä pyörässä. Moni ulkopuolinen erehtyykin luulemaan pyörää 208-hevosvoimaiseksi Streetfighter V4:ksi, mikä on varmasti ollut Ducatilla tarkoituskin.

Ducati Streetfighter V2 koeajo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 150 hevosvoimaa ja tasan 200 kilogrammaa

Yli 150 hevosvoimaa ja tasan 200 kilogrammaa on yhdistelmä, joka tarjoaa riittävästi suorituskykyä jopa moottoriradoille, joten tieliikenteessä kaasukahvaa on syytä käännellä varoen.

Ducati Streetfighter V2 koeajo

Ducati yllättää helpolla hallittavuudellaan, sillä moottori tarjoilee voimansa sivistyneessä muodossa ja voiman määrä kasvaa lineaarisesti kierrosluvun noustessa. Ajamista helpottamaan Ducatissa on vakiona mm. molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon mahdollistava vaihdeavustin, säädettävät luiston- ja keulimisenestot, moottorijarrun säätömahdollisuus sekä kuljettajan valittavat tehokartat.

Ajoasento on lievästi eteen nojaava mutta kuitenkin rento. Hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta ovat hyvällä tasolla ja väri-TFT-mittariston luettavuuskin hyvä. Kapean rungon ja satulan ansiosta istuinkorkeus tuntuu matalammalta kuin ilmoitettu 845 millimetriä. Katteettomassa pyörässä ajoviima tuntuu selvästi, mutta ajovalon päällä olevan pienen katteen vaikutus tuntuu silti positiivisena.

Ducati Streetfighter V2 koeajo

Parhaimmillaan mutkateillä

Parhaita puoliaan Streetfighter V2 esittää mutkateillä. Se kääntyy kaarteisiin höyhenenkevyesti, käytännössä vain katsetta mutkan suuntaan kääntämällä. Moottori reagoi välittömästi mutta silti pehmeästi kaasukahvan liikkeisiin.

Täysin säädettävä jousitus nielee epätasaisuudet hienosti ja säätämällä alustaan saa sopivan yhdistelmän pintaherkkyyttä ja progressiivisuutta. Jarrut ovat kevytkäyttöiset, ja tehokaskin jarrutus onnistuu vain kahdella sormella jarrukahvaa puristamalla. Turvallisuutta lisää sivuttaiskallistuksen huomioiva ABS-järjestelmä.

Ducati Streetfighter V2 koeajo

Rajallista monikäyttöisyyttä

Siro ja pelkistetty ulkonäkö miellyttävät silmää, mutta kääntöpuolena tavarankuljetuskapasiteetti ja suoja ajoviimaa vastaan ovat rajalliset. Streetfighterin kaltainen powernaku onkin parhaimmillaan muutaman tunnin mittaisilla mutkatielenkeillä ja vaikka työmatkoilla, mutta pidemmille reissuille vaaditaan jo hieman urheiluhenkeä ja mielikuvitusta matkatavaroiden mukaan saamiseksi.

Koeajon jälkeen suurin ihmetyksen aihe kuitenkin on, että mihin tarvitaan lähes 5000 euroa kalliimpaa ja 55 hevosvoimaa tehokkaampaa Streetfighter V4 -mallia, kun pienemmän mallin 153 hevosvoimaakin tarjoilee suorituskyvyn, jota on käytännössä mahdoton hyödyntää yleisessä liikenteessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ducati Streetfighter V2

V2-moottori 955 cm3
nestejäähdytys
6 vaihdetta, ketjuveto
112 kW (153 hv) / 10 750 r/min
101 Nm / 9 000 r/min

Mitat
Istuinkorkeus 845 mm
Akseliväli: 1465 mm
Polttonestesäiliö 17 l

Massa tankattuna 200 kg

Rengaskoko
edessä120/70ZR17
takana 180/60ZR17

Takuu 2 vuotta

Hinta 23 900 €

Ducati Streetfighter V2 koeajo

Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat