15.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Streetfighter V2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati Streetfighter V2 tarjoaa lähes saman suorituskyvyn ja hauskuuden kuin 208-hevosvoimainen Streetfighter V4, mutta selvästi edullisemmassa ja helpommin hallittavassa paketissa. HYVÄÄ: hallinnan keveys, ajoavustimien määrä ja toiminta, ulkonäkö ja äänet HUONOA: rajallinen monikäyttöisyys Streetfighter V2 on ulkoisesti lähes identtinen isoveli Streetfighter V4:n kanssa, ja ”V2”-mallimerkintäkin lukee äärimmäisen pienellä tekstillä pyörässä. Moni ulkopuolinen erehtyykin luulemaan pyörää 208-hevosvoimaiseksi Streetfighter V4:ksi, mikä on varmasti ollut Ducatilla tarkoituskin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 150 hevosvoimaa ja tasan 200 kilogrammaaYli 150 hevosvoimaa ja tasan 200 kilogrammaa on yhdistelmä, joka tarjoaa riittävästi suorituskykyä jopa moottoriradoille, joten tieliikenteessä kaasukahvaa on syytä käännellä varoen.Ducati yllättää helpolla hallittavuudellaan, sillä moottori tarjoilee voimansa sivistyneessä muodossa ja voiman määrä kasvaa lineaarisesti kierrosluvun noustessa. Ajamista helpottamaan Ducatissa on vakiona mm. molempiin suuntiin kytkimettömän vaihdon mahdollistava vaihdeavustin, säädettävät luiston- ja keulimisenestot, moottorijarrun säätömahdollisuus sekä kuljettajan valittavat tehokartat.Ajoasento on lievästi eteen nojaava mutta kuitenkin rento. Hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta ovat hyvällä tasolla ja väri-TFT-mittariston luettavuuskin hyvä. Kapean rungon ja satulan ansiosta istuinkorkeus tuntuu matalammalta kuin ilmoitettu 845 millimetriä. Katteettomassa pyörässä ajoviima tuntuu selvästi, mutta ajovalon päällä olevan pienen katteen vaikutus tuntuu silti positiivisena.Parhaimmillaan mutkateilläParhaita puoliaan Streetfighter V2 esittää mutkateillä. Se kääntyy kaarteisiin höyhenenkevyesti, käytännössä vain katsetta mutkan suuntaan kääntämällä. Moottori reagoi välittömästi mutta silti pehmeästi kaasukahvan liikkeisiin.Täysin säädettävä jousitus nielee epätasaisuudet hienosti ja säätämällä alustaan saa sopivan yhdistelmän pintaherkkyyttä ja progressiivisuutta. Jarrut ovat kevytkäyttöiset, ja tehokaskin jarrutus onnistuu vain kahdella sormella jarrukahvaa puristamalla. Turvallisuutta lisää sivuttaiskallistuksen huomioiva ABS-järjestelmä.Rajallista monikäyttöisyyttäSiro ja pelkistetty ulkonäkö miellyttävät silmää, mutta kääntöpuolena tavarankuljetuskapasiteetti ja suoja ajoviimaa vastaan ovat rajalliset. Streetfighterin kaltainen powernaku onkin parhaimmillaan muutaman tunnin mittaisilla mutkatielenkeillä ja vaikka työmatkoilla, mutta pidemmille reissuille vaaditaan jo hieman urheiluhenkeä ja mielikuvitusta matkatavaroiden mukaan saamiseksi.Koeajon jälkeen suurin ihmetyksen aihe kuitenkin on, että mihin tarvitaan lähes 5000 euroa kalliimpaa ja 55 hevosvoimaa tehokkaampaa Streetfighter V4 -mallia, kun pienemmän mallin 153 hevosvoimaakin tarjoilee suorituskyvyn, jota on käytännössä mahdoton hyödyntää yleisessä liikenteessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ducati Streetfighter V2 V2-moottori 955 cm3 nestejäähdytys 6 vaihdetta, ketjuveto 112 kW (153 hv) / 10 750 r/min 101 Nm / 9 000 r/min Mitat Istuinkorkeus 845 mm Akseliväli: 1465 mm Polttonestesäiliö 17 l Massa tankattuna 200 kg Rengaskoko edessä120/70ZR17 takana 180/60ZR17 Takuu 2 vuotta Hinta 23 900 € Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?