29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista Teksti Aake Kinnunen Kuva Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sata vuotta käynnistysakkuja tarkoittaa, että modernisoinnille olisi tilaa. Sähkö ja auto ovat kuuluneet lähtemättömästi yhteen, vaikka sähköauto 1900-luvun taitteen akkutekniikalla ei juuri inspiroinut, ja "tavallinen" käynnistysakkukin tuli kuvioihin vasta sähköstartin mukavuuskaipuun myötä 1920-luvulla. Siis heti sata vuotta sitten. Tuon jälkeen käynnistysakkujen maailmassa on tapahtunut reilusti vähemmän, kuin niille asetetuissa vaatimuksissa. 6 voltista siirryttiin toki aikanaan 12 volttiin, mutta nykyisin kaivataan jo 48 voltin järjestelmiä melko tavallisissa keythybrideissä. Tesla Cybertruck on kaukana täydellisestä autosta, mutta sähköjärjestelmien suunnittelu alusta asti 48 voltille on nerokas teko. Kun tähän lisätään lämmityslaitteita, tietoviihdejärjestelmiä, aina päällä olevia verkko-ominaisuuksia, varashälyttimiä ja stop-start-järjestelmän toistuvat käynnistykset, ei ihme, että akkuteknisesti melkoisen kivikautiset 12 voltin akut ovat kovilla. Lisäksi osa valmistajista mitoittaa akkuvalintansa turhan nafteiksi ja pihistelee myös akun lataamisessa ajon aikana. Poikkeuksiakin on. 12 voltin li-ion akut ovat pieniä ja kevyitä vaihtoehtoja, joiden virtaominaisuudet ovat hyvät. Sekin vaatii toki fiksua virranhallintaa, jotta auto ei ole hienosta akusta huolimatta mykkänä kriittisellä hetkellä. Mielenkiintoinen ratkaisu on BYD Atto 2:ssa esitelty rautafosfaattipohjainen (LFP) 12 voltin akku. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eikä edes päivitä Tämän lempeähenkisen avautumisen taustalla on auton herättely ylipitkäksi venähtäneeltä talvitauolta, jolloin 12 voltin AGM-möhkäle vaatii laturin apua. Se taas vaatii laturin merkkivalojen herkkää lukemista ja aavistelua, jossa käyttöohjeen kopion kopio toimii lähinnä spiritismisession lautana. Ja jos akku tarvitsee vaihtaa, luvassa on möhkälemäisen ja sähköominaisuuksiltaan surkean akun vaihtaminen toiseen. "Ja laita huonot vaatteet ettei tule pyhävaatteisiin reikiä" sanoo joku varmaan siellä. Päivän toinen kohtaaminen aiheen kanssa tuli asteikon toisesta päästä, sillä koeajossa ollut sähköauto ilmoitti iloisesti, että ohjelmistopäivitystä EI asennettu yön aikana, sillä 12 voltin akun varaus oli alle 75%. Ahaa. Mistähän tähänkin asiaan voisi edes vaikuttaa? Ja miksi se on ongelma autossa, jossa on yli 50 kilowattituntia korkeajänniteakkua, vieläpä tuoreeltaan ladattuna? Ei ihme, että myös sähköautoissa murheet liittyvät yleensä 12 voltin akkuun. Kiitos kaikesta, mutta olisiko aika jo modernisoida tämäkin? Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2026 Ajatuksia autoista Ajoavustinpakotus raivostuttaa ajoittain – mutta siinä on kiistatta hyviäkin puolia 7.6.2026 Ajatuksia autoista Forza Horizon osoittaa, että autokulttuurissa on vielä vetovoimaa yli rajojen 31.5.2026 Ajatuksia autoista Väite ”kaikki uudet autot ovat hyviä” ei pidä paikkaansa 25.5.2026 Autoilu Hei Google? – Volvon ja Googlen yhteistyö tuo tekoälyn tien päälle 24.5.2026 Ajatuksia autoista Takana lupaava tulevaisuus – mihin menet, Stellantis? 18.5.2026 Ajatuksia autoista Ovatko vanhat tuning-autot klassikoita, vai pilattuja kunnostusaihioita? 10.5.2026 Ajatuksia autoista Maailmanlaajuisen automarkkinan uusin idea on… paikallisuus?! 26.4.2026 Ajoneuvot Kävimme Milanon design-viikolla katsomassa – ööö, Škodan muovailuvaha-autoa 26.4.2026 Ajatuksia autoista Malttia nastarengassakkouhkailuun – kenelle tuli yllätyksenä, että huhtikuussa voi sataa lunta? Kommentit (4) Oiva artikkeli! Jostain syystä akkujen kehitys on jäänyt pahasti jalkoihin. Ja nyky autoissa, siis ainakin polttomoottoriautoissa, on ikävä ominaisuus akun jännitteen laskiessa tietyn rajan alle starttimoottori lakkaa toimimasta kuin veitsellä leikaten. Ja akku ei anna mitään ennakkovaroitusta niin kuin ennenvanhaan jolloin moottorin pyörintänopeudesta tiesi akun kunnon. Kokemusta on:) Tämäkin on kyllä hyvä pointti. Erityisen turhalta se tuntui silloin, kun auto priorisoi tietoviihdejärjestelmän huudattamisen, mutta starttiin ei löydetty jännitettä. Kiitos kommentista! –AK Lyijyakku on ollut luotettava energiavarasto ja olisi sitä edelleen, jos asiat maltettaisiin tehdä oikein. Viime vuosituhannen puolella esim. kiinteän puhelinverkon keskukset oli varmistettu jopa viikkokausiksi isoilla lyijyakustoilla, jotka tosin poikkesivat nykyisistä auton akuista siinä, että ne oli tehty KUNNOLLA, samoin niiden latausjärjestelmät. Kun nykyisin yritysjohdon fokus on lähinnä sirkusmaisissa viihdevempeleissä (engl. Bells and Whistles), on monelta jo unohtunut se tosiasia, että pitkään tunnetutkin ratkaisut on silti edelleen toteutettava asiallisesti. Kun näin ei tehdä, on seurauksena kerrottuja ilmiöitä. Lisätään tähän heikko systeemiosaaminen, jolloin ollaan vielä syvemmällä kuvatuissa ilmiöissä. Vika ei ole 12 V akussa, vaan siinä, että koko ajan vaaditaan lisää viihdykkeitä, mutta mikään ei saisi maksaa mitään. Tämä ei ole edes huonoa insinööriosaamista, vaan surkeaa yrityksen johtamista. Otsikointia voisi muuttaa, nyt pelkän otsikon lukeminen vie harhaan, kun joku oikeasti luulee, että 12 V akku on huono. Mikä tahansa huonosti toteutettu on huono. Ei pidä haukkua väärää puuta. Jännitteen nostaminen vaikkapa 48 V:iin ei muuta tätä tosiasiaa miksikään, silloinkin pitää asiat tehdä oikein. Kun mennään edelleen ylöspäin, tulee uusia huomioon otettavia asioita, mm. komponenttien jännitekesto, eristeiden läpilyöntilujuus, henkilöturvallisuus. Johtimien poikkipintaa voidaan kylläkin pienentää, jolloin säästyy kuparia. 12 v tekniikassa on paljon hyviä puolia. Jos ei olisi, jännitettä olisi nostettu jo vuosikymmeniä sitten. Back to basics – tämä on yhä pahemmin unohduksissa. Kuten sanoit, on ollut luotettava energiavarasto. Valitettavasti 12 voltin lyijyakuissa tapahtunut lähes olematon kehitys ei ole enää niille asetettujen vaatimusten tasalla, eivätkä akut tai niiden latauksenhallintakaan taida olla enää sillä tasolla, millä ne ovat joskus olleet. 12 voltin tekniikan sähköturvallisuus on toki hyvää, mutta se on jo vähän toissijaista, kun uusissa autoissa on useimmiten 48 voltin tai jopa 800 voltin järjestelmä rinnalla. Eli kuten otsikossa todetaan: kiitos kaikesta, mutta olisiko aika vaihtaa vetäjää. –AK Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2026 Koeajo Bürstner Signature SFT on matkailuauto, joka yrittää keksiä matkailuautoa uudelleen – siinä myös hyvin onnistuen 20.6.2026 Huutokauppahelmet Kun vuosimallin 1995 Cadillac Fleetwoodin varustelistalta ruksittiin perävaunupaketti, siitä tuli useimpia isoja maastureitakin kyvykkäämpi veturi - Huutokauppahelmet 21.6.2026 Koeajo Mistä tietää, että vuosimallin 1962 Mercedes-Benz 190D on valmis käynnistymään? - Siitä, kun peukaloa polttaa! 19.6.2026 Koeajo Koeajossa vuosimallin 1966 Dodge Coronet 440, kaikessa ylitehostuneisuudessaan 1960-luvun amerikkalaisauton stereotyyppi 16.6.2026 Laivat Kuva ei herkimmille! Näin voi käydä, jos laivan pohjan unohtaa säännöllisesti putsauttaa 15.6.2026 Laivat Tämä "töpseli" syöttää Silja Linen aluksille satamassa 11 kilovolttia ja noin kolmea megawattia - riittää juuri pitämään valot ja ilmastoinnin päällä 16.6.2026 Laivat Kuva ei herkimmille! Näin voi käydä, jos laivan pohjan unohtaa säännöllisesti putsauttaa 17.6.2026 Koeajo Dacian pysyvä päätös vaihtaa perinteinen kardaanineliveto sähkömoottorilla toteutettuun automaattivaihteiseen tuntuu sokeeraavammalta paperilla kuin maastossa 14.6.2026 Klassikko Tässä Škodan klassikkofarmarissa oli simply clever -ratkaisuja jo 1960-luvulla 19.6.2026 Päivän kuva Tunnistatko auton tästä poistoilmaventtiiliksi naamioidusta polttoaineen täyttöaukosta? 4.6.2026 Koeajo Tätä vuosimallin 1990 Toyota Hiace 4WD:tä täytyy kohdella silkkihansikkain, sillä sen sisäänajo on vielä pahasti kesken 15.6.2026 Laivat Tämä "töpseli" syöttää Silja Linen aluksille satamassa 11 kilovolttia ja noin kolmea megawattia - riittää juuri pitämään valot ja ilmastoinnin päällä 7.6.2026 Koeajo Koeajossa suomalaisten suuresti suosima vuosimallin 1973 Fiat 600, joka on itse asiassa oikeasti Seat - ja kovin pätevästä syystä 4.6.2026 Ajokortit Vanhaa ajokorttia ei enää tarvitse palauttaa Traficomille – uudistus tuo satoja tuhansia euroja säästöä 3.6.2026 Liikenne Onko tässä Suomen sekavin liikenneympyrä?