29.6.2025

Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista

Kuva Jussi Saarinen
ajatuksia autoista 12 voltin akku

Sata vuotta käynnistysakkuja tarkoittaa, että modernisoinnille olisi tilaa.

Sähkö ja auto ovat kuuluneet lähtemättömästi yhteen, vaikka sähköauto 1900-luvun taitteen akkutekniikalla ei juuri inspiroinut, ja "tavallinen" käynnistysakkukin tuli kuvioihin vasta sähköstartin mukavuuskaipuun myötä 1920-luvulla. Siis heti sata vuotta sitten.

Tuon jälkeen käynnistysakkujen maailmassa on tapahtunut reilusti vähemmän, kuin niille asetetuissa vaatimuksissa. 6 voltista siirryttiin toki aikanaan 12 volttiin, mutta nykyisin kaivataan jo 48 voltin järjestelmiä melko tavallisissa keythybrideissä. Tesla Cybertruck on kaukana täydellisestä autosta, mutta sähköjärjestelmien suunnittelu alusta asti 48 voltille on nerokas teko.

Kun tähän lisätään lämmityslaitteita, tietoviihdejärjestelmiä, aina päällä olevia verkko-ominaisuuksia, varashälyttimiä ja stop-start-järjestelmän toistuvat käynnistykset, ei ihme, että akkuteknisesti melkoisen kivikautiset 12 voltin akut ovat kovilla. Lisäksi osa valmistajista mitoittaa akkuvalintansa turhan nafteiksi ja pihistelee myös akun lataamisessa ajon aikana.

Poikkeuksiakin on. 12 voltin li-ion akut ovat pieniä ja kevyitä vaihtoehtoja, joiden virtaominaisuudet ovat hyvät. Sekin vaatii toki fiksua virranhallintaa, jotta auto ei ole hienosta akusta huolimatta mykkänä kriittisellä hetkellä. Mielenkiintoinen ratkaisu on BYD Atto 2:ssa esitelty rautafosfaattipohjainen (LFP) 12 voltin akku.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eikä edes päivitä

Tämän lempeähenkisen avautumisen taustalla on auton herättely ylipitkäksi venähtäneeltä talvitauolta, jolloin 12 voltin AGM-möhkäle vaatii laturin apua. Se taas vaatii laturin merkkivalojen herkkää lukemista ja aavistelua, jossa käyttöohjeen kopion kopio toimii lähinnä spiritismisession lautana.

Ja jos akku tarvitsee vaihtaa, luvassa on möhkälemäisen ja sähköominaisuuksiltaan surkean akun vaihtaminen toiseen. "Ja laita huonot vaatteet ettei tule pyhävaatteisiin reikiä" sanoo joku varmaan siellä.

Päivän toinen kohtaaminen aiheen kanssa tuli asteikon toisesta päästä, sillä koeajossa ollut sähköauto ilmoitti iloisesti, että ohjelmistopäivitystä EI asennettu yön aikana, sillä 12 voltin akun varaus oli alle 75%. Ahaa. Mistähän tähänkin asiaan voisi edes vaikuttaa? Ja miksi se on ongelma autossa, jossa on yli 50 kilowattituntia korkeajänniteakkua, vieläpä tuoreeltaan ladattuna?

Ei ihme, että myös sähköautoissa murheet liittyvät yleensä 12 voltin akkuun. Kiitos kaikesta, mutta olisiko aika jo modernisoida tämäkin?

Kommentit (4)

  • ARI TALVENHEIMO

    Oiva artikkeli!
    Jostain syystä akkujen kehitys on jäänyt pahasti jalkoihin.
    Ja nyky autoissa, siis ainakin polttomoottoriautoissa, on ikävä ominaisuus akun jännitteen laskiessa tietyn rajan alle starttimoottori lakkaa toimimasta kuin veitsellä leikaten. Ja akku ei anna mitään ennakkovaroitusta niin kuin ennenvanhaan jolloin moottorin pyörintänopeudesta tiesi akun kunnon. Kokemusta on:)

    • Moottorin toimitus

      Tämäkin on kyllä hyvä pointti. Erityisen turhalta se tuntui silloin, kun auto priorisoi tietoviihdejärjestelmän huudattamisen, mutta starttiin ei löydetty jännitettä. Kiitos kommentista!
      –AK

  • HANNU VIERIMAA

    Lyijyakku on ollut luotettava energiavarasto ja olisi sitä edelleen, jos asiat maltettaisiin tehdä oikein. Viime vuosituhannen puolella esim. kiinteän puhelinverkon keskukset oli varmistettu jopa viikkokausiksi isoilla lyijyakustoilla, jotka tosin poikkesivat nykyisistä auton akuista siinä, että ne oli tehty KUNNOLLA, samoin niiden latausjärjestelmät. Kun nykyisin yritysjohdon fokus on lähinnä sirkusmaisissa viihdevempeleissä (engl. Bells and Whistles), on monelta jo unohtunut se tosiasia, että pitkään tunnetutkin ratkaisut on silti edelleen toteutettava asiallisesti. Kun näin ei tehdä, on seurauksena kerrottuja ilmiöitä. Lisätään tähän heikko systeemiosaaminen, jolloin ollaan vielä syvemmällä kuvatuissa ilmiöissä.

    Vika ei ole 12 V akussa, vaan siinä, että koko ajan vaaditaan lisää viihdykkeitä, mutta mikään ei saisi maksaa mitään. Tämä ei ole edes huonoa insinööriosaamista, vaan surkeaa yrityksen johtamista.

    Otsikointia voisi muuttaa, nyt pelkän otsikon lukeminen vie harhaan, kun joku oikeasti luulee, että 12 V akku on huono. Mikä tahansa huonosti toteutettu on huono. Ei pidä haukkua väärää puuta. Jännitteen nostaminen vaikkapa 48 V:iin ei muuta tätä tosiasiaa miksikään, silloinkin pitää asiat tehdä oikein. Kun mennään edelleen ylöspäin, tulee uusia huomioon otettavia asioita, mm. komponenttien jännitekesto, eristeiden läpilyöntilujuus, henkilöturvallisuus. Johtimien poikkipintaa voidaan kylläkin pienentää, jolloin säästyy kuparia. 12 v tekniikassa on paljon hyviä puolia. Jos ei olisi, jännitettä olisi nostettu jo vuosikymmeniä sitten. Back to basics – tämä on yhä pahemmin unohduksissa.

    • Moottorin toimitus

      Kuten sanoit, on ollut luotettava energiavarasto. Valitettavasti 12 voltin lyijyakuissa tapahtunut lähes olematon kehitys ei ole enää niille asetettujen vaatimusten tasalla, eivätkä akut tai niiden latauksenhallintakaan taida olla enää sillä tasolla, millä ne ovat joskus olleet. 12 voltin tekniikan sähköturvallisuus on toki hyvää, mutta se on jo vähän toissijaista, kun uusissa autoissa on useimmiten 48 voltin tai jopa 800 voltin järjestelmä rinnalla.

      Eli kuten otsikossa todetaan: kiitos kaikesta, mutta olisiko aika vaihtaa vetäjää.
      –AK

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat