4.4.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalainen BYD Atto 2 -sähköcrossover lupaa tilaa ja teknologiaa suositussa autoluokassa. Tärkeimmäksi vertaillukohdaksi nousee kuitenkin helposti hinta. BYD Atto 2 asettuu kiinalaismerkin mallistossa Dolphinin ja Atto 3:n välimaastoon. Sukulaisuus Atto 3:n kanssa näkyy myös automallin kotimaisessa nimessä, sillä jos Atto 3 on Kiinassa Yuan Plus, on Atto 2 vastaavasti Yuan Up. BYD:in nerenelävien ja dynastioiden täyttämässä mallistossa Attot erottuvat siis sisarmalleina. Atto 2 on jopa hiukan Atto 3:a korkeampi. Kilpailijoista samaan siluettiin asettuvat esimerkiksi Citroën ë-C3 Aircross, Hyundai Kona ja Renault Mégane. 4,31 metriä pitkä sähköcrossover on markkinoilla erittäin tyypillinen näky. Muotoilullisesti BYD Atto 2 on tyypillinen BYD, joten leveyttä korostava keulan valoilme ja “Möbiuksen nauha” -takavalot kertovat auton merkistä. Ylimääräistä tyylittelyä ei ole juuri muilta osin harrastettu. Värivaihtoehtoja on neljä, joista kuvien vihreä on ainoa harmaasävyjen ulkopuolella. Maavaraa on 165 mm tyhjällä autolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tilat Varustelu osin Alustan toiminta Sähkötekniikka osin Tavallisempaa tilaaSisustan osalta Atto 3:n retrotyylittelystä on kuitenkin palattu normaaliarkeen Atto 2:n kohdalla. Väriskeemoja on kaksi, musta ja beige. Materiaalina on nykytrendin mukaan “vegaaninahka”, eli keinomateriaali. Yhdessä muovien kanssa materiaalien kosketustuntuma ja viimeistely ovat sillä tasolla, että niihin ei juuri kiinnitä huomiota.Kojelaudan keskellä oleva kosketusnäyttö on merkin tyyliin käännettävissä sähköisesti pysty- tai vaakasuuntaiseksi. Active-varustelussa ruudun koko on 10,1 tuumaa, Boostissa 12,8 tuumaa. Navigointi ja verkkopalvelut kuuluvat asiaan, kuten myös älypuhelinpeilaus. BYD:in valikkorakenteet vaativat osin pientä opettelua. Varustelusta ja toiminnoista löytyy myös monia pieniä erikoisuuksia aasialaiseen tapaan, joista hauskin lienee autokaraoke omalla mikrofonilla, mutta sen testaaminen kariutui Aikuisen naisen puuttumiseen.Lämmityksen ohjaus tapahtuu kosketusnäytöltä, mutta äänenvoimakkuus ja ajotilaan liittyvät kytkimet on sijoitettu vaihdevalitsimen ympärille. Lämmitystä voi kuitenkin ohjata kolmen sormen pyyhkäisyeleillä, jotka auton omistaja tai vakiokäyttäjä oppii nopeasti. Mittaristonäytön koko on 8,8 tuumaa ja tietojen jäsentely on linjassa muiden BYD:ien kanssa. Etuistuinten muotoilu on onnistunut ja säädöt ovat riittävät useimmille kuskeille. Takaistuimilla tilaa on erityisesti pään osalta hyvin, jopa lasikatosta huolimatta. Takaistuimen reisituki ja kallistus voisivat olla paremmat. Tavaratilaa on 400 litraa ja se on laajennettavissa 1 340 litraan kahdessa osassa kaadettavan takapenkin selkänojan ansiosta.SähköterälläBYD Atto 2 perustuu valmistajansa tuttuun Blade-akkuratkaisuun, jossa kapeat ja pitkät kennomoduulit on tehty litium-rautafosfaattitekniikalla (LFP) ja ne asennetaan suoraan osaksi auton pohjarakennetta ilman erillisiä koontimoduuleja. Ensimmäisenä esiteltävä akkukoko on 45,1 kilowattituntia. Lataaminen tapahtuu 11 kW teholla (Type 2 AC) tai 65 kW huipputeholla (CCS DC), joten 10-80% lataaminen kestää 37 minuuttia. Atto 2:ssa ei myöskään ole varsinaista akun esilämmitystoimintoa talvilataamista varten, mutta auto lämmittää akkua tarpeen mukaan käytön aikana. Lämpöpumppu on vakiovaruste.Mielenkiintoisena uutuutena BYD Atto 2:n 12 voltin akku on tehty niin ikään LFP-tekniikalla. Tehtaan mukaan ratkaisu on ympäristöystävällisempi ja takaa pidemmän käyttö- ja takuuiän myös 12 voltin akulle. Atto 2 on varustettu myös virran V2L-ulosotolla, joten latausliitännästä saa enintään 3,3 kW teholla sähköä vaikkapa mökkipihan työkalutarpeisiin.Mallistossa on tällä hetkellä vain 130 kilowatin (177 hv) etuveto, jonka turvin Atto 2 ennättää 0–100 km/h 7,9 sekunnissa. Huippunopeus on rajattu 160 km/h. WLTP-toimintamatka on 312 kilometriä ja WLTP-kulutus on 16 kWh/100 km. Kulutuslukema oli realistinen ja helposti alitettavissakin helmikuun kevätlämmössä Madridin ympäristössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAja hiljaaOhjauspyörän takana BYD Atto 2 jatkaa samalla harmaasävyisellä linjalla. Hillityt ohjauskäskyt ovat auton mieleen paremmin, kaasupolkimen räväkkä painallus aiheuttaa lähinnä hämmennystä rajallisen keulapidon ja luistoneston selvitellessä tilannetta. Energian takaisinkeruu on kaksiportainen, mutta varsinaista “yhden polkimen tilaa” ei ole. Suorituskyky on riittävää, erityisesti kaupunkiajossa, missä myös auton ketteryys on kotonaan.Matalissa nopeuksissa auton alusta toimii parhaiten, joten kaupunkiajo sopii tästäkin syystä. Yli 60 km/h nopeuksissa korin ja jousituksen liikkeet muuttuvat karkeiksi ja epämukaviksi. Ohjaus säilyttää kevyen ja etäisen luonteensa myös maantienopeuksissa. Nopeuden myötä myös tuulen suhinat korostuvat meluprofiilissa. Sileällä tiestöllä rengasmelusta ei ole huomautettavaa, mutta tarkempaa arviota varten odotamme kotimaan koeajoa.Pienehkö akku ja sen suoma maltillinen toimintamatka puolustavat BYD Atto 2:n asemaa kaupunkitaajamien pääasiallisena kulkijana, ja myös auton ajo-omainaisuudet tukevat tätä käyttötarkoitusta.Suomeen myöhemminBYD Atto 2 on tulossa Suomeen tämän vuoden aikana ja auton hinnoittelusta kuullaan tarkemmin esittelyn lähestyessä. Espanjassa esimerkiksi BYD Atto 2:n hinnat alkavat 29 990 eurosta Active-varustelulla ja koeajettu Boost-varustelu alkaa 31 990 eurosta. Suuremmalla akulla, tehokkaammalla moottorilla ja pidemmällä toimintamatkalla varustettu Comfort-versio liittyy mallistoon myöhemmin kuluvan vuoden aikana.Tilojen, varusteiden ja hintaluokan puolesta BYD Atto 2 saapuu keskelle kiristyvää B/C-segmentin crossover-markkinaa, jossa erottuminen perusvarmalla komiteatyylillä voi olla vaikeaa. BYD Atto 2 Boost SÄHKÖAUTO, etuveto 130 kW (177 hv), 290 Nm Akku brutto / netto 47,0 / 45,1 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 65 kW WLTP-kulutus 16,0 kWh / 100 km toimintamatka 312 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 160 km/h Mitat Pituus 4 310 mm Leveys 1 830 mm Korkeus 1 675 mm Akseliväli 2 620 mm Tavaratila 400–1 340 l Omamassa 1 570 kg perävaunu 750 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 6 v / 150 000 km ajoakku 8 v / 200 000 km Hinta alkaen ei tiedossa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 18.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U DM-i – mukavuudesta tinkimättä 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 7.6.2024 Koeajo Maistiainen: BYD Seal U – vetovoimaa kaveripiiristä 1.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: BYD Seal Excellence AWD – urheilullisuuden ehdoilla 15.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: BYD Seal – hienosti muotoiltu, mutta vähän vaatii viilaamista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous