27.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: BYD Atto 3 Comfort – epäilyksiä, ennakkoluuloja ja unelmia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalaisen uutuuden koeajoon valmistautuu epäilyksin ja ennakkoluuloin, mutta unelmien rakentelu on jäänyt varsin tavanomaiseksi. Hyvää: tilat, mukavuus, varustelu Huonoa: laimea moottorijarrutus, takaluukun avaus Ensitutustumisessa BYD Atto3 varastaa kaikkien huomion rämpytettävillä ovibanjoillaan, mutta osoittautuu naurun hälvettyä vakavasti otettavaksi haastajaksi tutummille merkeille. BYD ei ole mikään pikkutekijä markkinoita testaamassa, vaan maailman suurin ladattavien autojen valmistaja, joka tekee kaiken itse akuista ja puolijohteista alkaen toimittaen niitä kilpailijoillekin.Suomessa BYD on jo vallannut leijonanosan kaupunkibussien markkinoista, nyt alkaa henkilöautojen myynti kolmella mallilla kolmessa myymälässä.BYD on monelle vielä vieras, selvennyksenä takaluukussa nimi kokonaisena, Build Your Dreams (Rakenna Unelmasi) komeilee kromikirjaimin itse autoaan vahaavien kiusaksi. Mallinimi tullee atto-etuliitteestä, joka merkitsee kvintiljoonasosaa? (korjatkaa, jos meni väärin) BYD:n muut mallit ovat helpommin omaksuttavia joko kiinalaisia dynastioita tai meren eläimiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava ja persoonallinen sisältäTutumpiin malleihin verrattuna Atto3 sijoittuu kooltaan lähelle vaikkapa Kia Niroa tai Volvo XC40:ää. Tilaa on mukavasti, muttei ylenpalttisesti, takaistuimelle mahtuu aikuinen pitkänkin kuskin taakse. Istuma-asento on luonteva, kuljettaja saattaisi toivoa vähän tuhdimpaa ristiseläntukea. Pääntuet ovat kiinteät.Tavaratila on selkeä muodoltaan ja pohjalevy ala-asennossa tila on maksimissaan ja yläasennossa tilasta tulee tasainen selkänoja kaadettuna. Nostokynnys on matala, mutta samalla takaluukun avausnuppi on puskurin tasossa kuralle alttiina. Kalliimmassa versiossa luukku aukeaa sähköllä.Ulkonäöltään Atto3:a on vaikea uskoa Wolfgang Eggerin (Alfa Romeo 8C ja 156) suunnittelemaksi, sen verran helposti se sulautuu crossoverien massaan, mutta sisällä suunnittelijoille on annettu enemmän vapauksia. Inspiraatiota yksityiskohtiin on haettu joko musiikkikaupasta tai jumppasalilta. Niin kojelauta kuin istuimetkin ovat kaksivärisiä.Pieni mittaristo liikkuu ID-volkkarien tapaan ratin mukana. Iso kosketusnäyttö on käännettävissä vaakaan tai pystyyn. Toimintojen löytäminen valikoiden takaa vie hetken.Varustetasoja on kaksi, Comfort ja Design. Jo perustaso on vallan runsas avattavine lasikattoineen ja keinonahkaverhoiluineen. Sähköisiä turvavarusteita ja avustimia on täyslaidallinen, mutta niiden toiminta ei ole aivan niin juohevaa kuin kilpailijoilla.Mukava ja helppokäyttöinenBYD on onnistunut alustan rakentamisessa. Selkeästi mukavuus on ollut etusijalla suunnittelussa, Atto3 selvittää niin isot heitot kuin pienet tärinätkin mallikkaasti. Ohjaus on kevyt, sulavat ja tarkat ajolinjat löytyvät helposti.Atto3 on sähköautojen keveimpiä, se auttaa niin kiihdytyksissä, kurveissa kuin hidastuksissakin. Pehmeys tuo vähän kallistelua, muttei häiritsevästi. Vauhdin säätäminen on helppoa kaasupolkimella, moottorijarrutukseen on kaksi tasoa, molemmat mietoja, ehkä yksi tehokkaampi olisi hyvä lisä.Alkuun Atto3 ällistyttää kulutuslukemillaan, hetkellisen kulutuksen näyttö tikkaa maltillisella ajolla alle 10 kWh/100km lukemia. Moottoritiellä näyttö karkaa kuitenkin liki 30 kWh/100km. Lopulta koeajon keskikulutus asettuu kohtuulliseen 15 kWh/100km merkiten 400 km toimintamatkaa.Pikalatausteho on maltillinen 80 kW, mutta kohtuukulutuksen ansiosta 200 km saa ladattua alle puolessa tunnissa. BYD:n akusto eroaa kilpailijoista, LFP litiumrautafosfaattiakkuun ei tarvita olleenkaan kobolttia. Sen ei pitäisi myöskään kärsiä täyteen lataamisesta.Teksti ja kuvat: Petri Munukka BYD Atto3 Comfort Hinta alkaen 44 250 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 340 € Moottori SÄHKÖAUTO, ETUVETO Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akku netto 60,48 kWh Toimintamatka 387 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 15,6 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4455 mm, leveys 1875 mm, korkeus 1615 mm, akseliväli 2720 mm Tavaratila: 440 – 1338 l l Omamassa: 1750 kg Muu tieto Lataus Type 2: 11 kW CCS: 80 kW Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 120 000 km, ajoakku 8 v / 200 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”