17.2.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Crossover-mausteella höystetty tila-auto Citroën ë-C3 Aircross on osoitus, että kompaktista autosta on moneen – ja että sähkö ei enää maksa tolkuttomasti polttomoottoria enempää. Citroën ë-C3 Aircross ei ole ollut mikään erityinen salaisuus ë-C3-pikkusisaren keksittyä itsensä uudelleen hintatietoisempana mallina erityisesti sähköautoversiona. C3 Aircross korvasi aiemman Picasso-tila-auton jo viime mallipolvessa, jolloin crossover-aineksten lisääminen ja varmasti myös edullisempi nimi houkuttivat Citroënia.Stellantiksen budjettihenkiselle Smart Car Platformille tehty Citroën ë-C3 Aircross on läheistä sukua myös Opel Fronteralle. Molemmat autot tulevat tarjolle sähköversion lisäksi hybridiversiona, jonka saa myös seitsemänpaikkaisena. Sukunäköä Aircrossilla on enemmän ë-C3:n kanssa, sillä autot muotoiltiin yhtä aikaa. Millejä vajaa 4,4 metriä pitkä Citroën ë-C3 Aircross noudattelee siis pienemmän mallin kulmikasta muotoa, mutta isommassa koossa. Pitkälle jatkuva katto antaakin autolle hiukan farmarimaisen profiilin. Keulamerkki on Citroënin nykytyyliin hihamerkkimallinen aiempien kromiviiksien sijaan. Maavara on 193 mm sähköversiossa, muutamia millejä enemmän hybridissä. Montananvihreä ja pronssisävyinen väriklipsi kuuluvat asiaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava kuin tila-autoLuonnollisesti Citroën ë-C3 Aircross panostaa perus-C3:een nähden tiloihin. Takaistuimilla on hyvin erityisesti pääntilaa, eikä polvitilassakaan ole moitittavaa. Citroën itse kehuu myös takaoven pituutta suhteessa 2,67 metrin akseliväliin. Sähköversio on aina viisipaikkainen, joten takaistuimien takana on 460 litran tavaratila ja se on laajennettavissa 1 600 litran. Viisipaikkaisena tavaratilaa voi luonnehtia hyväksi.Hybridinä C3 Aircross on kuitenkin saatavissa myös seitsemänpaikkaisena. Kolmosrivi soveltuu vain perheen junioreille, sillä istuinkorkeus ja jalkatila jäävät toissijaisiksi. Ilahduttavasti myös kolmosriville on tarjolla USB-C-liitännät älylaitteiden lataamista varten. Kolmosrivin käytössä ollessa tavaratila kutistuu 40 litraan, joten kolmosrivin sovittaminen näin kompaktiin autoon ei ole tapahtunut aivan kompromisseitta. Seitsemänpaikkaisena kolmosrivi on sovitettu melko tiukkaan väliin, minkä lisäksi tavaratila jää lähes olemattomaksi. Etuistuimilla tiloissa ei arvaten ole moittimista. Citroënin Advanced Comfort -mukavuusistuimet on varustettu tavallista paksummalla vaahtomuovilla, joten istuimet toimivat paremmin osana jousitusta. Melko laakea ja pehmeähkö istuin ei ehkä ole lankku- tai sporttipenkkeihin tottuneiden ystäville, mutta arkiajossa istuimesta on helppo löytää sopiva asento pidempiinkin ajomatkoihin. C-Zen Lounge -sisustakonsepti kuulostaa dramaattiselta, mutta käytännössä ideat ovat samat kuin ë-C3:ssa. Citroën mielellään käyttää termiä “HUD” heijastamalla toteutetusta mittaristostaan, sillä se sijaitsee kojelaudan yläreunassa, lähes tuulilasilla. Niin tai näin, mittaristonäkymä on selkeä ja suojattu heijastuksilta hyvin. Ohjauspyörä on hiukan tavallista kompaktimpi, mutta ei aivan Peugeotin i-Cockpitin mitoissa asti. Plus-versiosta alkaen autossa on 10,25-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, joka toimii myös älypuhelinpeilauksessa. You-versiossa näytön tilalla on älypuhelinteline.Kiireetön kiihtyjäPinnan alla Citroën ë-C3 Aircross on tuttu tapaus perusrakenteensa ansiosta. 44 kilowattitunnin LFP-akku mahdollistaa noin 300 kilometrin toimintamatkan. Noin 400 kilometrin versio isommalla akulla on tulossa myöhemmin. Pikalatausteho on 100 kilowattia, mutta esilämmityksen puuttuminen haittaa auton talviominaisuuksia tietyissä tilanteissa. AC-latausteho on Suomessa aina tehokkaampi ja käytännöllisempi 11 kW kolmivaihelaturi.Sähkömoottori on tuttu 83 kW (113 hv) tapaus ja veto on etupyörillä. C3 Aircrossin kaasuvaste on tehty huomattavan rauhalliseksi kävely- ja hölkkävauhdeissa, mutta tuon jälkeen menohalut löytyvät aina maantienopeuteen asti. Verkkainen kiihtyvyys näkyy myös lähes 13 sekunnin 0–100 km/h aikana. Kuormattuna ë-C3 Aircrossin kanssa ei kannata pyrkiä kaikkein pienimpiin väleihin. Toinen moottorivaihtoehto on C3 Aircross Hybrid, jossa kolmisylinterinen 1,2-litrainen turbomoottori on saanut parikseen 48 voltin teknologiaa. 100 kilowatin (136 hv) yhteisteho antaa pienelle tilaihmeelle hiukan enemmän menohaluja. 21 kilowatin sähkömoottori on kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston osana. Kolmantena vaihtoehtona on 74 kilowatin (101 hv) versio samasta polttomoottorista ilman sähköapua ja manuaalivaihteistolla. Citroënin Progressive Hydraulic Cushions -mukavuusiskarit hydraulisilla stoppareilla ovat jälleen C3 Aircrossissa hyvässä iskussa. Auto on nykymittapuulla mukava, vaikka kaasunestevuosien taikamattofiilikseen ei ylletä. Mutkatiellä C3 Aircrossista löytyy kuitenkin tiettyä pirteyttä, joten auto on esimerkiksi ë-C4 X:ää parempi myös syheröissä.Hintapariteettia kohti ja osin ylikinSuomessa Citroën ë-C3 Aircrossin hinnat alkavat You-varustelun 27 900 eurosta, mutta malliston houkutteleva keskipiste Plus (30 200 euroa) sisältää muun muassa istuinlämmittimet ja ratinlämmittimen. Citroën C3 Aircross You 100 -bensiinimoottorilla on hinnoiteltu 23 396 euroon. Hybridiversion Plus-varusteltu versio on 30 926 euroa, eli hiukan vastaavaa sähköversiota enemmän. Citroën on aloittanut Euroopan isoilla markkinoilla takuuta täydentävän voimalinjaturvakampanjan, jossa säännöllisillä virallisilla huoltokäynneillä auton voimalinja saa 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuun. Sen laajenemisesta Suomeen ei ole kuitenkaan kerrottavaa. Akkutakuu on täyssähkömallin yhteydessä samaiset 8 vuotta tai 160 000 kilometriä.Yhdessä Opel Fronteran kanssa C3 Aircross onkin hinnoiteltu aggressiivisesti ja sähköavusteiset polttomoottoriversiot on hinnoiteltu samaan hintaluokkaan sähköversioiden kanssa. Suomeen C3 Aircrossit ovat tulossa kesää kohti mentäessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Citroën ë-C3 Aircross Max SÄHKÖAUTO, etuveto 83 kW (113 hv), 124 Nm Akku brutto / netto 45,0 / 44,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 18,3 kWh / 100 km toimintamatka 302 km Suorituskyky 0–100 km/h 12,9 s huippunopeus 143 km/h Mitat Pituus 4 395 mm Leveys 1 795 mm Korkeus 1 660 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 400–1 600 l Omamassa 1 504 kg perävaunu 350 / 350 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 31 200 € koeajoauto 31 200 € Lue lisää Kaikki artikkelit 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 30.1.2025 Koeajo Koeajo: kasvopesty Citroën C4 Hybrid jatkaa mukavuuskärjellä 26.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 Aircross – hittiainekset isommassa paketissa 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos 5.8.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-Jumpy – tonniluokka yhä voimissaan – etenkin sähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”