24.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: Honda CB 1000 R+ – Sporttinen café racer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Café racer -tyyppinen ulkonäkö ja huimasti parantunut suorituskyky nostavat Honda CB 1000 R:n luokkansa väriläiskäksi. Hyvää: ulkonäkö, ajoasento, vaihdeavustin. Huonoa: mittariston luettavuus, polttoainetalous. Edelliseen malliin verrattuna suuri osa muoviosista on vaihdettu harjattuun alumiiniin ja muotoilussa on otettu rohkea harppaus eteenpäin. Moottori on saanut 20 hevosvoimaa lisää huipputehoa, ja kun vaaka näyttää 12 kiloa aiempaa vähemmän, on tehopainosuhde parantunut peräti 20 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimaa riittävästi Moottori vetää jopa kuutosvaihteella puhtaasti tyhjäkäyntikierroksilta alkaen. Ala- ja keskikierroksilla voimaa on käytössä mukavasti, mutta 7000 kierroksen kohdalla teho harppaa uudelle repivälle tasolle. Välitykset ovat lyhyet, mikä lisää voiman tuntua. Säädettävä pidonhallinta ja koko ajan päällä oleva ABS-järjestelmä parantavat turvallisuutta. Kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin puolestaan tuo sporttisuutta ja parantaa ajomukavuutta, vaikka se onkin toiminnaltaan melko terävä. Jarrujen teho on huippuluokkaa eikä tuntumassakaan ole moitteen sijaa. Jousitus on perussäädöissään pehmeä ja sopii rauhalliseen ajoon. Urheilullisempaa menoa haluava voi säätää esijännityksiä ja vaimennuksia tiukemmalle. Vaimennuksen säätö tosin syö samalla jousituksen pintaherkkyyttä. Ergonomia kunnossa – polttoainetalous ei Ajoasento on sopivasti vähän eteen nojaava. Pieni ajovalon päällä oleva ilmanohjain suojaa kuljettajaa yllättävän hyvin ajoviimalta. Tankin kyljet on muotoiltu voimakkaasti niin, että polville löytyy luonteva paikka. Mittaristo on persoonallisen näköinen, siitä tulee mieleen enemmän älypuhelimen näyttö kuin moottoripyörän mittaristo. Polttoaineen kulutus nousee vaihtelevassa maantieajossa helposti 5,5 litraan. Vaikka Honda on muissa malleissa osoittanut hallitsevansa polttoainetalouden, niin 1000-kuutioisten sporttimallien kulutus ei ole 15 vuoteen käytännössä laskenut lainkaan. Kustannusten kannalta asialla ei ole suurta merkitystä, mutta pidempi toimintamatka toisi mukavuutta eikä se imagon kannaltakaan olisi huono asia. Honda sopii hyvin käteen ja on kevyt käsitellä. Ulkonäkö poikkeaa massasta ja suorituskyky nousi uudistuksen myötä sille kuuluvalle tasolle. Yksi Hondan valteista on kilpailijoihin verrattuna kaksinkertainen takuuaika, peräti neljä vuotta. Koeajopyörä oli paremmin varusteltu Plus-malli. Jos vaihdeavustin, lämpökahvat, alumiinilokarit ja takasatulan alumiinikate eivät tunnu tärkeiltä, saa perusmallin pari tuhatta euroa huokeammalla. Honda CBR 1000 R+ Bensiinimoottori: 998 cm³, nelisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 107 kW (145 hv) / 10 500 r/min Vääntö: 104 Nm / 8250 r/min Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 212 kg, akseliväli 1445 mm, tankin tilavuus 16,2 litraa Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 190/55ZR17 Takuu: 4 vuotta Hinta: 18 980 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku