27.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: kuin tupla-Bobber – Triumph Bonneville Speedmaster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Bonneville Speedmaster ikään kuin kaksipaikkaistaa merkin huippusuositun Bobberin. Hyvää: vääntö, käytännöllisyys, ulkonäkö. Huonoa: kaasun on-off -ilmiö. Triumphin viime ajokaudeksi esittelemä yksipaikkainen Bobber on noussut merkin kaikkien aikojen nopeimmin myyväksi malliksi. Silti osa asiakkaista jättää ostopäätöksen tekemättä siksi, että malli on yksipaikkainen. Tähän Triumph tarjoaa lääkkeeksi uutta Bonneville Speedmasteria, joka on rakennettu Bobberin rungon ja moottorin ympärille mutta muutettu kaksipaikkaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRauhallista nautiskeluaEteen siirrettyjen jalkatappien ja taakse tuodun ohjaustangon ansiosta ajoasento on melkeinpä takakeno. Se houkuttelee enemmän rauhalliseen nautiskeluun kuin urheilulliseen ajotapaan. Ohjaustangon päät on käännetty voimakkaasti taaksepäin: outoa etukenoon ajoasentoon tottuneelle mutta tuttua jenkkicustomeilla ajaneille. Leveällä olevat jalkatapit ja pieni kapea tankki jättävät polvet ajoviimaan heilumaan. Mutkiin Speedmaster kaartaa rauhallisesti mutta ohjaustuntuma on samalla kevyt niin että ajolinjaa voi helposti muuttaa kesken kaartamisen. Jalkatappien alla olevat tuntosarvet raapaisevat helposti asvalttia, jos kuljettaja innostuu kallistamaan mutkissa liikaa.Lyhyt ykkösvaihdeKaupunkiajoa helpottavat lyhyeksi välitetty ykkösvaihde sekä matala istuinkorkeus ja siten matala painopiste.Kulmikkuutta nurkkapyöritykseen tuo ykkös- ja kakkosvaihteilla havaittava nykäisy moottorijarrutukselta vedolle siirryttäessä.Kaksisylinterinen rivimoottori vetää puhtaasti 1 500 kierroksesta alkaen ja vahvaa vääntöä riittää läpi koko kierrosalueen. Vääntävän moottorin ansiosta isot vaihteet on voitu välittää todella pitkiksi. Satasen nopeudessa kierroslukumittari näyttää vain 26 00 kierroksen lukemaa.Pehmeä jousitusJousitus on säädettty pehmeäksi ja ainoana säätömahdollisuutena on takajousen esijännityksen säätö. Etupään tuplalevyjarruilla hidastuvuus on riittävän tehokasta, joskin vaatii reilua sormivoiman käyttöä.Pyöreän nopeusmittarin alaosaan integroidun ajotietokoneen LCD-näyttö tarjoaa riittävästi tietoa. Ledajovalo yhdessä DRL-päiväajovalojen kanssa yhdistää tämän päivän tekniikkaa perinteiseen ulkonäköön. Koeajokulutukseksi tuli 4,4 litraa sadalla, jolloin 12 litran tankillinen riittää 277 kilometrin matkalle. Edeltävän mallin 865-kuutioisen moottorin kasvattaminen 1 200-kuutioiseksi on nostanut samalla huipputehoa 25 prosentilla ja vääntöä peräti 42 prosentilla, joten Speedmaster nousee uudistuksen myötä uuteen luokkaan.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom CreativeLisätietoja: www.triumphmotorcycles.co.uk/bonneville/speedmaster Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”